Evropský parlament

Systém eCall by měl být do roku 2015 povinný

Systém eCall by měl být do roku 2015 povinný

Všechna nová vozidla musí být do roku 2015 vybavena zařízením eCall, které v případě dopravních nehod automaticky prostřednictvím veřejné linky tísňového volání 112 přivolá záchrannou službu. Stanoví to usnesení, které na začátku července přijali poslanci Evropského parlamentu. Systém by podle nich urychlil příjezd záchranářů, ušetřil životy a zmírnil následky zranění. Usnesení ovšem není závazné.

„Evropský parlament vyjádřil jasnou podporu tomu, aby všichni motoristé v Evropě mohli využívat systém tísňového volání zdarma. Vzhledem k tomu, že přístup založený na dobrovolnosti selhal, žádáme Evropskou komisi, aby navrhla legislativní opatření co nejdříve, aby byl systém eCall povinný ve všech zemích Evropské unie do roku 2015,“ uvedli spoluzpravodajové Olga Sehnalová a Dieter-Lebrecht Koch.

Poslanci v usnesení vyjádřili politování nad průtahy při dosavadním zavádění systému eCall a malým podílem osobních vozidel, která jsou jím vybavena (pouze 0,4 procenta). Požádali proto Evropskou komisi, aby přišla s legislativním návrhem, který by systém eCall učinil povinným do roku 2015. Usnesení Evropskou komisi vyzývá rovněž k tomu, aby zvážila rozšíření systému o další vozidla, jako například motocykly, autobusy či nákladní automobily, a to již v blízké budoucnosti.

Dojezd na místo nehody během hodiny

Palubní systém eCall využívá k upozornění záchranných složek na místo vážných dopravních nehod technologii tísňové linky 112. To má pomoci zachraňovat životy a zmírňovat závažnost zranění díky dojezdu specializovaných a vybavených záchranářů během první „zlaté hodiny“ po nehodě.

Systém eCall by podle europoslanců mohl každý rok zachránit až 2500 životů a zmírnit závažnost zranění o 10 až 15 procent.

Jak eCall pracuje?

Centrální jednotka systému eCall ukrytá pod sedadlem řidiče v případě havárie zajistí okamžité spojení s linkou 112 a současně odešle základní data o nehodě: čas, polohu a typ vozidla, směr jízdy, aktivaci airbagů, a dokonce i počet pasažérů, který zjistí podle počtu zapnutých pásů. Po nehodě se systém aktivuje automaticky, ale umožní i manuální aktivaci.

Pro všechny řidiče zdarma

Podle poslanců by služba eCall měla být povinná a dostupná zdarma pro všechny řidiče v Evropě bez ohledu na značku jejich automobilu.

Poslanci poukázali na skutečnost, že potřebná technologie je již dostupná a společné unijní standardy dohodnuty. Vyzvali proto Evropskou komisi, aby předložila legislativní návrh, který by po členských státech Evropské unie vyžadoval modernizaci infrastruktury jejich složek reakce na mimořádné události, aby zvládly zavedení systému eCall do roku 2015.

Ochrana osobních údajů

Poslanci v usnesení dále zdůraznili, že systém eCall nesmí být využíván ke sledování osob či určování jejich polohy, pokud nebyly účastníky dopravní nehody. Hlavním cílem systému je podle nich zlepšit řízení pomoci v případě dopravních nehod.

Projekt eCall v České republice

Se systémem eCall se již mohla seznámit i česká veřejnost. Na konci června byla jeho prezentace součástí Dne bezpečnosti silničního provozu na Václavském náměstí v Praze. Akci uspořádal Ústřední automotoklub ČR (ÚAMK) z pověření Mezinárodní automobilové federace FIA pod záštitou ministra dopravy Pavla Dobeše. „Těší mě, že se Praha stala jedním z center úsilí, jehož cílem je zmírnění následků při dopravních nehodách. Projekt eCall pokládám v oblasti snižování následků nehod v silničním provozu za velmi důležitý,“ řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.

(lan) www.europarl.europa.eu www.mdcr.cz

spinner