17. září 2009
Už čtvrtým rokem provozuje operátor kombinované dopravy BOHEMIAKOMBI, spol. s r. o., mezinárodní kontinentální linky nedoprovázené kombinované dopravy, které připojily území České republiky k celoevropské síti takových linek. První dvě česko-německé linky přepravily za dobu své krátké existence už více než 40 tisíc sedlových návěsů, tankových kontejnerů anebo párů výměnných nástaveb po železničních kolejích. Dřívější linka doprovázené kombinované dopravy Ro-La Lovosice – Drážďany tak našla svého hospodárnějšího nástupce v podobě linek nedoprovázené kombinované dopravy, které – obdobně jako kdysi vlaky Ro-La – nabízejí silničním dopravcům alternativní přepravu po železnici, avšak s jinou technikou a na mnohonásobně delší vzdálenosti. Zájem silničních dopravců o přepravy po železnici nepolevil ani v období ekonomické krize. Naopak spíš ještě posílil, neboť přepravy na kontinentálních linkách kombinované dopravy v těchto případech znamenají snížení nákladů na přepravu. V období boje o každou ušetřenou korunu na nákladech je to významná a vítaná motivace. Ministerstvo dopravy právě v této krizové době zveřejnilo výzvu pro předkládání žádostí o veřejnou podporu na pořízení přepravních jednotek kontinentální kombinované dopravy, aby tak posílilo pozici českých silničních dopravců na evropském přepravním trhu. Operátor kombinované dopravy Bohemiakombi zareagoval na vyhlášení výzvy a připravil novou linku kombinované dopravy, kterou představil silničním dopravcům – tedy jejím budoucím potenciálním uživatelům – 20. srpna v sídle Sdružení ČESMAD Bohemia. Všichni zúčastnění silniční dopravci si ze set-kání odnesli nejen informace o jízdním řádu nové linky, ale také konkrétní nabídkové ceny za přepravy v jednotlivých relacích nové linky. Prodloužení linek z Německa na Moravu a dále Vzhledem k malé geografické velikosti České republiky mají linky kombinované dopravy určené pro vnitrostátní přepravy jen omezenou šanci na úspěch. Bohemiakombi proto novou linku koncipovala jako prodloužení osvědčených linek z Německa dále na Moravu a do slovenských a rakouských terminálů. Nová linka Kombi CZ tak umožňuje kombinované přepravy s využitím železnice na dlouhém úseku přepravy z oblasti zemí Beneluxu, Porúří, severního Německa a také severních Čech až na Moravu, Slovensko nebo do Vídně. V destinaci Hamburk nově dochází k podstatným změnám v jízdních řádech, které z pohledu koncových zákazníků přinášejí výrazná zkrácení doby přepravy v celém přepravním řetězci: nejpozdější doba podání zásilky v Lovosicích se u pondělních, středečních a pátečních odjezdů vlaků posunula z dosavadních 10.00 až na 16.00 hodin. Také v opačném směru dochází ke zlepšení servisu. Zásilky si silniční dopravci mohou vyzvedávat po příjezdu vlaku z Hamburku už ve 12.00 namísto dosavadních 16.00 hodin. Ač se jedná o časový posun v řádu jen několika hodin, ve svém důsledku tyto časové úpravy umožňují rychlejší dodávání zásilek mezi Dánskem, Německem a ČR konečným zákazníkům až o celý den. Zjednodušeně vyjádřeno: v den návozu zásilky z místa nakládky do výchozího terminálu následuje noční přeprava vlakem po železnici a už následující den může být zboží u svého konečného příjemce. Kvalitní a dostatečně kapacitní silniční a železniční infrastruktura je v ČR teprve postupně budována, na některých osách je proto pro přepravy výhodnější již dobudovaná dálniční infrastruktura, na jiných osách zase naopak nově zrekonstruované železniční koridory. Odlišnosti v úrovni budování kvalitní dopravní infrastruktury na železnici a na silnici tak nepřímo favorizují kombinovanou přepravu s využitím železnice především na osách z Duisburgu a Hamburku do Přerova, Ostravy, Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou. Veřejná podpora zlepší podmínky pro dopravce Vyhlášením veřejné podpory Inovační technologie nových linek kombinované dopravy se silničním dopravcům působícím v ČR zlepšily vstupní podmínky do systémů nedoprovázené kombinované dopravy silnice/železnice. Investiční dotace ve výši až 30 procent na pořízení přepravních jednotek a speciálních silničních vozidel (například do bimodálních návěsů) je nepochybně zajímavou motivací. Díky poskytnuté podpoře se rozšíří technický park silničních dopravců pro kombinovanou přepravu do té míry, že se pro ně vyplatí organizovat přímé linky kombinované dopravy z Německa nejen do Lovosic, ale také návazně z Lovosic na Moravu a Slovensko. Částka téměř 90 milionů Kč, která byla na tuto veřejnou podporu státním rozpočtem vyčleněna, může ještě letos vygenerovat celkové investice do techniky kombinované dopravy, které by překročily hranici čtvrt miliardy Kč, a stát se tak jedním z opatření, které zmírní dopady hospodářské krize. Kapacitní linky kombinované dopravy jsou pro silniční dopravce vítanou alternativou k jejich přímým přepravám po silnici. V žádném projektu nově vznikajících logistických řetězců by proto nemělo chybět vyhodnocení a porovnání parametrů rychlosti přepravy, její spolehlivosti, bezpečnosti a ceny v alternativě přímé přepravy po silnici s její neméně konkurence-schopnou alternativou spočívající ve využití linky kombinované dopravy po železnici. Příležitosti silničních dopravců, kteří dobře zvládají propojení výhod plošné a časové flexibility silniční dopravy s výhodami kapacitně výkonnější železnice, se ve spojení s nabídkou nové linky kombinované dopravy posouvají zase o další krůček vpřed. Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi