24. července 2022, (pav)
24.7. - Česká republika má ve srovnání s členskými státy Evropské unie dvanáctou nejlepší úroveň infrastruktury a digitalizace. Vyplývá to z 6. pilíře Indexu prosperity Česka. Podle výsledků analýzy má Česko nejhustší železniční síť, v hodnocení stavu silnic je ale páté nejhorší. V digitalizaci pak Česko zaostává zejména v nízkém pokrytí vysokorychlostním internetem a nižší úrovni digitalizace státní správy.
Česká republika se v šestém pilíři Indexu prosperity Česka, zaměřeném na úroveň infrastruktury a digitalizace, umístila v rámci Evropské unie na 12. příčce z 27 členských zemí. „O lepší umístění ji připravilo nedostatečné pokrytí vysokorychlostním internetem, nízká úroveň digitalizace státní správy, a především také špatné hodnocení kvality silnic. Česko ale naopak patří k zemím v EU, které do dopravy investují nejvyšší podíl svého HDP a mají nejhustší železniční síť,“ uvedl Milan Mařík z analytického týmu projektu Evropa v datech.
Infrastruktura je přitom nezbytná pro každodenní fungování ekonomiky. „Studie potvrzují, že investice do infrastruktury mají pozitivní dopad na celou ekonomiku. Obecně platí, že každá investovaná miliarda do infrastruktury má pro ekonomiku dodatečný pozitivní efekt ve výši okolo 300 milionů korun. Takové investice tak mohou zvyšovat potenciál české ekonomiky a tím i životní úroveň Čechů,“ vysvětlil David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny.
Česko vynakládá na dopravu 3. nejvyšší podíl HDP, v kvalitě infrastruktury ale pokulhává
Nejhůře Česko dopadlo v hodnocení kvality silnic, v němž skončilo na 23. místě. Tento indikátor však nevychází přímo ze stavu vozovek, ale z toho, jak ho hodnotí občané dané země. Jedná se ale o paradoxní situaci, protože se Česko současně umístilo na třetí příčce v podílu výdajů na dopravu. Ročně na ni vynaloží necelá 4 % svého HDP. Podobně je na tom i Slovensko a Maďarsko, které na silnice vynaloží ještě větší podíl HDP, ale v hodnocení kvality silnic jsou v poslední desítce.
Nejhustší železniční síť v EU je v Česku
Česko má nejhustší pokrytí železniční sítí a umístilo se tak na prvním místě v porovnání se státy EU. Na tisíc čtverečních kilometrů připadá u nás více než 121 km železnic. Ve druhé Belgii je to přes 118 kilometrů, ve třetím Německu pak 107 kilometrů. Situace je ale horší v dostupnosti MHD. „Pokud jde o dostupnost veřejné dopravy, v dosahu 500 metrů od bydliště má k dispozici zastávku hromadné dopravy více než 90 % obyvatel měst, což nás řadí na 18. místo. Unijní průměr ale činí lehce přes 92 % a odchylky jednotlivých států jsou maximálně v nízkých jednotkách procentních bodů,” řekl Milan Mařík.
Digitalizace v Česku pokulhává. Zlepšení by mohly přinést dotace a zjednodušení legislativy
Nedílnou součástí infrastruktury státu je i její digitální složka a to, jak ji lidé využívají. V Česku je vysokorychlostní připojení k internetu dostupné na necelých 53 % území, což odpovídá 22. místu v EU. Dostupnost vysokorychlostního internetu je v Česku tristní i v nízko osídlených oblastech. V tomto případě dosahuje pokrytí pouhých 7 %, horší situace je už jen v Řecku, kde takové oblasti nejsou pokryty vůbec. Průměr EU je přitom 37 %. Nejlépe si pak vedou státy jako je Malta, Nizozemsko či Lucembursko, kde se pokrytí blíží 100 %.
Výstavba internetové infrastruktury závisí i na situaci ve stavebnictví. „Problém leží především ve stavební legislativě a související byrokracii. Internet pro domácnosti není možné rozvíjet bez povolení. Proces jeho získání ale v Česku trvá neskutečně dlouho. Jak vyplývá ze zkušeností operátorů, není nic zvláštního, když získání potřebných povolení trvá více než rok, což je například čtyřikrát déle než v Dánsku nebo ve Finsku,” řekl Martin Orgoník, ředitel pro vnější vztahy a udržitelnost ve společnosti T-Mobile Czech Republic.
Situaci by mohly zlepšit peníze z evropských fondů, které z velké části půjdou právě na pokrytí odlehlých oblastí. „Aktuálně je pro poskytovatele telekomunikačních služeb připraveno z Národního plánu obnovy (NPO) 2,85 miliard korun na pokrytí tzv. bílých míst (převážně venkovské oblasti) vysokokapacitními sítěmi. V rámci NPO se v blízké době také plánuje podpora pokrytí hlavních železničních koridorů a odlehlých venkovských obydlí 5G sítěmi,” uvedl Marek Vaculík ze společnosti enovation, která se zabývá dotačním poradenstvím.
(pav)
Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy