Volvo

Systém I-See pomůže ušetřit až pět procent paliva

Systém I-See pomůže ušetřit až pět procent paliva

Výrobci nákladních vozidel se neustále snaží hledat nová řešení v zájmu snížení spotřeby pohonných hmot. Jednou z cest k tomuto cíli je i využití kinetické energie vozidla k jeho pohonu. Společnost Volvo Trucks na konci června představila systém I-See, který je založen na tomto principu. Systém pracuje jako autopilot: zabezpečuje automatickou změnu převodových stupňů s ohledem na terénní nerovnosti a šetří tak palivo.

Systém I-See využívá vlastní kinetickou energii vozidla k tomu, aby ho „tlačila“ do kopců nebo naopak při jízdě ze svahu pomáhala při brzdění.

K systému I-See je připojen snímač náklonu na převodovce, který dodává informace o topografii cesty. Jeho spolehlivost zvyšuje skutečnost, že není závislý na mapách a má vždy k dispozici nejaktuálnější informace. Systém I-See si může pamatovat až čtyři tisíce terénních nerovností, což odpovídá přibližně pěti tisícům ujetých kilometrů.

„I-See je autopilot spojený s tempomatem nákladního vozidla, který zajišťuje a řídí řazení rychlostních stupňů, přidává plyn a brzdí na svazích a zajišťuje, aby to vše probíhalo s nejvyšší možnou úsporou paliva. Systém I-See maximálně využívá jízdy na volnoběh, takže na určitých úsecích trasy se nespotřebovává téměř žádné palivo,“ řekl k funkci systému product manager společnosti Volvo Trucks Hayder Wokil.

„Tímto způsobem lze spotřebu paliva snížit až o pět procent. Údaj vychází z výsledků simulací na běžných vozovkách. Systém I-See vyžaduje používání tempomatu. Máme zjištěno, že řidiči tempomat využívají v průměru polovinu doby jízdy. Pro běžný provoz nákladního vozidla, které s využitím systému I-See najede ročně 140 tisíc kilometrů, to znamená úsporu zhruba tisíc litrů paliva za rok,“ dodal Hayder Wokil.

Největší efekt na malých kopcích

Pro maximální využití kinetické energie provádí systém I-See šest různých činností. Nejdůležitějšími z nich jsou akcelerace do kopců, zajištění co nejdelší jízdy na nejvyšším převodovém stupni a jízda v režimu volnoběhu při jízdě ze svahu. Při tom všem systém využívá hmotnosti vozidla jako pohonné síly. „Systém I-See pracuje nejlépe ve zvlněném terénu. Při mírně dlouhých a strmých svazích zabezpečuje to, že můžete jet na dlouhých úsecích pouze ve volnoběhu bez využití akcelerace motoru,“ řekl product developer společnosti Volvo Trucks Anders Eriksson. „Specialitou našeho systému je právě schopnost využívat volnoběh v nejvyšší možné míře,“ dodal. Pokud jede nákladní vozidlo v tomto režimu, nespotřebovává prakticky žádné palivo. Pro zajištění jízdy na volnoběh je však zapotřebí velké množství dat.

„To klade velké nároky na přesnost odhadu terénu. Například potřebujete vědět, jestli vaše rychlost na příštím úseku trati poklesne nebo stoupne. Změna terénu o pouhých několik procent může být rozhodujícím faktorem,“ řekl dále Anders Eriksson.

Dalšími faktory, jejichž vliv systém rovněž sleduje, jsou odpor vzduchu a hmotnost nákladního vozidla. Systém tedy musí hlídat a vyhodnocovat velké množství informací.

„Systém I-See napodobuje styl jízdy dobrých řidičů. Ti běžně využívají kinetickou energii vozidla, včas akcelerují a předcházejí zbytečnému řazení rychlostních stupňů. Mnoho z řidičů, kteří systém I-See testovali, oceňuje styl i komfort jízdy, který poskytuje,“ shrnul Hayder Wokil. „Na rozdíl od řidiče se však I-See nikdy neunaví obdobně jako tempomat. To řidiči umožňuje, aby se více věnoval okolnímu provozu a dalším podmínkám cesty. Navíc není tolik zatěžován. A čilý řidič je lepší řidič. To je věc, kterou víme zcela jistě,“ dodal.

Anders Eriksson zdůrazňuje i to, že přínosem systému není jen úspora paliva. I-See podle něj snižuje také například opotřebení brzd a pneumatik. Volvo systém I-See uvede na trh v příštím roce.

(lan)

Jak systém I-See na svazích pracuje
  • Akceleruje dříve, než začne stoupání. 
  • Při jízdě do kopce se snaží co možná nejdéle vyhnout řazení rychlostních stupňů. Každá změna převodu znamená pokles rychlosti. 
  • Neakceleruje, pokud se blíží klesání, místo toho čeká na využití gravitace. 
  • Před blížícím se klesáním zařazuje volnoběh. 
  • Před jízdou ze svahu začíná patřičně brzdit, ale na konci sestupu uvolňuje brzdy, čímž umožní zvýšení rychlosti před novým stoupáním.
spinner