Kontinentální kombinovaná doprava silnice/železnice na přelomu

Bohemiakombi

Nové šance a perspektivy se po takřka roce od vstupu České republiky a dalších devíti zemí do Evropské unie otevírají před společností Bohemiakombi. Musela akceptovat nové vnější podmínky a přizpůsobit se jim, zároveň však mohla začít rychle a pružně využívat nově vznikající příležitosti. Jednu z nich představuje zavedení mýtného na rakouských a německých dálnicích. Přijetí České republiky do Evropské unie přineslo operátorovi kombinované dopravy Bohemiakombi Praha zásadní změnu podmínek na evropském přepravním trhu, a to jak v negativním, tak i v pozitivním smyslu. V důsledku zavedení liberalizace mezinárodní silniční dopravy k 1. květnu loňského roku zákazníci – silniční dopravci – okamžitě ztratili zájem o přepravu kamionů po železnici v systému Ro-La, což záhy vedlo k úplnému zastavení linky. V praxi se tak jen potvrdila dočasnost poslání celého projektu, který sice dokázal v krátké době ve velkých množstvích a bez potřeby nových investic do vozového parku autodopravců přemístit nákladní přepravy ze silnice na železnici, ale jeho perspektivy byly časově omezené.

Lepší perspektiva pro nedoprovázené přepravy Z dlouhodobého pohledu zcela odlišnou perspektivu nabízejí kombinované přepravy kontejnerů, tankkontejnerů, výměnných nástaveb či kodifikovaných sedlových návěsů – tedy přepravy nedoprovázené. Nabídku společnosti Bohemiakombi dnes tvoří neobyčejně široká paleta přepravních relací pokrývající prakticky celou Evropu. Zatímco nabídka ostatních operátorů kombinované dopravy působících v České republice se koncentruje především na přepravy do námořních přístavů v Hamburku, Bremerhavenu či Rotterdamu, věnuje Bohemiakombi již tradičně pozornost především získávání a rozvoji kombinovaných přeprav silnice/železnice uvnitř evropského kontinentu. Dynamicky se rozvíjející obchodní výměna mezi východem a západem Evropy, která se ve stále větší míře realizuje kamiony po silnicích, jí k tomu poskytuje dobrou příležitost a zároveň pro ni představuje výzvu.

Široká paleta mezinárodních relací Aktuální ceník Bohemiakombi pro rok 2005 nabízí přepravy na stovkách mezinárodních přepravních relací. K přepravám z České a Slovenské republiky do jednotlivých evropských zemí zákazníci Bohemiakombi využívají všechny významné terminály kombinované dopravy. V pestré nabídce ceníku jsou terminály v Brně, Lovosicích, Mělníce, Praze, Přerově či Zlíně, na Slovensku pak terminály Bratislava, Dunajská Streda, Košice a Žilina. V mnoha případech je však cenově výhodnější dopravit ložnou jednotku po železnici až k zákazníkovi na jeho železniční vlečku, což Bohemiakombi pro své zákazníky rovněž zajišťuje. Největší nárůst zájmu o kombinované přepravy silnice/železnice se v poslední době objevuje u přeprav do země nejsilnějšího obchodního partnera České republiky – do Německa. Základní páteř nabídky tvoří přepravy do němec-kých terminálů v Duisburgu, Hamburku, Bremerhavenu, Kolíně, Mannheimu, Norimberku a Lipsku, ale i do dalších významných terminálů.

Ucelené vlaky – jediná konkurenceschopná alternativa silnice Požadavky současného přepravního trhu jsou jasné: spolehlivost, kalkulovatelný čas dodání, krátká přepravní doba, a to vše při akceptovatelných cenách. Produkt, který tyto požadavky trhu nesplní, nenaj-de uplatnění. Náročným požadavkům trhu mohou vyhovět především takové kombinované přepravy, které lze realizovat rychlými ucelenými vlaky mezi evropskými terminály kombinované dopravy. To je evropský trend, ke kterému ve svých projektech směřuje i Bohemiakombi se svými evropskými partnery. Pro české exporty a importy ve směru do Francie, Španělska a Portugalska se letos nově stal důležitým vstupním terminálem (gateway) do evropské sítě vlaků kombinované dopravy terminál v Kolíně nad Rýnem, odkud denně odjíždějí přímé vlaky do francouzského Lyonu a Bayonne a do španělského Granollers (via Port Bou) a Irúnu. Jedná se o vlaky partnerských společností Kombiverkehr Frankfurt a Iberiakombi s návaznými anténními spoji do všech významnějších španělských a portugalských terminálů kombinované dopravy. Pro české a slovenské exporty a importy směrem do Skandinávie, do celkem dvanácti terminálů ve Švédsku a Norsku, se stal důležitým gateway pevninský terminál v Hamburku – Billwerder. Pro přepravy do zemí na Balkánu je významná slovinská Lublaň, pro přepravy do Ruska a Kazachstánu polské Malaszewicze, pro Itálii terminál v severo-italské Veroně. Na italské přepravní ose je v konečném stadiu příprav ucelený vlak z Verony do Rakouska s návaznými anténami do České republiky a na Slovensko, který bude rovněž znamenat velmi významné zlepšení kvality přepravy – především v její rychlosti.

Nový produkt Bohemia Expres z Lovosic do Porúří Bohemiakombi společně s německým operátorem Kombiverkehr Frankfurt na přelomu roku významně pokročila v přípravě projektu Bohemia Expres – uceleného vlaku kombinované dopravy mezi Duisburgem a Lovosicemi. Obě společnosti navázaly na přípravné práce z loňského roku a na tzv. mezikrok (již v praxi realizovaný předstupeň, postavený na přímém vlaku Duisburg – Drážďany a dopl-něný o silniční trucking do Lovosic). Záměrem projektu je nabídnout zákazníkům – speditérům a silničním dopravcům – kvalitní přepravu přímými ucelenými vlaky. Novou kvalitou přepravy, zejména vyšší spolehlivostí a rychlostí přepravy, umocněnou příznivějšími cenami, se vytvářejí dobré předpoklady pro získávání i takových přeprav, pro které byla až dosud jedinou alternativou silnice. Mýtné na německých dálnicích, které silniční nákladní dopravu od 1. ledna nákladově zatěžuje, nyní rovněž přispívá ke zvýšení atraktivnosti nabídky kombinovaných přeprav silnice/železnice. Využitím železnice pro rozhodující část trasy ušetří autodopravce náklady spojené s mýtným na německém úseku dálnic dlouhém téměř 600 kilometrů. Duisburg tak získává na významu jako cílový terminál pro přepravy do průmyslové oblasti Porúří a zemí Beneluxu a současně jako gateway pro přepravy až do nizozemského Rotterdamu. Navíc společně se spuštěním projektu Bohemia Expres bude Kombiverkehr zajišťovat v Duisburgu také přechod zásilek na vlaky do Francie i Španělska/Por­tugalska. Ing. Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi

spinner