Výstavba středočeského úseku D3 by podle premiéra měla začít v roce 2024

Výstavba středočeského úseku D3 by podle premiéra měla začít v roce 2024

18.7. - Výstavba středočeského úseku dálnice D3 na jih Čech by měla začít v roce 2024, kdy bude zároveň zprovozněno dálniční spojení z Tábora do rakouského Lince. Po včerejším jednání se starosty dotčených obcí v muzeu v Jílovém u Prahy to uvedl premiér Andrej Babiš. Na adresu odpůrců takzvané západní varianty D3 řekl, že o dálnici rozhodla vláda už před 20 lety a že nelze vyhovět všem. Obce ale mohou počítat s tím, že se jejich připomínky budou prioritně řešit. Týkat by se to mělo například vody a hluku.

"Důležité je, že konečně máme nějakou trasu," uvedl Andrej Babiš. "Těžko můžeme vyhovět všem a důležité je, že je tady vůle, je tady už konkrétní projekt a samozřejmě musíme mít na to i peníze - a to tedy budeme mít," uvedl předseda vlády. Dálnice by se podle něj mohla vybudovat i pomocí soukromých peněz formou takzvaného PPP projektu.

Na premiéra, který do Jílového přijel spolu s ministry dopravy Vladimírem Kremlíkem a životního prostředí Richardem Brabcem, na náměstí čekala asi stovka odpůrců. Křičeli "hanba" a pískali. Drželi transparenty s nápisy jako "Nezničte neporušenou přírodu betonem", "Stop projekt D3 v Posázaví" nebo "Soudruhu Babiši, vyvlastněte Čapí hnízdo pro obchvat Olbramovic". Po jednání pak někteří obcházeli muzeum a na Andreje Babiše, kterého viděli za zídkou, pokřikovali nadávky.

Vladimír Kremlík uvedl, že západní varianta je ve fázi územního řízení a mělo by být v co nejkratší době vydáno územní rozhodnutí a následně stavební povolení. "Jakékoliv obstrukce průběhu stavebních a územních řízení povedou jenom k tomu, že zahajování stavby bude oddalováno," řekl.

Zástupci spolku Alternativa středočeské D3 předali novinářům text výzvy pro premiéra, v níž se navrhuje zastavit přípravu západní varianty a zvýšit kapacitu silnice I/3. Vyčítají Andreji Babišovi upřednostňování podle nich předražené dálnice na úkor urychleného řešení průjezdnosti a bezpečnosti dopravy v regionu, zejména benešovské I/3 a návaznosti na Prahu. Uvádějí, že projekt D3 se zakládá na neaktuálních podkladech a jsou v něm rozpory. "Řešení stávajících dopravních problémů je možné mnohem dříve, levněji a snadněji s pomocí obchvatů obcí a důsledné modernizace silnice I/3 oproti stavbě komplikované dálnice. Ta může situaci ještě zhoršit, neboť přitáhne do daného území další dopravu včetně zahraničních kamionů," řekl právník Alternativy Michal Bernard. Středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová ale oponovala, že tento návrh je neprůchodný, protože silnici I/3 nelze na všech místech rozšířit.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví tři desítky let. Středočeská část má měřit 60 kilometrů.

(čtk)

Foto: Vláda ČR

spinner