Valná hromada Bohemiakombi

Bohemiakombi se vrátila na předkrizovou úroveň

Bohemiakombi se vrátila na předkrizovou úroveň

Červnová valná hromada společnosti Bohemiakombi schválila hospodářský výsledek společnosti. Konstatovala, že operátor dovršil fázi přechodu od doprovázené kombinované dopravy na vlacích Ro-La k nedoprovázené dopravě intermodálních návěsů a výměnných nástaveb a po překonání ztrátového období se opět vrací k zisku, oznámil jednatel společnosti Ing. Vladimír Fišer.

Bohemiakombi loni po železnici přepravila meziročně o 26 procent více kamionových zásilek, tedy zhruba o pětinu více než před vypuknutím hospodářské krize. Nákladní expresy Bohemia, které společnost provozuje společně s německým operátorem Kombiverkehr, krizi překonaly bez větších výkyvů, naopak z ní vyšly ještě posíleny.

„Kapsové vozy“ jezdí do Hamburku

Valná hromada se shodou okolností konala právě v den pátého výročí zahájení provozu druhé kontinentální linky operátora mezi Lovosicemi a Hamburkem-Billwerder, na níž se poprvé v české historii začaly po železnici přepravovat intermodální návěsy s využitím tzv. kapsových vozů. „Skutečnost, že se aktuálně každou noc na třech vlacích přepravuje po železnici namísto po silnici 90 až 100 kamionových zásilek – a to právě v citlivém úseku chybějící dálnice D 8 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem – je nepochybně pozitivním signálem. Všemi vítaná novinka letošního roku – přeprava intermodálních návěsů po železnici z Německa až do Ostravy – je další dobrou zprávou dokládající, že silniční dopravci o tuto službu zájem mají, že se ji daří dále úspěšně rozvíjet a rozšiřovat ji hlouběji do českého vnitrozemí,“ řekl k výsledkům linky Ing. Vladimír Fišer.

Jako hlavní překážky a bariéry, které aktuálně stojí v cestě masivnějšímu rozšíření intermodálních přeprav silnice – železnice – silnice v českých podmínkách České republice, valná hromada identifikovala nedostatečné investice do silniční techniky použitelné při intermodálních přepravách a do infrastruktury překládkových míst s otevřeným a nediskriminovaným přístupem a také přechodný nedostatek železničních kapsových vozů v celé Evropě.

„Česká republika si v tomto směru přece jen vytvořila malý náskok před svými sousedy, když Parlament ČR v roce 2009 schválil rozpočtovou položku, která pomohla s řešením problému investic do intermodálních přepravních jednotek. Peníze (…) významně napomohly k posílení zájmu o kombinovanou dopravu silnice – železnice – silnice v ČR. Operátoři linek zvýšili počty vlaků na linkách mezi ČR a Německem o jednu třetinu a linky vzápětí prodloužili z Lovosic až do Ostravy. Veřejné peníze svěřené silničním dopravcům tak přinesly nové výkony oboru železniční dopravy,“ poznamenal k tomu Ing. Vladimír Fišer.

Valná hromada dále konstatovala, že požadavku neutrality překládkových míst postavených s pomocí veřejných finančních zdrojů z pohledu silničních dopravců vyhovuje jen terminál v Lovosicích. Další obdobné veřejné investice nadále zůstávají v nedohlednu.

Bohemiakombi provozuje linky kombinované dopravy, které silniční dopravci a speditéři využívají jako alternativu přímé silniční dopravě především mezi Českou republikou a Německem. Většinový podíl v ní mají čeští společníci; Sdružení ČESMAD Bohemia a ČD Cargo v ní drží rovným dílem podíl 60 procent.

(spa)

spinner