26. července 2011

Červnová valná hromada společnosti Bohemiakombi schválila hospodářský výsledek společnosti. Konstatovala, že operátor dovršil fázi přechodu od doprovázené kombinované dopravy na vlacích Ro-La k nedoprovázené dopravě intermodálních návěsů a výměnných nástaveb a po překonání ztrátového období se opět vrací k zisku, oznámil jednatel společnosti Ing. Vladimír Fišer.
Bohemiakombi loni po železnici přepravila meziročně o 26 procent více kamionových zásilek, tedy zhruba o pětinu více než před vypuknutím hospodářské krize. Nákladní expresy Bohemia, které společnost provozuje společně s německým operátorem Kombiverkehr, krizi překonaly bez větších výkyvů, naopak z ní vyšly ještě posíleny.
„Kapsové vozy“ jezdí do Hamburku
Valná hromada se shodou okolností konala právě v den pátého výročí zahájení provozu druhé kontinentální linky operátora mezi Lovosicemi a Hamburkem-Billwerder, na níž se poprvé v české historii začaly po železnici přepravovat intermodální návěsy s využitím tzv. kapsových vozů. „Skutečnost, že se aktuálně každou noc na třech vlacích přepravuje po železnici namísto po silnici 90 až 100 kamionových zásilek – a to právě v citlivém úseku chybějící dálnice D 8 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem – je nepochybně pozitivním signálem. Všemi vítaná novinka letošního roku – přeprava intermodálních návěsů po železnici z Německa až do Ostravy – je další dobrou zprávou dokládající, že silniční dopravci o tuto službu zájem mají, že se ji daří dále úspěšně rozvíjet a rozšiřovat ji hlouběji do českého vnitrozemí,“ řekl k výsledkům linky Ing. Vladimír Fišer.
Jako hlavní překážky a bariéry, které aktuálně stojí v cestě masivnějšímu rozšíření intermodálních přeprav silnice – železnice – silnice v českých podmínkách České republice, valná hromada identifikovala nedostatečné investice do silniční techniky použitelné při intermodálních přepravách a do infrastruktury překládkových míst s otevřeným a nediskriminovaným přístupem a také přechodný nedostatek železničních kapsových vozů v celé Evropě.
„Česká republika si v tomto směru přece jen vytvořila malý náskok před svými sousedy, když Parlament ČR v roce 2009 schválil rozpočtovou položku, která pomohla s řešením problému investic do intermodálních přepravních jednotek. Peníze (…) významně napomohly k posílení zájmu o kombinovanou dopravu silnice – železnice – silnice v ČR. Operátoři linek zvýšili počty vlaků na linkách mezi ČR a Německem o jednu třetinu a linky vzápětí prodloužili z Lovosic až do Ostravy. Veřejné peníze svěřené silničním dopravcům tak přinesly nové výkony oboru železniční dopravy,“ poznamenal k tomu Ing. Vladimír Fišer.
Valná hromada dále konstatovala, že požadavku neutrality překládkových míst postavených s pomocí veřejných finančních zdrojů z pohledu silničních dopravců vyhovuje jen terminál v Lovosicích. Další obdobné veřejné investice nadále zůstávají v nedohlednu.
Bohemiakombi provozuje linky kombinované dopravy, které silniční dopravci a speditéři využívají jako alternativu přímé silniční dopravě především mezi Českou republikou a Německem. Většinový podíl v ní mají čeští společníci; Sdružení ČESMAD Bohemia a ČD Cargo v ní drží rovným dílem podíl 60 procent.
(spa)