Prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek (FD ČVUT) pro DN

Propojování logistiky a dopravní telematiky má významný potenciál

Propojování logistiky a dopravní telematiky má významný potenciál

Dopravní fakulta Českého vysokého učení technického v Praze letos získala akreditaci pro doktorské studium v oboru dopravní logistiky. Učinila také další kroky při rozšiřování studia dopravy a logistiky, které nabízí v rámci magisterského studia ve spolupráci s Texaskou univerzitou v americkém El Pasu jako „transatlantický“ double-degree obor. O činnosti fakulty a rozvoji studia dopravy a logistiky jsme hovořili s děkanem Fakulty dopravní ČVUT v Praze prof. Dr. Ing. Miroslavem Svítkem.

„Přinese doktorské studium dopravní logistiky posílení tohoto oboru na Dopravní fakultě ČVUT?“

„Dlouhodobým cílem naší fakulty je neustálé posilování oboru dopravní logistiky. Z tohoto hlediska získaná akreditace v doktorském studijním oboru představuje pro další rozvoj fakulty velmi důležitý mezník. Zmíněný doktorský obor je zajišťován ve spolupráci s Vysokou školou logistiky v Přerově tak, aby se talentovaní absolventi z obou institucí mohli dále věnovat své vědecké činnosti v tomto moderním a atraktivním oboru.“

„Propojujete studium logistiky se studiem dopravní telematiky?“

„Již dlouhou dobu se využívá synergie mezi dopravním inženýrstvím a dopravní telematikou, například při zavádění inteligentních systémů pro řízení dopravy na dálnicích nebo v městských aglomeracích.

Mezi logistikou a dopravní telematikou existuje obdobná a doposud nedoceněná synergie. Bez aktuálních a věrohodných informací a znalostí, které právě poskytuje dopravní telematika, se stávající logistické systémy dnes již neobejdou.“

„Jaké jste získali zkušenosti s tzv. transatlantickým studijním oborem dopravy a logistiky?“

„Transatlantický studijní obor doprava a logistické systémy je založen na partnerství s Texaskou univerzitou v americkém El Pasu. Podmínkou projektu Atlantis (společný vzdělávací program mezi EU a USA), ze kterého je tento studijní obor financován, bylo, že se do něj musí zapojit nejméně dvě evropské univerzity. Jsem velmi rád, že dalším partnerem v tomto projektu je Žilinská univerzita, což významně prohlubuje také česko-slovenskou spolupráci.

Z hlediska studia jde o transatlantický ,dual-degree‘ studijní obor, kdy polovinu vyučovaných předmětů zajišťuje naše fakulta ve spolupráci se Žilinskou univerzitou a druhá polovina studia je realizována v USA. Po obhájení diplomové práce před společnou komisí získávají studenti diplomy z obou univerzit, tedy jak z ČVUT, tak i z Texaské univerzity.

V dubnu jsem se v USA účastnil státních závěrečných zkoušek a obhajob diplomových prací, které skládali první studenti tohoto programu – čtyři z Fakulty dopravní ČVUT a tři ze Žilinské univerzity. V květnu zároveň na naší fakultě složila státní závěrečné zkoušky a obhájila svoji diplomovou práci první americká studentka.

Musím říci, že obhajované diplomové práce měly vysokou odbornou úroveň a zaměřovaly se právě na rozdílné pojetí dopravy a logistiky v Evropě a USA, což je velmi podnětné pro další odbornou a vědeckou práci na obou univerzitách. Zajímavé bylo i to, že se obhajoby přenášely formou videokonference přes oceán. Jedna část zkušební komise tak mohla zasedat v Praze a druhá část v americkém El Pasu. Je zřejmé, že moderní technika umožňuje realizaci takto koncipovaných společných studijních programů i bez nutnosti cestování.“

„Pokračuje transatlantický program dále?“

„Zájem o studium tohoto programu je vysoký, přestože studenti musí projít náročnými vstupními testy. Americká strana požaduje, aby uchazeči měli odpovídající znalosti angličtiny, složili zkoušku TOEFL a prokázali požadované vstupní znalosti. V současné době máme již vybrané další dva studenty, kteří odjíždějí studovat do USA v srpnu letošního roku, a další tři, kteří zahájí své studium v rámci tohoto programu letos na naší fakultě a do El Pasa odjedou v srpnu roku 2013.

