Vozidla musí být od ledna vybavena zvláštním

Přeprava zvířat

V lednu příštího roku bude zahájena první fáze zpřísnění podmínek pro přepravy živých zvířat. Druhá fáze začne o dva roky později v lednu roku 2009. Vyplývá to z Nařízení Evropského společenství č. 1/2005 z 22. prosince 2004 o ochraně zvířat během přepravy. Minulý týden na to upozornil Martin Pichl z oboru strategie ministerstva dopravy. Nový právní předpis, jehož cílem je v co nejvyšší možné míře zabránit týrání zvířat během přepravy, bude klást vyšší nároky na vybavení vozidlového parku dopravců specializujících se na přepravy zvířat na dlouhé vzdálenosti. Nařízení stanovuje, že od 1. ledna 2007 musí být nové silniční dopravní prostředky (a od 1. ledna 2009 pak již všechny dopravní prostředky) vybaveny terminálem spolupracujícím s navigačním systémem. Díky terminálu bude možné zaznamenávat a poskytovat informace, které by se jinak uváděly v knize jízd, a rovněž informace o otevírání a zavírání nakládkových dveří. Organizátorovi přepravy nebo dopravci schvaluje přepravu živých zvířat příslušný orgán, kterým by mohla být například Státní veterinární správa. K jeho povinnostem patří informovat o zamýšlených dlouhotrvajících přepravách zvířat orgán místa určení (chovatel nebo úřední veterinární lékař), při překročení hranice EU celní úřad a pro kontrolu přeprav příslušný kontrolní orgán členského státu. Vozidla pro přepravu živých zvířat budou muset být vybavena vozidlovou jednotkou, do níž se před jízdou nahrají data o schválení přepravy příslušným orgánem. Vozidlová jednotka musí zahrnovat nejen přijímač GPS (později GALILEO), ale také program elektronické verze knihy jízd. Terminál nebo jeho část musí být přenosný nebo musí být schopen zasílat získaná data k dalšímu využití. Současně musí být zabezpečen proti zneužití. Během přepravy se musí zaznamenávat veškeré zastávky, provádění kontroly zvířat, manipulace s nimi, a to s přesnými údaji o poloze a čase podle navigačního systému. Řidič má za povinnost doplňovat dodatečné informace tak, aby mohl být na konci cesty vytištěn skutečný itinerář cesty. Při kontrolách bude možné použít záznamy o pohybu silničních dopravních prostředků získaných z navigačního systému. Po ukončení cesty vyplní v místě určení chovatel nebo úřední veterinární lékař záznam o převzetí zvířat do elektronického formuláře. Vozidlová jednotka musí být schopna komunikovat s dalšími definovanými informačními systémy a zařízeními provozovanými ve státech Evropské unie, zejména s digitálním tachografem. V současné době dokončuje Evropská komise technickou specifikaci. Podrobnější informace o nových zařízeních by podle Martina Pichla měly být včas zveřejněny. (mp)

spinner