Rekonstrukce železničních tratí

Pardubický kraj chce prosadit výstavbu Medlešické spojky

Pardubický kraj chce prosadit výstavbu Medlešické spojky

PARDUBICE (11.12.) – Pardubický kraj chce prosadit výstavbu takzvané Medlešické spojky, která by umožnila spojení Pardubic a Chrudimi bez zajíždění do stanice v Rosicích. Měla by být součástí modernizace železničního uzlu Pardubice a mít prioritu před zdvojkolejněním trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, řekl krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek (SPOZ). Své stanovisko hejtmanství projednalo se Správou železniční dopravní cesty, která je investorem úprav.

„Bez Medlešické spojky nemá uzel Pardubice ani zdvojkolejnění na Hradec vůbec žádný smysl. Miliardové investice by byly zbytečné," uvedl Dušek. Křížení hlavního železničního koridoru v Pardubicích s tratí z Chrudimi do Hradce by mělo být mimoúrovňové. Prosadit svůj názor chce hejtmanství přinejhorším jako účastník stavebních řízení. „Nepochybně budeme mít významný vliv na to, jestli dáme souhlas k ostatním stavbám, nebo ne," řekl Dušek. Součástí úprav pardubického nádraží bude také podchod pod kolejištěm k sídlišti Dukla.

Na jaře příštího roku by se měla začít modernizovat první část trati z Pardubic do Hradce Králové. První etapa Opatovice nad Labem – Stéblová by měla stát miliardu korun. Podle Duška to však nepřinese žádné zkrácení jízdní doby, naopak mnoho obtíží.

Upravit by se měly dva velké železniční uzly v regionu v Pardubicích a České Třebové. „Na trati mezi Děčínem a Břeclaví nejsou tyto dvě stanice hotové. Průjezd Pardubicemi by měl být součástí koridoru stejně jako Česká Třebová," uvedl Dušek. Do roku 2020 by se podle něj měly oba uzly přestavět včetně navazujících tratí. Peníze by měly pocházet z dotací Operačního programu doprava příštího plánovacího období Evropské unie, náklady na každý uzel odhaduje na několik miliard korun.

Na jaře už začala modernizace železničního koridoru v Ústí nad Orlicí za 1,75 miliardy korun bez DPH. Práce na hlavní železniční trati, která spojuje Prahu s Moravou, potrvají do března 2015. Stavba se o čtyři roky zdržela kvůli aktivistům, kteří bránili zbourání výpravní budovy z 19. století.

Podle Duška je nutné rovněž upravit trať mezi Ústím nad Orlicí a Chocní, která je zatím nejpomalejším úsekem koridoru. Zvolena zřejmě bude úsporná varianta s jedním kratším tunelem při maximální rychlosti 120 kilometrů za hodinu.

(čtk)

spinner