28. února 2017
28.2. - Novým Gotthardským tunelem během 57 dní pravidelného provozu projelo 2816 osobních vlaků a 3980 nákladních vlaků. Tento tunel je s 57 kilometry nejdelším železničním tunelem na světě. Poptávka po provozu vlaků Intercity a Eurocity vzrostla o 30 procent. Celkově provoz běží bez větších problémů, přesnost spojů přes Gotthard se od počátku prosince, kdy byl tunel otevřen pro plný provoz, zvýšila.
Daří se dosahovat plánovaného zkrácení doby jízdy osobních i nákladních vlaků. Přesto jsou patrné ještě rezervy. Bude nutné se zaměřit se zejména na zpoždění spojů z Itálie. Po intenzivním zkušebním provozu, kdy se plně osvědčilo veškeré technické vybavení, naběhl pravidelný provoz. Národní jízdní řád se daří plnit stabilně. Doba jízdy na gotthardském tahu (sever – jih) zkrátila v průměru o 30 minut. Přesnost spojů v osobní dopravě od počátku prosince vzrostla ze 79,6 na 86,8 procenta. Stále přetrvávají problémy v provozu s Itálií. Švýcarské spolkové dráhy SBB pracují na odstranění všech nedostatků.
Hladce běží i obsluha terminálů
V polovině prosince loňského roku vypravila nákladní složka SBB Cargo první pravidelný nákladní vlak přes Gotthardský tunel. Dopravce zvládá nárůst provozu dobře a obsluha nákladových nádraží a terminálů běží hladce. Nákladní provoz je rovněž závislý na sezónních výkyvech, zejména na zakázkách stavebního průmyslu – zde lze očekávat nárůst poptávky v souvislosti s oteplením na jaře. V průměru jezdí přes Gotthardský tunel denně 86 nákladních vlaků, které přepraví 48 tisíc tun. Odpovídá to úspoře 3900 jízd kamionů. Plného výkonu pro nákladní dopravu (260 vlaků denně při délce vlaku až 750 metrů) bude dosaženo až v roce 2020 po otevření tunelu Ceneri a zprovoznění koridoru se čtyřmetrovým jízdním profilem.
(tj)