Systém RDS-TMC

V ČR již probíhají testy dynamických navigačních systémů

Nároky na navigační systémy na silnici se neustále zvyšují. Zatímco standardní zařízení informuje řidiče pouze na základě údajů uložených v mapových podkladech, dynamický navigační systém reaguje i na aktuální dopravní situaci – při výběru optimální trasy zohledňuje například uzavírky, objížďky nebo hlášení o náledí.

Takové informace samozřejmě nemohou být ve vozidle uloženy nastálo, do systému se doručují průběžně prostřednictvím rádiového přenosu. Součástí každého VKV vysílání je i skrytý datový kanál, který umožňuje šíření podobných informací. Pro jeho označení se používá zkratka RDS-TMC (z anglického

názvu Radio Data System – Traffic Message Channel). Řidiči se zobrazují pouze informace, které se týkají jeho trasy, a nikoli ty, jež jsou vzhledem k poloze vozidla a zvolené trase nevýznamné.

Vysílání aktuálních dopravních informací systémem RDS-TMC je nejen velice praktické a pro uživatele pohodlné. V zemích, kde již bylo zavedeno (například ve Velké Británii, Německu či Nizozemsku), také pomohlo plošně rozdělit dopravní zatížení silniční sítě, zvýšit plynulost dopravy, snížit dobu jednotlivých jízd a v neposlední řadě i redukovat neekologické dopady nadměrné dopravy na okolí.

Projekt „Test RDS-TMC“

V České republice je koordinátorem pilotního projektu „Test RDS-TMC“ společnost Central European Data Agency, a. s. Při sledování šíření dopravních informací prostřednictvím RDS-TMC se zaměřila především na ověření funkčnosti celého přenosového řetězce, identifikaci charakteristických rysů jednotlivých komponent a na vytvoření typového řešení pro snazší a efektivnější zavedení systému RDS-TMC do reálného provozu.

Dva reálné testy

Součástí projektu již byly i dva reálné testy vysílání RDS-TMC. První se uskutečnil v červnu a společnost při něm ověřovala fyzické vlastnosti systému – prověřila například potřebné vysílací zařízení a nezbytné programové vybavení pro vysílání. Měřila také hodnoty a parametry šíření dat prostorem do měřicích vozidel.

Druhý test se uskutečnil v druhé polovině října a jeho cílem bylo ověřit již komplexní funkčnost celého řetězce, tedy sběr, vyhodnocování a redistribuci dopravních informací.

Smyslem celého pilotního projektu je pak ověřit použitelnost systému RDS-TMC v České republice, určit vliv vysílání takto předávaných informací na chování řidičů vozidel vybavených dynamickým navigačním systémem, detailně analyzovat získané výsledky a připravit kompletní podklady pro uvedení vysílání RDS–TMC do provozu.

Pilotní projekt „Test RDS-TMC“

je přímým pokračováním projektu 802/110/102 (Dopravní informační systém RDS-TMC), který v roce 2000 vypsalo Ministerstvo dopravy a spojů ČR, a zároveň přispívá k řešení projektu 801/110/106 (Metodika ovlivňování chování účastníků silničního provozu prostřednictvím médií).

„Celý tento projekt je obrovským krokem vpřed pro rychlejší, bezpečnější a ekologičtější dopravu. Pokud se podaří zúročit všechny zkušenosti, které jsme během testovacího projektu získali a ještě získáme, vyrovnáme se v úrovni dopravních služeb špičkovým světovým standardům,“ prohlásil v říjnu generální ředitel společnosti Central European Data Agency ing. Jiří Jindra.

Na projektu se kromě firmy Central European Data Agency, a. s., podílejí například také Škoda Auto, a. s., Fakulta dopravní ČVUT v Praze (vedoucí celého projektu) či PVT, a. s. (jp)

www.rds-tmc.cz

spinner