13. června 2016, Milan Frydryšek
Jedno z hlavních plenárních zasedání letošního Evropského kongresu ITS bude zaměřeno na koncept multimodální dopravy Mobilita jako služba (Mobility As A Service – MAAS), který představuje jednu z možných budoucích alternativ k individuální osobní dopravě.
„Koncept Mobilita jako služba vznikl zhruba před třemi lety v severských zemích a v současnosti se jedná o již velice frekventované téma. Vzniká dokonce i aliance s určitou organizační strukturou. Základní myšlenka je taková, že je třeba změnit poměr mezi individuální a veřejnou dopravou. Vychází se z předpokladu, že vlastnit automobil již není moderní a mladá generace nepokládá za svůj cíl mít dům a v garáži vozidlo. Sociální funkci a roli ukazatele sociálního postavení dnes převzaly mobilní telefony a aktivita na sociálních sítích. A představa je taková, že v budoucnu si lidé budou kupovat službu jakéhosi mobilitního operátora, stejně jako si dnes vybíráme mobilního operátora. Jen s tím rozdílem, že v nabídce nebudou balíčky na neomezené volání apod., ale třeba bezplatná jízda MHD v daném městě nebo v regionu, například 50 km taxíkem měsíčně bezplatně, k tomu car sharing do 300 km měsíčně atd. To vše se může různě poskládat a vzniknou tak balíčky jednotlivých operátorů, které si lidé budou kupovat. A třeba je budou preferovat před koupí vozidla,“ vysvětlil viceprezident Sdružení pro dopravní telematiku Ing. Roma Srp.
Středoevropská verze MAAS
Toto je původní severský přístup. Ve střední Evropě je však snaha tento koncept modifikovat tak, aby více odpovídal zdejším podmínkám. Vznikla již i iniciativa vedená Sdružením pro dopravní telematiku a společností AustriaTech, která se na tuto problematiku cíleně zaměřuje. „Z našeho pohledu je MAAS koncept, který podporuje využívání veřejné osobní dopravy. Veřejná doprava už tím, že využívá veřejné kompenzace, je mobilitní službou. V našich zemích základ konceptu MAAS tedy již máme a nyní je třeba bavit se o tom, jak ji dále zatraktivnit, například právě pomocí různých doplňků. Lidé by tak mohli preferovat určitého mobilního operátora (může se jednat o jejich oblíbeného dopravce z daného regionu), který bude nabízet nejen jízdné, ale širší balíčky služeb. A výsledkem případně může být totéž, co si slibují v severských zemích – lidé nebudou tolik používat osobní vozidla a možná je někdy nebudou ani tolik kupovat,“ uvedl Roman Srp.
(lan)