27. dubna 2012
Cílem programu Marco Polo je dosáhnout omezení podstatné části očekávaného nárůstu mezinárodní silniční dopravy převodem na železniční a vnitrozemskou vodní dopravu, pobřežní plavbu nebo kombinaci druhů dopravy tak, aby silniční úseky byly co nejkratší. Program pokračuje i letos, očekává se, že přibližně na začátku června bude pro zájemce o dotaci vypsána další výzva.
Dopravní noviny o programu Marco Polo pravidelně informují, přesto je jistě vhodné jej znovu stručně představit. V rámci programu lze podporovat mezinárodní projekty a podpora slouží především k překonání jejich ztrátovosti v počáteční (zaváděcí) fázi, a to v období dvou až pěti let. Program je určen na podporu „služeb“ (jedná se tedy o provozní podporu), nikoliv výzkumu, studií nebo základní infrastruktury.
Program Marco Polo II zahrnuje celkem pět typů akcí:
- akce k převodu na jiný druh dopravy („modal shift“) zaměřené na převod části přepravovaného zboží po silnici, respektive určitých silničních trasách, na pobřežní námořní plavbu, železnici a vnitrozemské vodní cesty;
- akce zaměřené na inovační aspekty a odstranění strukturálních překážek trhu na evropském trhu nákladní přepravy;
- akce všeobecně vzdělávací zaměřené na rozšiřování inovačních know-how, zlepšení spolupráce a optimalizace procesů v řetězci nákladní přepravy a logistiky;
- akce mořské dálnice, zaměřené na větší využívání pobřežní námořní plavby. Cílem je z geografického hlediska přemístit silniční dopravu z kontinentu na moře, neboť Evropa, respektive většina států Evropské unie je obklopena mořem. (Souvisí se zařazením „mořských dálnic“ do Transevropské dopravní sítě TEN-T). Jde o obdobu akce k převodu na jiný druh dopravy; vnitrozemských států se týká pouze zcela okrajově;
- akce k zamezení dopravy (přes-něji omezení přeprav) zaměřené především na zlepšení logistických přepravních řetězců a jiná inovační opatření s cílem snížit přepravní výkony po silnici nejméně o 10 procent. Akce přitom nesmí vést k negativnímu ovlivnění výrobní kapacity nebo pracovních sil.
Projekty podle těchto typů akcí je nutné realizovat na území členských států EU a na území participujících třetích států (státy ESVO a Chorvatsko). Žadatelem o podporu může být konsorcium (sdružení) dvou nebo více podniků z nejméně dvou členských států Evropské unie, případně z jednoho členského státu EU a participujícího třetího státu, výjimečně pak pouze jeden podnik z členského státu Evropské unie.
Žadatel o podporu musí splnit řadu podmínek
Při poskytnutí podpory z programu Marco Polo musí žadatel dodržet především tyto podmínky:
- v souladu s obchodním plánem musí dopravně-přepravní služby nabízet po celou dobu poskytování podpory;
- nové služby musí převzít zátěž ze silniční dopravy, nikoliv od jiných dopravních oborů šetrných k životnímu prostředí;
- služba může nabízet změny v celém spektru nákladní přepravy, musí se ovšem týkat mezinárodní přepravy;
- všude, kde je to možné, se musí nabízené služby držet původního zadání projektu tak, aby bylo dosaženo maximální nákladové efektivnosti;
- příjemce podpory musí prokázat přínosy převodu výkonů ze silnice. V případě, že daný projekt nedosáhne plánovaných cílů, je příjemce povinen podporu vrátit.
V rámci vyhlášených politických priorit pro jednotlivé výzvy pak dochází ještě k dílčím úpravám, případně k určitým preferencím vybraných akcí.
V rámci dvou výzev se rozdaly desítky milionů €
V roce 2010 se do mírně upraveného programu Marco Polo II přihlásilo celkem 101 zájemců o dotaci. Evropská komise schválila (úspěšně vyhodnotila) celkem 32 žádostí/projektů k poskytnutí podpory. Celková požadovaná výše podpory přijatých žádostí/projektů dosáhla zhruba 235 milionů €. Výše podpory pro 32 vybraných projektů podle schváleného rozpočtu pro Výzvu 2010 je 63,54 milionu €.
V loňském roce bylo přijato celkem 50 žádostí, tedy pouze polovina oproti předchozí výzvě. Celková požadovaná výše podpory přijatých projektů činila 104,34 milionu €. Pro Výzvu 2011 Evropská komise schválila rozpočet ve výši 56,9 milionu €. V současné době probíhá vyhodnocení došlých žádostí, ke konci dubna by měl být připraven návrh vybraných žádostí/projektů k poskytnutí podpory. V září by pak měla vybrané žádostí/projekty schválit Evropská komise a poté koncem září a v průběhu října se žadateli o poskytnutí podpory podepsat smlouvy.
