Zabezpečení přejezdů

Satelitní systémy pomohou zabezpečit přejezdy

Satelitní systémy pomohou zabezpečit přejezdy

Řidiče bude již brzy na blížící se vlak upozorňovat navigace ve vozidle. I tímto způsobem chtějí dráhy postupně zabezpečit dosud nechráněné přejezdy. Unikátní systém je výsledkem čtyřleté spolupráce v rámci projektu vědy a výzkumu ministerstva dopravy Certifikace satelitního navigačního systému GALILEO pro železniční telematické aplikace.

Ministerstvo si od projektu slibuje především zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu na přejezdech. Prototyp varovného zařízení představilo 27. června na železničním přejezdu v Březhradu u Hradce Králové.

Systém ušetří náklady

V České republice zatím není většina železničních přejezdů vybavena přejezdovými zabezpečovacími zařízeními (PZZ), mezi něž patří světelná a zvuková signalizace a závory či kombinace obojího. Pouhou značkou s křížem je osazeno 4453 z celkových 8161 přejezdů v síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), a to často na nepřehledných místech, například v lesích.

Ani zabezpečení jen světelnou signalizací není podle statistik dostatečné. Náprava nežádoucího stavu však naráží na nedostatek peněz. „Současná zařízení PZZ není možné vzhledem k jejich vysokým pořizovacím i provoz-ním nákladům instalovat na všechny železniční přejezdy dosud nevybavené příslušným zabezpečovacím zařízením,“ uvedla SŽDC.

Východiskem může být navrhovaný satelitní systém REGIOCROSS, který je podle svých tvůrců navíc i několikanásobně levnější.

Nezávislost na stávajících systémech

Po technické stránce se nový systém od současných zařízení odlišuje a je na nich nezávislý, ale navzájem se nijak nevylučují. „Princip spočívá v šíření informací o poloze a pohybu drážních vozidel v reálném čase (online) v oblasti železničních přejezdů směrem ke všem účastníkům silničního provozu,“ uvedl řešitel úkolu Jan Taufer ze SŽDC. Jde o signalizaci prostřednictvím mobilní dopravní značky umístěné u silnice, především před nepřehlednými či jinak kritickými místy, a rovněž do navigačního přístroje automobilu po úpravě softwaru a mapových podkladů.

Určení polohy, rádiový přenos ani vlastní světelná výstraha ovšem nemusí plnit jen funkci PZZ. Bude-li návěstidlo přejezdníku bezpečně spřaženo se stávající světelnou výstrahou, lze uvažovat o zrušení rychlostního omezení na trati v místě přejezdu, což by mohlo zvýšit plynulost provozu.

Masovější instalace asi až za několik let

Celkové pořizovací náklady na vybavení jedné trati s třiceti mobilními jednotkami pro drážní vozidla a dvaceti přejezdy novým systémem se odhadují na sedm až jedenáct milionů Kč. Hardware vybavení každého drážního vozidla polohovým lokátorem, procesní jednotkou a rádiovým vysílačem vyžaduje 40 až 60 tisíc Kč. Potřebné softwarové vybavení, mapové podklady a interface stojí dalších 40 až 60 tisíc a schvalovací proces, provoz ve vozidlech a montáž 30 až 50 tisíc Kč.

Přejezdová zařízení jako varovná signalizace, přijímač VKV RDS-TMC a procesní jednotka stojí 50 až 80 tisíc, návěstidlo přejezdníku SIL4 80 až 120 tisíc na přejezd a zdroje energie 10 až 30 tisíc Kč na každý přejezd. Pří-stroje silničních navigací (mapové podklady, software) se uvažují v částce kolem jednoho milionu Kč na trať či oblast.

Poměrně drahý bude i roční provoz

Kromě pořizovacích nákladů se ještě musí počítat s náklady na provoz, které se budou ročně pohybovat kolem 100 tisíc Kč. Funkčnost systému však bude nejprve třeba v některých technických záležitostech doladit. „Vyřešit se ještě musí například napájení v místě bez elektrické infrastruktury, třeba pomocí baterie se solárními články,“ řekl Jan Taufer. Kromě toho bude nutné dopracovat i komerční bázi, aby bylo možné systém začít vyrábět. Řidiči i cestující vlakem si tak na něj zřejmě budou muset ještě několik let počkat.

Petr Bayer

spinner