7. ledna 2025, čtk
8.1. - Správa železnic (SŽ) chce na kolínském nádraží opravit zastřešení nástupišť, na rekonstrukci je vyhlášená veřejná zakázka. Nejvyšší přípustná nabídková cena je 249,9 milionu korun bez DPH, součástí jsou projekční i stavební práce. Kvůli tomu, aby stavba omezila cestující co nejméně, se má na novém zastřešení pracovat současně s budováním nového bezbariérového podchodu. Vše má být hotovo do konce roku 2026, sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
"Výstavba nového zastřešení nástupišť bude probíhat společně s budováním podchodu, aby se co nejvíce minimalizoval dopad na cestující. Práce by měly odstartovat na jaře demontáží současného zastřešení, kompletně hotovo bude na konci roku 2026," uvedla mluvčí. Omezení podle ní budou vždy částečná, při stavbě bude omezený chod části nebo celého jednoho nástupiště, další budou cestujícím k dispozici, upřesnila mluvčí.
Podle zveřejněné dokumentace je zastřešení ve stanici v havarijním stavu, stavbaři ho proto zbourají. "Demolice se týká jak samotné ocelové konstrukce zastřešení, tak i základových patek a jiných přidružených konstrukcí zastřešení. Stávající zastřešení se kompletně odstraní," uvádí dokumentace. Délka zastřešení se má zkrátit, bude odpovídat minimálně jedné třetině délky nástupiště. Původně měli stavbaři zastřešení nástupišť upravit při budování podchodu jen v místech jeho vyústění. "Před realizací se ale ještě detailně prověřil stav zastřešení a bylo rozhodnuto o jeho celkové náhradě. Tzn. výrazně větší rozsah prací, proto se projekt zpracovává samostatně," doplnila mluvčí.
Na kolínském nádraží pokračují loni započaté práce na budování podchodu. Vznikne na místě současného technologického podchodu. Podchod s výtahy a další stavební úpravy by měly být hotové do konce roku 2026.
Nádraží v Kolíně je nejfrekventovanějším nádražím ve středních Čechách a důležitým přestupním uzlem, denně jím projede zhruba 500 vlaků. Do Kolína vede pět železničních tratí, a to ze směru od Prahy, Olomouce, Ledečka, Havlíčkova Brodu a Velkého Oseku.
(čtk)
Ilustrační foto: Správa železnic