1. prosince 2005
Pravidelný provoz vlaku Bohemia Express na první kontinentální lince kombinované dopravy mezi Českou republikou a Německem představuje mimo jiné i velice důležité napojení české železniční sítě na rozsáhlou síť evropských vlaků kombinované dopravy. S ní se vlak vypravovaný od října (zatím dvakrát týdně) z Lovosic stýká ve své cílové stanici – významném terminálu kombinované dopravy v porúrském Duisburgu. Přeprava kontejnerů po železnici přímými kontejnerovými vlaky již dosáhla tak vysoké kvality, že si svou spolehlivostí, rychlostí i příznivou cenou dokázala udržet vysokou konkurenceschopnost. Kontejnerové vlaky mezi Českou republikou a námořními přístavy provozované na českém trhu jednotlivými operátory kombinované dopravy dokazují, že železnice je jako systém schopna s úspěchem obstát i vůči tvrdé konkurenci silnice. Samozřejmě pouze za předpokladu, že dokáže nabídnout kvalitní produkt plně odpovídající požadavkům zákazníka. Až do října letošního roku ovšem ucelené vlaky nedoprovázené kombinované dopravy spojovaly terminály v České republice pouze s námořními přístavy v Hamburku, Bremerhavenu a Rotterdamu. Obdobně kvalitní nabídka přeprav i do jiných míst než jen přístavů na českém trhu až do letošního podzimu citelně chyběla: přepravy do evropských terminálů kombinované dopravy bylo možné organizovat pouze ve formě jednotlivých zásilek na běžných vlacích. Přeprava takových zásilek však byla pomalá – trvala tři až čtyři dny. Navíc ani cena za pomalou přepravu nebyla ve většině případů dostatečně konkurenceschopná vůči silnici. Kombinovaná doprava silnice/železnice/silnice na začátku nové etapy Nový projekt uceleného vlaku prezentovaný pod obchodní značku Bohemia Express vytvořila společnost Bohemiakombi ve spolupráci s německým operátorem Kombiverkehr se sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem, který je z hlediska přepravních objemů nejvýznamnějším operátorem kombinované dopravy v Evropě. Hlavním segmentem činnosti Kombiverkehru i Bohemiakombi jsou především kontinentální přepravy, které tvoří více než 90 procent všech uskutečněných přeprav. Kombiverkehr provozuje síť kvalitních vlaků kombinované dopravy, které propojují německé terminály kombinované dopravy s důležitými terminály v Evropě, ale i mezi sebou navzájem. V této rozsáhlé evropské i německé národní síti Kombiverkehr vypravuje na 600 až 700 vlaků týdně. Rozšíření jeho sítě evropských vlaků kombinované dopravy i o síť Českých drah tedy představuje významný krok a také nezbytný předpoklad pro další úspěšný rozvoj kontinentální kombinované dopravy v České republice. Přímý vlak Lovosice – Duisburg z tohoto pohledu není jen dalším vlakem kombinované dopravy na síti Českých drah. Duisburg: široká paleta návazných spojů Výběr cílových terminálů vlaku Bohemia Express samozřejmě nebyl náhodný. Poloha duisburského terminálu Hafen Ruhrort je výhodná nejen pro navazující silniční přepravy s určením do oblasti Porúří a zemí Beneluxu. Duisburg je křižovatkou vlaků kombinované dopravy evropského významu, a to jak ve směru sever – jih, tak i západ – východ. Přivedením přímého vlaku z Čech do Duisburgu se vytvořila velmi potřebná návaznost na ucelené vlaky dalších evropských operátorů kombinované dopravy, například na vlaky společnosti Conliner do nizozemských přístavů Rotterdam a Antverpy nebo na vlaky Kombiverkehru do francouzského Lyonu či do švédského Malmö s návazností na celou Skandinávii. V současnosti je ve fázi přípravy přímý vlak až do jižní Francie a Španělska. Lovosice: ideální poloha Výhodnost polohy terminálu na české straně – v Lovosicích – je dána především tím, že do vlaku lze koncentrovat přepravy prakticky z celé České republiky a Slovenska a vytvářet tak dostatečně silný přepravní proud, který je nezbytným předpokladem pro tvorbu každého uceleného vlaku. Skutečnost, že základem struktury přeprav vlakem