31. května 2011
Stát by se neměl bránit zadlužování kvůli kofinancování významných dopravních staveb a musí využít možnosti čerpat evropské dotace, které u dopravních staveb činí až 85 procent z jejich rozpočtu a které Evropská unie České republice do patnácti let přestane poskytovat. Na konferenci ČR – dopravní uzel Evropy to minulý týden v Praze řekl náměstek ministra dopravy Petr Sedláček. Stát by si podle něj mohl pomoci financováním prostřednictvím soukromého kapitálu.
„Páteřní síť dálnic a rychlostních silnic v České republice je vybudována zhruba ze 60 procent a není sporu o tom, že zbývajících 40 procent se musí dříve nebo později dostavět,“ řekl Petr Sedláček. Podle Martina Janečka z odboru strategie ministerstva dopravy bude na dostavbu zbývajících 40 procent nutné vynaložit zhruba 500 miliard Kč.
Pouze samotná projektová fáze přípravy silniční stavby trvá v průměru pět až sedm let. Z tohoto pohledu není podle náměstka příliš mnoho času na využití evropských dotací určených na dokončení páteřní dálniční sítě. Stát by měl urychlit i legislativní přípravu na použití takzvaných PPP projektů.
Jako pilotní PPP projekt ministerstvo dopravy zvolilo plánovanou opravu dálnice D1.
Objem financí, které v letošním roce plynou na výstavbu a údržbu komunikací, se kvůli snaze vlády vyrovnat státní rozpočet podstatně ztenčil. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je letos 1,3 miliardy Kč, zhruba o třetinu méně než loni.
(čtk)