18. února 2022, jak
Společnost Metrostav Infrastructure je jednou z předních českých firem, které se zaměřují na dopravní stavitelství. Její současné aktivity v oblasti výstavby dopravní infrastruktury i plány do budoucna nám přiblížil ředitel a předseda představenstva Ing. Zdeněk Ludvík.
Jak hodnotíte minulý rok výrazně postižený pandemií covid-19?
I přes všechny negativa a komplikace, která pandemie přinesla, se nám podařilo včas dokončit veškeré zasmluvněné zakázky. Nejvíce si cením toho, že jsme zvládli v extrémně krátkém čase provést práce na modernizaci dálnice D1, kde jsme se celkově podíleli na 5 úsecích, tj. na 1/4 modernizace. Dále naši lidé odvedli velmi dobrou práci na dálnici D11 u Hradce Králové, kterou se nám povedlo zprovoznit v kratším než původně předpokládaném čase.
V minulém roce bylo mnoho tendrů postiženo sporem o reference Metrostav Infrastructure. Jaký je aktuální stav?
Konkurence bohužel v minulém roce opakovaně napadala vítězství Metrostav Infrastructure v tendrech a naše reference. My jsme si ale byli vždy svými referencemi jistí a ukázalo se, že oprávněně. Naši pracovníci v minulosti úspěšně realizovali celou řadu celostátních i regionálních zakázek. Namátkou mohu jmenovat již zmiňovanou rekonstrukci několika úseků na D1, včetně nejvyššího mostu Vysočina, dálnici D48 úsek Rybí – Rychaltice, dálnici D6 v úseku Řevničov obchvat, úseky na dálnici D3, D11 a další. Z regionálních staveb například silnici I/3 u Velešína, silnici II/272 v Lysé n. Labem nebo rekonstrukci silnice II/399 v úseku Třesov – Dalešice a další. Metrostav Infrastructure je prémiovou značkou v oboru silničního stavitelství. Disponujeme vlastní technikou, a především týmem zkušených profesionálů se špičkovým know-how a někteří služebně starší kolegové pracují v oboru již desítky let. Když se mě pak někdo z těchto kolegů ptá, jak může někdo zpochybňovat naše reference, tak těžko hledám rozumnou odpověď. Věřím ale, že tato absurdní epizoda je již minulostí.
Jaké největší stavby v současné době realizuje Metrostav Infrastructure, respektive na které podal nejvýhodnější nabídku?
Momentálně pracujeme na obchvatu Opavy, na dálnici D35 v úseku Časy – Ostrov a dálnici D49 Hulín – Fryšták. V pátek 4. února jsme oficiálně zahájili stavbu zcela nového úseku D3 Třebonín – Kaplice nádraží. Na D3 se jedná již o třetí úsek, na kterém pracujeme. V minulosti jsme zde úspěšně dokončili části Tábor – Veselí nad Lužnicí a Bošilec – Ševětín. V únoru 2022 zahájíme stavbu dálnice D7 u Chlumčan a v brzké době se pravděpodobně pustíme do úseku D6 u Krupé. Pracujeme rovněž i na řadě regionálních zakázek, jako je třeba obchvat Kojic v Pardubickém kraji.
Jak se vyrovnáváte s náročnými podmínkami na trhu pracovních sil a s opatřeními, která přinesla covidová pandemie?
Zajistit dostatek kvalitních pracovníků je dnes velmi těžká disciplína. Neustále intenzivně pracujeme na rozšiřování našeho týmu. Daří se nám nové kolegyně a kolegy oslovit naší firemní strategií, kdy dáváme možnost schopným lidem získat zkušenosti, převzít zodpovědnost a podpořit růst naší firmy. Díky této firemní kultuře u nás vyrostla spousta úspěšných vedoucích staveb, provozů a jiných útvarů. Rád se s nimi následně setkávám v dalších manažerských pozicích ve firmě.
Restrikce v průběhu pandemie pro nás byly v určitých okamžicích velkou překážkou. Týkalo se to především našich kolegů ze Slovenska a jiných zemí, kterým byl znemožněn přechod státních hranic. Stavařina je ale krásná v tom, že vás naučí jednak přijímat rozhodnutí a zodpovědnost a dále také nacházet řešení všech možných překážek, které během staveb samozřejmě přicházejí. Tak jsme si nakonec museli poradit i s touto výzvou, za což všem kolegům děkuji, jelikož mají za sebou období extrémního nasazení.
Jaké jsou plány rozvoje Metrostav Infrastructure v příštích měsících a letech. Plánujete nějaké investice do techniky, expanzi v určitých oblastech?
Naším cílem je udržet dobré výsledky při získávání a realizaci celostátních zakázek. Dále se zaměřujeme na rozvoj aktivit na regionální úrovni, kde rozšiřujeme síť našich oblastních poboček. V poslední době jsme zřídili, nebo budujeme regionální zastoupení v Ostravě, Zlíně, Lipníku, Jihlavě, Pardubicích, Českých Budějovicích a Lounech. Počítáme s dalším rozvojem v Brně, Liberci, Hradci Králové ve Svitavách a také ve Středočeském kraji.
Jednou z hlavních oblastí investic jsou vlastní technologie, a to jak pro výstavbu asfaltových a betonových vozovek, tak pro zemní práce, dopravu a výstavbu mostů. Dále se intenzivně věnujeme také vlastním technologiím na zlepšování a recyklaci zemin.
S tím samozřejmě souvisí nejen nákupy nové techniky, ale také obnova té starší, která již nesplňuje požadavky na spolehlivost a kvalitu v náročných podmínkách. Stejně jako v jiných oborech se však i zde potýkáme s dlouhými a nejistými dodacími lhůtami výrobců. Velký podíl investic plánujeme jako v minulém roce směrovat do regionů.
Poslední dobou je výrazné téma digitalizace. Jak je to ve stavebnictví? Jaké jsou v této oblasti plány Metrostav Infrastructure?
Oproti ostatním odvětvím je stavebnictví hlavně řemeslo, je zde velký podíl lidské práce a lidského umu, který je počítači nenahraditelný. Dlouhodobě optimalizujeme výkony našich strojů pomocí moderních technologií jako 3D a GPS navádění. Dále je nutná digitalizace administrativních procesů, jejichž náročnost stavebnictví v poslední době sužuje. Celosvětový trend v oblasti projektování je používání tzv. BIM modelů, které obsahují komplexní digitální informace o projektu. Obecně je nutné najít k této problematice společný přístup zhotovitele i investora. Digitalizace musí pomáhat a práci zefektivňovat, což se zatím, bohužel, nedaří zcela naplňovat. Je k tomu nutný partnerský přístup všech účastníků výstavbového projektu.
(jak)
Foto: Metrostav Infrastructure
Na snímku ředitel a předseda představenstva Metrostav Infrastructure Ing. Zdeněk Ludvík