jsou především chemické produkty ložené v tankkontejnerech a bulkkontejnerech, jejichž cíle a místa vzniku leží hlavně v severních Čechách, byla dalším rozhodujícím argumentem hovořícím ve prospěch Lovosic. Neméně podstatnou výhodou Lovosic je dostatečně vysoký průjezdný traťový profil P/C 70 v celé trati Lovosice – Duisburg, který je právě pro přepravy vnitrokontinentální povahy nesmírně důležitým faktorem. Vlakem do Lovosic tak lze přepravovat i sedlové návěsy v tzv. kapsových vozech nebo vysoké výměnné nástavby při použití běžných železničních vozů. Samozřejmě za dodržení podmínky, že tyto návěsy a výměnné nástavby jsou schopné přepravy po železnici, tedy že jsou opatřeny kodifikačními štítky. Zásilky, které lze přepravovat i po tratích s nižším traťovým profilem, jsou přepravovány dále po železnici do terminálů v českém vnitrozemí anebo tranzitem do slovenských terminálů. Pro zákazníky, kteří disponují vlastní železniční vlečkou, operátor Bohemiakombi zajišťuje návazné anténní železniční přepravy po železnici z Lovosic přímo na vlečku. Silniční dopravce zákazníkem železnice Zákazníky první česko-
- německé linky kombinované dopravy kontinentálního charakteru jsou spedi-
téři-autodopravci, tedy odlišná klientela než u kontejnerových vlaků do námořních přístavů. Obdobně, jako tomu bylo již na linkách doprovázené kombinované dopravy Ro-La, se speditér-autodopravce, který je většinou současně i vlastníkem ložné jednotky, stává zákazníkem železnice, nikoliv jejím konkurentem. V počáteční fázi operátoři vlaku nabízeli dva odjezdy vlaků v každém směru. Jejich cílem je však v co nejkratší době nabídnout nejméně tři odjezdy vlaků týdně. Vyšší frekvence odjezdů vlaků totiž představuje nezbytný předpoklad pro získání dalších přeprav, pro něž je počet nabízených odjezdů vlaku v týdnu ve-dle rychlosti přepravy a příznivé ceny tím nejdůležitějším kritériem. Doba přepravy na vzdálenost větší než 700 kilometrů se zkrátila pod 24 hodin, významným způsobem se zvýšila spolehlivost přepravy a snížilo riziko poškození zásilky v průběhu přepravy Bohemia Express nabízí přepravy s parametry kvality, které již plně odpovídají náročným požadavkům současného přepravního trhu. Doba přepravy na vzdálenost větší než 700 kilometrů se zkrátila pod 24 hodin, významným způsobem se zvýšila spolehlivost přepravy a snížilo riziko poškození zásilky v průběhu přepravy. Co je však nejdůležitější, zákazník za výrazně vyšší kvalitu přepravy neplatí nic navíc – naopak, cena za přepravu ložné jednotky je nyní podstatně nižší, než byla cena za přepravu jednotlivých zásilek. Rozhoduje poměr mezi cenou a kvalitou Po prvním měsíci provozu vlaku operátoři ještě více zatraktivnili cenovou nabídku. Ceník rozšířili o novou hmotností kategorii ložných jednotek do 30 tun s cenou 352 € za přepravu ložné jednotky až do velikosti 9,15m/30’. V kombinaci s protiběhem prázdné ložné jednotky se tak nabídková cena za celou obrátku pohybuje na úrovni pouhých dvanácti Kč na kilometr. I další výrazná cenová zvýhodnění, která platí od 1. lis- topadu, se týkají především těch kategorií ložných jednotek, jejichž přepravy se až dosud odvíjely výhradně po silnici. Pro majitele výměnných nástaveb, kteří v minulých letech využili státní dotace k jejich nakoupení, se tak konečně na českém trhu poprvé objevuje nabídka, která je poměrem kvality a ceny dobře schopná konkurence vůči přímým silničním přepravám v kamionech. Přestože má Bohemia Express za sebou teprve první týdny provozu, získal si již své pravidelné zákazníky a postupně se zlepšující vytížení vlaku ukazuje, že nejen běžně používaná a již zavedená kombinace přeprav silnice/železnice/moře, ale také kombinace silnice/železnice/silnice má i na českém přepravním trhu své opodstatnění a dobré předpoklady úspěšně se prosadit v náročném konkurenčním prostředí. Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi