Continental

Tachograf DTCO 2.0 předjímá budoucí trendy v dopravě

Tachograf DTCO 2.0 předjímá budoucí trendy v dopravě

Commercial Vehicles & Aftermarket, obchodní jednotka divize Interior koncernu Continental AG, v červenci v německém Villingenu představila nový digitální tachograf DTCO 2.0. Novinka zohledňuje požadavky legislativy i potřebu dopravců zefektivňovat řízení podniku a snižovat provozní náklady.

Poslední generace tachografu DTCO 2.0 pracuje stejně jako předchozí řada DTCO 1.4 s tzv. jednominutovým pravidlem. Systém záznamového zařízení je naprogramován tak, že nejdelší činnost v dané minutě určuje, zda časový interval bude klasifikován jako doba řízení či odpočinku.

Díky této funkci si řidič může ušetřit cenný pracovní čas, zejména při distribuci zboží na krátké vzdálenosti, dopravních kongescích či čekání na celní odbavení, kdy se vozidlo pohybuje jen několik sekund a jinak stojí na místě.

Dobu odpočinku hlídá VDO Counter

Další, volitelnou funkcí je tzv. VDO Counter (VDO je obchodní značka koncernu Continental), který výrobce uvede na trh letos na podzim s verzí tachografu DTCO 2.0a. Jedná se v podstatě o asistenta řidiče, který za něj hlídá, za jak dlouho má vykonat odpočinek a jak dlouhý má být.

Během přestávky displej ukazuje, kolik času zbývá do jejího konce a jak dlouho může trvat následná jízda. Při dalším stisknutí tlačítka se řidiči zobrazí všechny informace, které potřebuje k právě probíhající směně – vidí například, kolik času na řízení mu v daný den ještě zbývá. VDO Counter zobrazuje také údaje o zbytku pracovního týdne a v případě potřeby i o delším období.

Ochrana před manipulací s údaji

Nové tachografy jsou konstruovány tak, že usnadňují dálkové stahování dat, a v souladu s legislativou mají dokonalejší ochranu před manipulací daty a záznamovým zařízením. Jsou vybaveny novým snímačem otáček KITAS II+, který díky inteligentní elektronice chrání rozhraní mezi vozidlem a vysílačem signálu před možnou manipulací.

Stahování dat

Tachografy nové generace umožňují jak manuální stahování (k dispozici jsou zdokonalené stahovací klíče), tak přenos dat na krátkou vzdálenost (prostřednictvím sítě WLAN) i v rámci celé Evropy (pomocí mobilní linky). Přenos je možný také v případě, že řidič zařízení sám nezapne. I když třeba zrovna spí, dochází k přenosu automaticky, pokud je palubní elektronika aktivována na dálku.

Cenné údaje pro fleet management

Nejen řidič má neustále k dispozici veškeré informace o zbývajících dobách řízení a odpočinku. Stejné údaje jsou dostupné i v jeho firmě, která tak může snadno plánovat práci a vytížení všech svých vozidel – například přes aplikaci TIS-Web.

Řada funkcí tachografů DTCO 2.0 a 2.0a jde nad rámec daný legislativou. Například vedle funkce VDO Counter nové tachografy umožňují grafické výtisky jízdních profilů a různých protokolů a také výrazně rychlejší načítání dat.

Modernizovaný stahovací klíč

Stahování dat je uzpůsobeno na míru všem dopravcům bez ohledu na jejich velikost či akční rádius vozidel. Pokud firma dává přednost mechanickému stahování dat, VDO pro ni nyní nabízí nový klíč DLKPro. Na rozdíl od původního poměrně jednoduchého klíče Memory Stick se již jedná o kapesní počítač. Jeho ovládání je jednoduché podobně jako u mobilního telefonu. Díky novému hardwaru a instalovanému softwaru uživatel nepotřebuje čtečku dat ke kontrole a vyhodnocování dat.

Stahování dat pomocí klíče i na dálku lze kombinovat s internetovou službou TIS-Web, která se mimo jiné stará o dodržování zákonných lhůt pro archivaci dat. Přes speciální rozhraní mohou být data okamžitě odeslána také k dalšímu zpracování ve firmě a využita ke zvýšení efektivity vozového parku.

Vedle informací o dobách řízení a odpočinku řidičů, které lze využít pro plánování činnosti jednotlivých zaměstnanců, lze data používat i v dalších firemních agendách, například při účetnictví a evidenci pracovní doby.

Stahovací terminál

Také stahování dat přímo z karet řidičů je nyní snazší. VDO nabízí speciální stahovací terminál se snadnou obsluhou, který může být umístěn například na dvoře firmy či v odpočinkové místnosti řidičů.

Služba TIS-Web

Aplikace TIS-Web je k dispozici pro vozové parky všech velikostí. Přes počítačový cloudový systém může pracovat i bez vlastního softwaru a archivace dat ve firmě. Informace lze uchovávat na serveru VDO a dopravce má k datům přístup přes jakýkoli počítač s internetovým připojením. Například nejjednodušší verze VDO TIS Compact je určena i pro firmy s několika vozidly. Manipulace s daty je v tomto případě podle výrobce stejně snadná jako ovládání přehrávače MP3.

Nejrozsáhlejší a také nejrychlejší přehled o vozovém parku však poskytuje software VDO DriveTime, který je navržen pro všechna vozidla s modulem DLD Wide Range pro dálkový přenos dat. Pomocí několika kliknutí na počítači nebo na smartphonu řídicí pracovník zjistí v reálném čase vše o zbývajícím pracovním čase řidičů, zná polohu vozidel, má přehled o tom, kde se jeho technika pohybovala atd. Inteligentní software také například umožňuje sledovat předdefinované oblasti. K dispozici je tzv. geofencing, který dispečink automaticky upozorní, pokud vozidlo opustí vymezenou oblast.

Důležitým doplňkem softwaru VDO DriveTime je funkce Basic Fuel Management, díky níž má vedení také okamžitý přehled o spotřebě vozidla. To umožňuje plánovat trasy mnohem efektivněji a s větším ohledem na životní prostředí.

Servisní zázemí

Souběžně s vývojem nových záznamových zařízení a návazných aplikací byli vyškoleni pracovníci servisní sítě VDO, která čítá na 7500 pracovišť rozmístěných po celé Evropě.

Aktuální informace

VDO provozuje také mnohojazyčnou informační platformu na internetu. Na adrese www.dtco.com jsou uvedeny vyčerpávající informace o digitálních tachografech a návaz-ných aplikacích pro všechny skupiny uživatelů. Na stránkách lze rovněž najít nejbližšího servisního partnera a přesnou dokumentaci o zákonných ustanoveních vztahujících se k digitálním tachografům.

Hlavní trendy v dopravě

VDO jako součást jednoho z předních koncernů v automobilovém průmyslu dlouhodobě analyzuje situaci v silniční dopravě a problémy, které její provozování provázejí, a snaží se přicházet s inovativními řešeními. V centru její pozornosti jsou především bezpečnost provozu, šetrnost k životnímu prostředí, zrychlování výměny informací a dat a snižování nákladů v nákladní dopravě. Velkou roli přičítá vývoji inteligentních technologií.

Management parkování

Jednou z oblastí, kde ITS může přinést řešení nejpalčivějších problémů, je management parkovacích míst pro kamiony. Po technologické stránce je vhodná aplikace již k dispozici. Díky systému VDO si řidič bude moci sám v předstihu vybrat, v závislosti na době zbývající do povinné přestávky, nejvhodnější volné místo k zaparkování a rezervovat si je. Počítá se také s tím, že v budoucnu bude takto možné získat předem i další informace o daném místě – například zda je vybaveno sociálním zařízením, je-li u něj restaurace nebo servis vozidel.

Jedním z partnerů koncernu Continental je i výrobní družstvo Mechanika Teplice, závod Tachografy Děčín, které zajišťuje mimo jiné prodej a servis výrobků VDO v České republice.

Milan Frydryšek

www.dtco.com www.mechanikadc.cz

spinner