17. února 2022, tj
Lokomotiva Siemens Vectron získala na konci loňského roku jako první provozované vozidlo v ČR certifikát kompatibility s evropským zabezpečovacím systémem ETCS, kterým se postupně vybavují i české tratě. Na to, jak náročné bylo získat podobný certifikát i jak bude pokračovat další vývoj těchto zákazníky oblíbených univerzálních lokomotiv jsme se zeptali generálního ředitele společnosti Siemens Mobility ČR Romana Kokšala.
Co to pro vás a pro tuto lokomotivu znamená získat tento certifikát?
Na rozdíl od většiny vozidel na české železnici, do kterých je mobilní část evropského vlakového zabezpečovač ETCS implementován až dodatečně, je u elektrických lokomotiv Vectron MS mobilní část ETCS jejich organickou součástí, žádná z nich nebyla vyrobena a dodána bez ETCS. Dodáním zhruba tisíce lokomotiv Vectron s ETCS do 18 evropských zemí jsme získali cenné zkušenosti s implementačními a schvalovacími procesy. Podstatou činnosti vlakového zabezpečovače je součinnost jeho stacionární a mobilní části. Stejné je to i při implementaci ETCS, dodavatel vozidla musí mít společnou vůli a společné řešení s institucemi odpovědnými za provoz dráhy. V České republice jsme našli při zavádění ETCS na tratích a na vozidlech velmi dobré partnery s opravdovým zájmem o věc. A to jak na Ministerstvu dopravy, tak i na Správě železnic, v Centru telematiky a diagnostiky (dříve Technické ústředně dopravní cesty), ve Výzkumném ústavu železničním i na Drážním úřadu a u dopravců.
Jak probíhají testy a jak náročné jsou?
Obrazně řečeno testy kompatibility jsou maturitou vozidla s ETCS. Z bezpečnostních důvodů je nutno přímo na trati ověřit všechny důležité funkce ETCS, prokázat úspěšnou zkouškou součinnost vozidlové a traťové části ETCS. To bylo vykonáno jak na 1., tak i na 2. koridoru. Kromě vlastní technické části bylo důležité odladit procesní stránku věci, aby i ta probíhala hladce. Skutečnost, že v ČR jsou k dispozici jak tratě, tak i vozidla vybavená vlakovým zabezpečovačem ETCS a jsou navzájem kompatibilní, je velmi důležitá. Není třeba čekat na povinné vedení vlaků pod dohledem ETCS platné od 1. 1. 2025. Už nyní je možné využívat výhody ETCS v oblasti zvýšení bezpečnosti železniční dopravy (minimalizace nehod způsobených nerespektováním návěstí) i v oblasti úspor energie (vedení vlaku se znalostí rychlostního profilu až 16 km před vlakem). Každodenní provoz napomůže praktickému výcviku strojvedoucích a také přinese projektantům traťové části ETCS či tvůrcům předpisů zpětnou vazbu z reálného provozu.
Vectron už poměrně dlouho tvoří základní kámen produkce společnosti Siemens v segmentu lokomotiv. Chystáte už jeho nástupce nebo dále pracujete na jeho dalším rozvoji. Existují ještě nějaké slabiny této lokomotivy, případně co se ještě dá zlepšovat?
Vývoj čehokoli prochází revolučními a evolučními fázemi. Vznik Vectronu, tedy systémově pojaté interoperabilní univerzální elektrické lokomotivy byl nepochybně v oboru kolejových vozidel zásadní revolucí. Nyní nezávisle na konkrétních objednávkách kontinuálně běží celý výrobní řetězec, což umožňuje zkrátit dodací lhůty, funguje okamžité zásobování náhradními díly, je vyškolený provozní i dílenský personál a jsou k dispozici potřebná schválení v evropských zemích. Velkým plusem je důvěra provozovatelů ve značkový produkt a důvěra bank v jeho financování. Nebylo by moudré o tyto hodnoty přijít z důvodu změny typu. Rychlé obměny sortimentu jsou běžné v oboru spotřebního zboží, které řízeně vychází z módy, nikoliv v oboru kolejových vozidel. Těžiště kontinuálních inovací lokomotiv se však přesunulo do oblasti softwaru. Postupným zlepšováním SW řízení získávají novější lokomotivy Vectron nové či vyšší vlastnosti. Vývoj samozřejmě probíhá i v oblasti hardwaru. Aktuálně můžeme zmínit například Vectron s maximální provozní rychlostí 230 km/h. Softwarová zdokonalení se však nemusí týkat jen nově vyráběných lokomotiv, možný je i upgrade už dříve dodaných. Udržování aktuální vysoké technické úrovně lokomotiv má význam nejen při jejich každodenním praktickém uplatnění v dopravě vlaků, ale je též důležité pro výhodné financování jejich nákupu. Upgrade snižuje pokles jejich zůstatkové hodnoty s časem, což je důležité pro důvěru bank v tento produkt.
Jaký je zájem o tuto lokomotivu mezi českými dopravci, jste schopni plnit jejich požadavky? Jak dlouho se musí čekat na novou lokomotivu, pokud si ji nyní někdo objedná?
Lokomotivy Vectron jsou skutečně univerzální. Disponují nejen vysokým výkonem, ale i vysokými tažnými silami, a přitom i vysokou rychlostí. Jsou proto vhodné jak k dopravě těžkých nákladních vlaků, tak k vozbě expresů. A to jak v tuzemsku, tak i v zahraničí. Tím, že zvládají zvýšit normativy zátěže nákladních vlaků i zkrátit jízdní doby rychlých vlaků osobní přepravy, zhodnocují investice vložené do modernizace tratí tranzitních koridorů. Nacházejí proto uplatnění u dopravců v nákladní i osobní dopravě. V provozu jsou velmi spolehlivé, dosahují vysokou disponibilitu. Tomu napomáhají i individuálně dohodnuté efektivní způsoby údržby. Lokomotivy Vectron MS jsou již z výroby dodávány s ETCS včetně příslušných schválení pro ČR i pro zahraničí, což je zásadní rozdíl proti dodatečnému osazování ETCS do již provozovaných lokomotiv, které je velmi náročné nejen finančně, ale časově a procesně. Podstatným tématem jsou i úspory energie a emisí. V loňském roce Správa železnic úspěšně završila několikaletý proces směřující k umožnění rekuperace brzdové energie prakticky na všech svých tratích v ČR. To ještě snížilo nízkou energetickou náročnost lokomotiv Vectron, které disponují vysoce výkonnou rekuperační brzdou a nyní ji mohou plnohodnotně využívat. To je v době růstu cen energií velmi podstatné. Díky sériové výrobě Vectronu jsme schopni naším zákazníkům často vyjít vstříc při řešení termínových požadavků na dodání nových lokomotiv. Cíle, které byly do lokomotiv Vectron při jejich vzniku vkládány, jsou v každodenním provozu naplňovány. A to i v České republice. Velmi si vážíme důvěry českých dopravců v náš produkt.
(tj)
Foto: Siemens