26. května 2024, čtk
26.5. - Na den otevřených dveří stavby brněnského velkého městského okruhu Žabovřeská včera dopoledne zamířily stovky lidí, kteří se chtěli podívat, jak stavbaři pokročili a co vše už je hotové. Stavbu si prohlédli i politici. Premiér Petr Fiala uvedl, že jde o úzké hrdlo brněnské dopravy a že se těší, až bude stavba dokončena.
Na stavbu zamířili lidé všech věkových kategorií, prošli se po ní senioři i mladé páry s malými dětmi. Měli možnost se podívat, jak stavba pokročila, a zároveň možnost projít se po střeše silniční galerie a po ploše budoucí relaxační zóny. "Využil jsem možnosti, že je den otevřených dveří pro veřejnost, a přišel jsem se také podívat. Je to stavba, kterou dobře znám a sleduji ji od samého počátku. Jako obyvatel Brna tady poměrně často jezdím a spolu se všemi Brňany se těším na to, až bude dokončena," uvedl Petr Fiala.
Ministr dopravy Martin Kupka řekl, že letošek je pro Brno důležitý kalendářním rokem, protože bude znamenat otevření čtyř dopravních staveb, a to Žabovřeská, Bauerova a v předstihu by se podle ministra mělo otevřít i Tomkovo náměstí a Rokytova. Připomněl, že se zároveň staví i na D1, kde stavbaři rozšiřují jízdní pruhy ze čtyř na šest, a také na mostě Otakara Ševčíka. "Těch staveb je rozestavěno na území města Brna za sedm miliard korun. Znamená to výraznou investici a pomoc moravské metropoli," uvedl ministr.
Primátorka Brna Markéta Vaňková uvedla, že jde o významné stavby a že i Brno přispívá několika sty miliony. Peníze z brněnského rozpočtu putují především do chodníků či parkových úprav.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl řekl, že klíčová je nyní další příprava budování brněnského velkého městského okruhu. V současnosti je tak v běhu výběrové řízení na zhotovitele průzkumné štoly na tunel Vinohrady, na který už má firma podané nabídky. Průzkumnou štolu by chtěla zahájit v létě, do tří let stavbu samotného tunelu.
Stavba Žabovřeská skoro za 2,5 miliardy patří k technologicky nejnáročnějším projektům ŘSD. Jen pro ražbu tramvajového tunelu a nutnost odstřelů skály bylo využito 11,3 tun trhaviny. Stavbaři celkově odtěžili 24 000 metrů krychlových horniny. Aktuálně pokračují v budování levého jízdního pásu, protihlukových stěn, nábřežní zdi, chodníků, inženýrských sítí a dalších stavebních objektů. Hotovo by mělo být na podzim, kdy se začne jezdit čtyřmi jízdními pruhy. Výrazně by se tak měla zlepšit dopravní situace v úseku, kde denně projede 40 000 aut.
(čtk)
Vizualizace: projekční kancelář Archika