Zároveň se nám podařilo zahájit spolupráci s Florida International University (FIU) v Miami, se kterou připravujeme společné Centrum excelence zaměřené na výzkum inteligentních dopravních systémů. Z obou stran je v podepsané smlouvě deklarován zájem také o vytvoření společného ,double-degree‘ studijního oboru.“

„Jak hodnotíte rozdíl mezi naším a americkým vzdělávacím systémem?“

„Vzdělávací systém v USA je v porovnání s Českou republikou odlišný. Američtí studenti musí během semestru více samostatně pracovat, každý týden zpracovávají a prezentují samostatné práce a každý den tráví mnoho hodin v laboratořích pod vedením svých profesorů. Takto vysoké nasazení nese své ovoce a zpracované diplomové práce jsou toho dokladem.

Naši studenti naopak mají velmi kvalitní všeobecné vzdělání zejména v matematice a ve fyzice, které získali během bakalářského studia. Kombinace obou vzdělávacích systémů a přístupů má podle mého názoru vysoký potenciál, který bychom rádi nadále využívali a rozvíjeli.

Musím přiznat, že mezinárodní spolupráce je poučná nejen pro studenty, ale i pro samotné vyučující. Konfrontace mezi rozdílnými vzdělávacími systémy přináší celou řadu zajímavých a podnětných nápadů.“

„Existují na vaší fakultě další ,double-degree‘ studijní obory?“

„Již několik let úspěšně běží ,double-degree‘ v oboru inteligentních dopravních systémů, kterého se účastní tři evropské univerzity – Fakulta dopravní ČVUT v Praze, Linköping University ve Švédsku a University of Applied Sciences Technikum Wien v Rakousku.

Realizace tohoto oboru nebyla natolik náročná, protože vzdělávací systémy jsou v rámci Evropy vzájemně podobné. Výrazným problémem bylo sladění termínů, protože například ve Švédsku jsou jinak nastaveny začátky a konce semestrů.“

„Jaké jsou zkušenosti s uplatněním vašich studentů na trhu práce?“

„Naši studenti nemají podle dostupných statistik problémy s uplatněním na trhu práce. Naší ambicí není vychovávat úzké specialisty, ale naopak se snažíme studenty učit sy-stémovému přístupu, ve kterém je kladen velký důraz na vzájemné souvislosti dílčích poznatků z různých oborů a oblastí.

Studium na naší fakultě je projektově orientováno. Studenti si mohou vybírat z řady různých projektů, které jsou často řešeny ve spolupráci s externími či průmyslovými partnery.

Díky tomuto přístupu pak mají studenti širší možnosti uplatnění a snadněji si hledají práci. Studenti ,double-degree‘ oborů získávají navíc v zahraničí cenné kontakty a zkušenosti a mnoho z nich následně nachází v zahraničí i své zaměstnání. Osobně jsem velmi rád, že letos máme více přihlášek ke studiu než loni, což svědčí o kvalitě vyučovaných oborů i o atraktivitě řešených projektů.“

„Jak hodnotíte současnou finanční situaci ve vysokém školství?“

„Současná situace financování vysokých škol není ideální a všechny vysoké školy mají nedostatek finančních prostředků. Na technických školách je situace o to horší, že technické školství musí být založeno na práci v laboratořích, jejichž vybavení a provoz jsou velmi nákladné.

Abychom získali potřebné finance, snažíme se podávat co nejvíce projektů jak národních, tak evropských a spolupracujeme rovněž s řadou firem.

Příští rok oslaví Fakulta dopravní ČVUT dvacet let existence. V rámci ČVUT jsme velmi mladá fakulta, která měla možnost při svém vzniku skloubit osvědčené tradice s moderními přístupy.

K dvacátému výročí Fakulty dopravní ČVUT připravujeme v roce 2013 velkou mezinárodní konferenci o dopravních vědách. Je zřejmé, že doprava a logistika jsou obory budoucnosti, které souvisejí s budoucím rozvojem evropské i celosvětové ekonomiky. Budu rád, když k tomuto trendu bude moci naše fakulta, a zejména pak její absolventi aktivně přispívat.“

Pavel Toman

spinner