8. března 2023, čtk
9.3. - Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) má pravomocné územní rozhodnutí na stavbu dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova. Včera uplynula lhůta 15 dnů na vyvěšení rozhodnutí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje o zamítnutí odvolání proti územnímu rozhodnutí. Řekl to mluvčí hejtmanství Dan Lechmann. Proti územnímu rozhodnutí se v prosinci 2021 odvolal jeden majitel pozemků v Hajnici, v jejíž blízkosti má dálnice vést.
Úsek Jaroměř - Trutnov byl posledním úsekem z celé D11, který neměl pravomocné územní rozhodnutí. Z dálnice D11 zatím chybí postavit úseky Jaroměř - Trutnov a Trutnov - státní hranice s Polskem v celkové délce 41 kilometrů. U úseku Trutnov - hranice je ŘSD výrazně dál, loni v prosinci vypsalo tendr na stavební firmu.
ŘSD má na téměř 20 kilometrů dlouhou stavbu úseku Jaroměř - Trutnov zpracovanou dokumentaci pro stavební povolení. Také má připravené podklady pro zahájení výkupů pozemků, uvedl před dvěma týdny generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Nyní ŘSD pracuje na projektu záchranného archeologického výzkumu.
Územní rozhodnutí pro úsek Jaroměř - Trutnov vydal Městský úřad ve Dvoře Králové nad Labem v listopadu 2021, a to po více než třech letech od podání žádosti. Krajský úřad rozhodnutí dvorského úřadu letos 20. února potvrdil. Více než jeden rok dlouhé řešení odvolání bylo podle hejtmanství dáno zejména tím, že ministerstvo životního prostředí své stanovisko k řízení poslalo až zhruba po osmi měsících loni v prosinci.
Odvolavatel poukazoval na to, že dálnice zvýší hlukovou zátěž, naruší pohodu bydlení a ztíží mu přístup k pozemkům. Územní rozhodnutí podle něj bylo vydané v rozporu se zákonem, protože dvorský městský úřad rozhodoval na podkladě údajně nezákonných závazných stanovisek.
Úsek D11 mezi Jaroměří a Trutnovem měří 19,6 kilometru. V aktuálním informačním letáku k úseku Jaroměř - Trutnov ŘSD počítá se zahájením stavby v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Náklady na stavbu ŘSD odhaduje na 12 miliard korun bez daně.
U posledního úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem ministerstvo dopravy v lednu zahájilo řízení na vydání stavebního povolení pro ŘSD. Vítěz tendru na stavební firmu by mohl být známý v létě a vlastní stavba by mohla začít na konci letošního roku. Auta by po novém úseku, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, mohla jezdit v roce 2027, na úseku těsně u hranic již v roce 2025, uvádí ŘSD v letáku. Odhadovaná cena 21 kilometrů dálnice je 13,1 miliardy korun bez daně.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře. Navazuje na ni silnice I/37 směrem na Trutnov.
Na hranicích s Polskem se česká D11 napojí na polskou čtyřproudou rychlostní silnici S3. Poláci jsou se svým navazujícím úsekem podstatně dál, už na něm mají položený asfalt a otevřít jej chtějí v roce 2024.
(čtk)
Ilustrační foto: ŘSD