8. července 2011
Součástí rozsáhlého doprovodného programu květnového mnichovského veletrhu transport logistic (viz DN 22/11) byl i veřejný workshop Nebezpečné věci – Využití telematických prvků při přepravě nebezpečných věcí. Uspořádalo jej německé Spolkové ministerstvo pro dopravu, výstavbu a rozvoj měst.
Josef Kaltwasser z Albrecht Consult GmbH v Cáchách v jeho úvodu představil studii Telematika při přepravě nebezpečných věcí, kterou si nechalo ministerstvo zpracovat. Podrobně přiblížil, v jakém stadiu vývoje jsou příslušné standardy, certifikace či koncepce bezpečnosti, včetně modelových situací, a seznámil přítomné s časovým harmonogramem prací na studii.
Na vliv telematických prvků při přepravě nebezpečných věcí a na to, jak je tato vazba řešena v rámci evropského výzkumu, se zaměřil Marcus Otten z Otten/software GmbH v Ratingenu.
Problematika norem byla tématem zajímavého příspěvku Jonathana Harroda Bootha z Harrod Booth Consulting Ltd. v Surrey ve Velké Británii. V této souvislosti představil i projekt CEN SCUTUM (Securing the EU GNSS adoption in the dangerous material transport) a projekt eCall (automatické nouzové volání v nákladních vozidlech).
Harry Evers z ITS z ITS Niedersachsen, e.V., z Braunschweigu detailně přiblížil projekt eCall HeERO a jeho využití při přepravách nebezpečných věcí. Projekt byl zahájen v letošním roce a má být ukončen v roce 2014. Je orientován opět na silniční dopravu, bude na něj vynaloženo zhruba deset milionů € a jeho koordinátorem je Evropská organizace pro zavádění a koordinaci dálkového řízení silniční dopravy (ERTICO).
Alexander Pettelkau z BAM Berlín představil inteligentní kontejner IBC, který vyžívá senzor RFID. Vysvětlil jak jeho plnění, tak i dopravu a sledování během přepravy. Přiblížil i možnost sledování nerůznějších charakteristik. Na využití telematiky v přístavu Lübeck a její další perspektivy se pak zaměřil Horst Pahl z TraDaV GmbH. V závěru workshopu vedoucí referátu A 33 (přeprava nebezpených věcí) spolkového ministerstva dopravy v Bonnu Helmut Rein uvedl, že praktické využití telematických prvků bude zahrnuto v předpisech pro přepravu nebezpečných věcí. První změny by se podle něj mohly objevit již ve vydáních ADR, RID a ADN platných od roku 2015.
Stanislav Hájek