Výzva 2012 se vypíše pravděpodobně v červnu
Na konci druhého čtvrtletí (asi začátkem června) bude v Úředním věstníku Evropského společenství zveřejněno oznámení a následně na webových stránkách Evropské komise celý text „Výzvy k předkládání návrhů na akce k převodu na jiný druh dopravy, zprostředkující akce, mořské dálnice, akce k zamezení dopravy a všeobecné vzdělávací akce v rámci druhého programu Marco Polo“ (zkráceně Výzva 2012). Rozpočet programu pro ni počítá s částkou 66,4 milionu €, což představuje nepatrné zvýšení oproti předchozím výzvám. Konečný termín pro podání žádostí o finanční podporu je podle předpokládaného harmonogramu stanoven na 21. září. Vybrané projekty by měly být známy po konečném vyhodnocení koncem roku.
Ve Výzvě 2012 má dojít pouze k nepatrným korekcím odpovídajícím schváleným politickým prioritám, a to pouze k úpravě preferencí specifických případů některých typů akcí. Potenciální žadatelé mohou proto svou žádost připravovat v předstihu. Při její přípravě mohou vycházet ze znění Výzvy 2011, neboť obsah a text Výzvy 2012 se prakticky nebude měnit a ani podmínky nedoznají podstatných změn. Ing. Ivan Novák, CSc., Ministerstvo dopravy ČR
Doba a kvantitativní podmínky poskytované podpory
- U akcí k převodu na jiný druh dopravy má být dosaženo cílů a vlastní života- schopnosti v období od 24 do 36 měsíců. Dolní hranice je 60 milionů převedených tunokilometrů za rok, respektive jejich objemový ekvivalent. U akcí, které se týkají převodu na vnitrozemskou vodní dopravu, jde o snížení na 13 milionů převedených tunokilometrů za rok, respektive na jejich objemový ekvivalent, u akcí, které se týkají převodu v rámci jednotlivých vozových zásilek, jde o snížení na 30 milionů převedených tunokilometrů za rok nebo na jejich objemový ekvivalent.
- U akcí zprostředkujících má být dosaženo cílů v období od 36 do 60 měsíců. Dolní hranice je 30 milionů převedených tunokilometrů za rok, respektive jejich objemový ekvivalent. Podíl nákladů na doplňkovou infrastrukturu nezbytnou pro realizaci daného projektu nesmí překročit 20 procent z poskytnuté podpory.
- U akcí mořské dálnice má být dosaženo cílů v období od 36 do 60 měsíců. Akce musí být v souladu s projekty mořských dálnic v rámci rozvoje Transevropské dopravní sítě projekty mořských dálnic definovanými v rozhodnutí č. 1692/96 ES a odpovídajícími námořními přístavy kategorie A. Dolní hranice je stanovena 200 milionů převedených tunokilometrů za rok nebo jejich objemový ekvivalent.
- U akcí k zamezení dopravy má být dosaženo cílů v období od 36 do 60 měsíců. Dolní hranice jsou čtyři miliony zamezených neboli neuskutečněných vozokilometrů za rok nebo 80 milionů tunokilometrů.
- U všeobecně vzdělávacích akcí má být dosaženo cílů nejdéle do 24 měsíců. Dolní finanční hranice je 250 tisíc €.
Pokud jde o výši poskytované podpory, u akcí k převodu na jiný druh dopravy, zprostředkujících, mořské dálnice a k zamezení dopravy, je to maximálně dvě € za 500 převedených tunokilometrů, respektive jejich objemový ekvivalent či maximálně 35 procent výdajů nezbytných k dosažení cílů daného projektu. U všeobecně vzdělávacích akcí činí maximální podpora 50 procent výdajů nezbytných k dosažení cílů a vynaložených v důsledku daného projektu.
Marco Polo je komunitární program, a žadatelé proto podávají své návrhy – žádosti o finanční podporu – přímo Evropské komisi, respektive agentuře EACI do Bruselu, bez prostřednictví příslušných ministerstev. Zástupci příslušných ministerstev jednotlivých členských států působí především jako národní informátoři. Kontaktní osobou na Ministerstvu dopravy je Ing. Ivan Novák, CSc., telefon 225 131 043. Oficiální znění minulé Výzvy 2011 včetně všech příloh, formulářů (v angličtině) je zveřejněno na webových stránkách Evropské komise http://ec.europa.eu/ transport/marcopolo/guide_propo- sers/index_en.htm. Další informace a podrobnosti lze získat na informačním dnu pro potenciální žadatele, který pořádá Evropská komise 28. června 2012 v Bruselu. Hlavní náplní bude seznámení účastníků s Výzvou 2012 a prvními výsledky podporovaných projektů z Výzvy 2011. Další informace a registrace účastníků budou zveřejněny na http://ec.europa.eu/ transport/marcopolo/index_en.htm.