22. února 2007
Český operátor Bohemiakombi a jeho německý partner Kombiverkehr loni ucelenými vlaky kombinované dopravy Bohemia Express na trase mezi Lovosicemi a německými terminály Duisburg a Hamburk přepravily celkem 9357 TEU. Vlaky Bohemia Express tak částečně odlehčily přetíženým silnicím přes České středohoří a Krušné hory, na nichž nahradily 6239 jízd kamionů. Jednatel společnosti Bohemiakombi Vladimír Fišer považuje za reálné, že letos by se mohly loňské výkony operátora zdvojnásobit. Očekává, že vlaky Bohemia Express nahradí celkem 15 tisíc kamionů. Překážkou, která zatím brání výraznějšímu vytížení relace, je ovšem nízká vybavenost českých silničních dopravců technikou, která je pro kombinaci přepravy silnice/železnice/silnice potřebná – výměnných nástaveb, jeřábem manipulovatelných sedlových návěsů nebo kontejnerů na přepravy kapalných a sypkých substrátů. Mezi zákazníky Bohemia Expressu z tohoto důvodu dosud převažují zahraniční dopravci. Českým podnikům se však naskýtá šance v podobě pomoci ministerstva dopravy, které hodlá investičně podporovat pořizování ložných jednotek. Podpora by měla umožnit obměnu běžných silničních návěsů za návěsy, které lze používat i pro přepravy po železnici, nebo nahrazení cisternových návěsů tankovými kontejnery. Podporu by letos dopravci měli moci čerpat dokonce i z fondů Evropské unie. Bez ohledu na technické nedostatky na straně českých silničních dopravců Bohemiakombi považuje za úspěch to, „že se jí jako prvnímu operátorovi v ČR podařilo v praxi prokázat, že nedoprovázená kombinovaná doprava může být i na českém přepravním trhu úspěšná, a to nejen u přeprav kontejnerů do námořních přístavů, nýbrž i uvnitř evropského kontinentu,“ uvedl Vladimír Fišer. Rychlé přímé vlaky Společný projekt společností Bohemiakombi a Kombiverkehr je založen na využití velmi rychlých přímých vlaků přepravujících silniční návěsy, výměnné nástavby a kontejnery na dlouhé vzdálenosti několika set kilometrů. Dlouhodobým záměrem projektu je postupně vytvořit perspektivní náhradu za zrušenou linku Ro-La, která téměř deset let – až do června roku 2004 – po železnici přepravovala kamiony z Lovosic do Drážďan. Loni v červnu Bohemiakombi otevřela druhou linku z Lovosic do hamburského vnitrozemského terminálu Billwerder. Na těchto vlacích se v posledních týdnech přepravovaly ložné jednotky odpovídající počtu až 36 kamionů na vlaku. Podstatně tak překročily kapacitu soupravy vlaku Ro-La, která byla maximálně 23 kamionů. Vlaky z Lovosic provázaly evropskou síť vlaků kombinované dopravy se sítí Českých drah a umožňují nyní přepravy po železnici západním a severním směrem nejen do Německa, ale dalšími návaznými vlaky i do Belgie, Nizozemska, Dánska, Švédska, Norska či Francie. V nabídce operátora jsou dále rovněž Antverpy, Zeebrugge, Rotterdam, Kodaň, Trelleborg, Stockholm, Oslo, Ludwigshafen či Lyon. Vlaky Bohemia Express se zapsaly do historie Českých drah především prvenstvím při nasazení takzvaných kapsových železničních vozů na pravidelných vlacích. Tyto vozy umožňují přepravovat celé silniční návěsy tak, že je podvozek návěsu uložen v takzvané kapse v prostoru mezi železničními podvozky. Po železnici tak lze snadno přepravovat i návěsy o celkové výšce až čtyř metrů a šířce 2,60 metru.
(jet)