26. prosince 2022, čtk
26.12. - Dálniční a silniční síť v Česku se v příštím roce rozroste o nových 15,4 kilometru dálnic a dalších 43,1 kilometru silnic I. třídy. Mnohem výraznější rozšíření stát chystá na rok 2024, kdy plánuje otevřít přes 118 kilometrů nových dálnic a 41,5 kilometru silnic I. třídy. Uvedl to mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Letos bylo v Česku nově zprovozněno 21,2 kilometru dálnic a přes 14 kilometrů silnic I. třídy.
Za celý letošní rok tak stát otevřel celkem 35,4 kilometru dálnic a silnic. Šlo například o část obchvatu Frýdku-Místku na dálnici D48, dále úsek D35 mezi Časy a Ostrovem, obchvat Církvice, Mělníka či Olbramovic či rozšíření odpočívky Střechov na D1. Kromě dokončených kilometrů stavbaři podle Jemelky zahájili práce na dalších skoro 87 kilometrech dálnic a silnic. Jde o stavby na D55 mezi Moravským Pískem a Bzencem, na D3 z Třebonína do Kaplic a D1 z Říkovic do Přerova. Práce začaly také na obchvatech Jaroměře a Mošnova.
V příštím roce tak bude nově zprovozněných kilometrů dálnic méně než letos, zvýší se naopak tempo rozšiřování silnic I. třídy. Dokončena by měla být první etapa úseku z Bělotína do Rybí na dálnici D48 a také zkapacitnění obchvatu Loun na D7. Na silnicích by měli řidiči v příštím roce poprvé vyjet na úsecích I/34 Stráž nad Nežárkou – Lásenice a I/36 Časy – Holice. V roce 2023 vzroste oproti letošku množství zahájených staveb. Stavbaři rozpracují nových 122,6 kilometru dálnic a silnic I. třídy. Mezi nejdůležitější stavby bude patřit úsek dálnice D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem, dále pokračování D35 kolem Litomyšle a Vysokého Mýta, dva úseky D6 ke Karlovým Varům a rovněž další úsek Velkého městského okruhu v Brně.
Za dva roky se pak motoristé mohou podle ministerstva těšit na rekordní rozšíření tuzemské dálniční sítě, celkem přibude 118,1 kilometrů. Silniční síť by se pak měla rozšířit o 41,5 kilometru.
V současné době je podle ministerstva rozestavěno celkem 240 kilometrů nových staveb, na dalších 80 kilometrů pak stát vybírá zhotovitele ve výběrovém řízení. "Abychom i v dalších letech tuto vysokou míru rozestavěnosti udrželi, zahájíme během příštího roku výběrová řízení na zhotovitele na dalších skoro 30 stavbách. Budou mezi nimi mimo jiné další úseky dálnic D3, D6, D7 nebo D35 a také několik důležitých silničních obchvatů. Veškeré úsilí budeme dále směřovat k tomu, abychom na konci příštího roku mohli začít soutěžit i východní část Pražského okruhu,“ představil plány výstavby generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
(čtk)
Ilustrační foto: Ministerstvo dopravy