22. listopadu 2024, Michal Roh
Intermodalita je jedním ze čtyř strategických pilířů, na kterých ČD Cargo staví svoji budoucnost. Kombinovaná doprava představuje jednu z cest, jak dostat nové zboží ze silnice na železnici. Díky majetkové účasti v terminálech kombinované dopravy máme také možnost aktivně prohlubovat spolupráci se silničními dopravci.
Společnost ČD‑DUSS Terminál, a.s., byla do obchodního rejstříku zapsána 1. března 2007, majetkový podíl ČD Cargo činí 51 procent. Druhým podílníkem je německá národní železniční společnost DB AG.
Už od roku 1994 vyjížděly z Lovosic několikrát denně vlaky Ro‑La do Drážďan. Provoz byl z důvodu nízkého využití zastaven v roce 2004 a areál byl v roce 2006 využitý pro stavbu nového terminálu kombinované dopravy ČD‑DUSS. Počáteční investice byla částečně financována z Evropského fondu regionálního rozvoje a Operačního programu Infrastruktura.
V současné době terminál zajišťuje překládku manipulovatelných návěsů, výměnných nástaveb, tankkontejnerů a námořních kontejnerů všech velikostí. Samozřejmostí je nabídka celního řízení, uskladnění jednotek v dočasném celním skladu a využití celního prostoru. Zákazníci se mohou spolehnout na odbavení a řízení silničních svozů a rozvozů navazujících na železniční přepravy a administrativní odbavení jednotlivých druhů dopravy. Terminál disponuje rovněž vnitřním logistickým skladem o rozloze 3 000 m² pro krátkodobé uskladnění zboží, ale také konsolidaci a expedice zásilek a dočasné celní uskladnění zboží včetně zajištění celního dluhu. Další možností je uskladnění přepravních jednotek s chlazením nebo nahříváním, popřípadě i umístění těchto jednotek v prostoru specificky konstruovaném pro skladování nebezpečného zboží.
Překládka intermodálních jednotek probíhá na dvou kolejích, každá z nich je dlouhá 615 metrů. Z obou kolejí je možný odjezd ucelených vlaků přímo s lokomotivou elektrické trakce. Kapacita terminálu je 1000 TEU a 250 manipulovatelných návěsů. Lovosice nebyly pro výstavbu terminálu vybrány náhodou. K dispozici je zde napojení na hlavní koridorovou železniční trať přes Děčín a Bad Schandau do Německa, napojení na dálnici D8 a teoreticky lze využít i blízký přístav v Prosmykách. V neposlední řadě je výhodou terminálu umístění v průmyslové oblasti, kde se kombinace železniční a silniční dopravy a doplňkových logistických činností přímo nabízí.
Jedním z prvních zákazníků ČD‑DUSS Terminálu byla firma Hangartner využívající linku do stanice Hamburg‑Billwerder. Následovaly linky s tankkontejnery a návěsy společností EWALS a ČSAD Logistics mířící do Duisburgu, s návěsy LKW Walter do Rostocku a P&O Ferrymasters do Rotterdamu. Zkušenosti má společnost i se zaoceánskými přepravami kontejnerů s napojením přes přístavy v Hamburku, Rotterdamu a Bremerhavenu, ale také s železničním spojením s ucelenými vlaky z Číny. Portfolio zákazníků využívajících terminál se však mění, stejně jako se mění trasy vlaků, kterými je terminál obsluhován. V současné době odjíždějí z Lovosic každý týden čtyři vlaky, které spojují ČD‑DUSS Terminál s terminály v Lehrte a Rotterdamu. Na tomto spojení se podepisuje dlouhodobá spolupráce se společností Bohemiakombi. Za poměrně novým spojením z Lovosic do Antverp a Zeebrugge zase stojí spolupráce s ČD Cargo Logistics, což je další dceřiná společnost ČD Cargo. Mateřská společnost ČD Cargo na tyto výše uvedené linky nasazuje na základě smlouvy se železničními operátory Kombiverkehr a Lineas své lokomotivy na celé trase.
Michal Roh
Foto: ČD-DUSS Terminál