Zeptali jsme se Ivety Štočkové, tiskové mluvčí společnosti Eurovia CS, a. s.

Zeptali jsme se Ivety Štočkové, tiskové mluvčí společnosti Eurovia CS, a. s.

Jaký byl z vašeho pohledu loňský rok v oblasti výstavby dopravní infrastruktury a jaký očekáváte vývoj v letošním roce?

Stavebnictví se jako jeden z mála oborů v posledních letech, kdy Českou republiku sužuje pandemie Covid-19, nezastavilo a je tak významných faktorem pro ekonomiku. Z hlediska skupiny Eurovia CS loňský rok úspěšný. Za dodržování všech vládních opatření se nám podařilo dokončit řadu významných projektů, a to ve stanovených termínech. Co se týká výhledů do budoucna, zásobník zakázky máme naplněný, předpokládáme tedy, že bude minimálně stejně úspěšný jako uplynulý rok. Samozřejmě stejně jako celý obor reflektujeme nárůst cen vstupních materiálů a jejich nedostatek a nárůst cen energií. Tuto problematiku se snažíme řešit například větším používáním recyklovaných materiálů, což má současně vliv na životní prostředí.

Loni jste dokončili řadu staveb. Můžete uvést příklady těch největších? Které významné stavby, jež realizujete, mají být hotové letos?

Z hlediska řidičů patří rozhodně mezi ty nejvýznamnější počiny modernizace naší nejstarší a nejdelší dálnice D1, kde jsme z celkových 161 kilometrů mezi Prahou a Brnem pracovali na 67,6 kilometrech. Zprovoznili jsme také novou část D11 v úseku Hradec Králové – Smiřice, či mimoúrovňovou křižovatku Rádelský mlýn. Slavnostně jsme otevřeli obchvat Otrokovic, Roudnice nad Labem, nebo Prešova na Slovensku. Na železnici se nám podařilo například dokončit první rychlodrážní tramvajovou trať v Ostravě. Změnili jsme rozchod kolejí na tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou a během jedné stavební sezóny jsme odstranili a postavili Dvorský most v Karlových Varech dle principů tzv. žlutého FIDICu. A tím výčet našich projektů za loňský rok ani zdaleka nekončí.

Letos budeme v realizaci významných projektů samozřejmě pokračovat. Jmenovat můžeme například nový úsek D35 Časy – Ostrov, chystáme se také dokončit obchvat Jesenice u Prahy. Zprovozněna bude první polovina obchvatu Loun a začneme pracovat na jeho druhé části. V průběhu celého roku budou pokračovat práce na brněnském městském okruhu v Žabovřeské ulici, jehož součástí je i tramvajový tunel. Co se týká železničních staveb, největší počinem letošního roku je určitě modernizace železničního uzlu v Pardubicích, ale pokračovat budou i práce na čtvrtém železničním koridoru Ústí nad Orlicí, nebo optimalizace trati Praha – Smíchov – Černošice, která bude dokončena na konci letošního roku. A mnoho dalšího.

Počítáte s možností, že snaha omezovat výdaje státního rozpočtu by se mohla promítnout i do přípravy nových staveb?

Aktuálně tendence omezování výdajů do výstavby dopravní infrastruktury necítíme, ale uvědomujeme si, že situace se může změnit. Následně se nabízí několik variant řešení, jednou z nich může být výstavba s využitím principů PPP, tedy spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Aktuálně vnímáme spíše nejistotu u zákazníků z řad měst, obcí a krajů, jejichž rozpočty nejvíc poznamenaly náklady na boj s covidem.

(lan)

Foto: Eurovia

spinner