16. listopadu 2009
Českých silničních návěsů na železničních kolejích postupně pomalu přibývá, dokonce i navzdory hospodářské krizi. Jejich počet na českých kolejích je však zatím stále ještě velmi nízký na to, aby se mohlo začít mluvit o odlehčení silniční sítě přetěžované kamiony. Zatím se silniční návěsy přepravují pouze na linkách mezi Lovosicemi a Německem.
Kombinovaná přeprava silnice/železnice může být efektivní jedině za podmínky, že bude provozována v masovém měřítku. Pro masivnější rozvoj moderních trendů kombinované dopravy a jejich postupné rozšiřování na celé území České republiky musí být paralelně vytvářeny tři základní předpoklady:
- vznik veřejné infrastruktury překládkových míst silnice/železnice s garantovaným volným a nediskriminovaným přístupem pro jejich uživatele – silniční dopravce;
- vznik kontinentálních linek kombinované dopravy otevřených pro všechny silniční dopravce a speditéry;
- technické vybavení silničních dopravců pro přepravy silnice/železnice.
Jednou ze zásadních překážek masivnějšího rozšíření přepravy silničních návěsů po železnici napříč Českou republikou je nedostatečná a jen velmi omezeně vyhovující infrastruktura překládkových míst. Až dosud není ani v jednom z moravských překladišť k dispozici překládková technika umožňující nakládku sedlových silničních návěsů do železničních vozů. Překladiště v centru Moravy kromě toho disponují jen velmi omezenou překládkovou kapacitou a plochou překladišť. Tyto kapacity jsou k dispozici ostatním uživatelům – v našem případě silničním dopravcům – jen v omezené míře a za podmínky, že provozovatelé překladišť sami nemají dostatek vlastních přepravních objemů.
Překládková místa silnice/železnice byla v České republice vybudována v minulých letech za účelem zajištění překládek námořních kontejnerů ložených zbožím ze zámoří, a to především v Praze nebo jejím blízkém okolí. Tato překládková místa jsou poměrně kapacitní a většinou byla budována se státní finanční podporou. Přesto tyto terminály nesplňují základní podmínku garance volného přístupu pro jejich uživatele, kterými jsou v případě kombinovaných přeprav silnice/železnice po evropském kontinentu ponejvíce silniční dopravci. Od překladišť silnice/železnice, u kterých provozovatelé překladišť figurují zároveň v pozici konkurenta silničních dopravců, nelze očekávat rovné konkurenční prostředí pro všechny uživatele.
První a zároveň i druhý výše uvedený předpoklad jsou tedy prakticky naplňovány a důsledně dodržovány zatím pouze v Lovosicích.
Státní podpora novým linkám kombinované dopravy
Mezinárodní kontinentální linky kombinované dopravy mezi Německem a Českou republikou mohly vzniknout díky poskytnutí dočasných státních provozních dotací nově instalovaným linkám. Cílem státních podpor bylo alespoň částečně zmírnit extrémně vysokou počáteční ztrátovost nově otevřených linek. Český národní program podpory schválila Evropská komise. Existuje, je platný a bude-li naplňován, nic nebude stát v cestě vzniku dalších nových kontinentálních linek kombinované dopravy napříč Českou republikou.
Stát konečně podporuje i pořízení přepravních jednotek
Chybějící technické vybavení českých silničních dopravců pro přepravy silnice/železnice dosud bránilo rychlejšímu rozvoji převádění přeprav nákladů ze silnice na železnici. V tomto smyslu se letos konečně hnuly ledy a českým silničním dopravcům, kteří mají zájem rozvíjet své přepravní služby nejen po silnici, ale zároveň také po železnici, byla nabídnuta pomoc státu ve formě investiční dotace až do výše 30 procent investičních nákladů na pořízení přepravních jednotek schopných přepravy nejen po silnici, nýbrž alternativně také po železnici.
Některé české dopravní firmy nečekaly až na státní dotace a přepravní jednotky si pořídily z vlastních prostředků už v předchozím roce. Až teprve letos v létě zveřejněná výzva Ministerstva dopravy ČR na podávání žádostí o investiční dotace je tím sice mírně znevýhodnila, na druhou stranu však mají před ostatními více než roční náskok v získávání cenných zkušeností z oblasti organizování kombinovaných přeprav na mezinárodních kontinentálních linkách. Mimo jiné i díky tomuto jejich kroku lze dnes hodnotit první kontinentální linky kombinované dopravy na území ČR jako velmi úspěšné také v období hospodářské krize.
Hospodářská krize kontinentální linky neohrozila, naopak posílila jejich význam
Za situace, kdy silniční i železniční dopravci letos vykazují ve srovnání s předchozím rokem hluboké propady mezi 20 až 40 procenty, je jen velmi mírný letošní pokles přeprav na kontinentálních linkách Bohemia Express, které provozují operátoři Bohemiakombi, spol. s r. o., a Kombiverkehr Frankfurt am Main, velmi dobrou výchozí pozicí pro rozšíření linek z Lovosic východním směrem. Po poklesu v průběhu celého letošního krizového roku přepravy již opět postupně přibývaly a říjen byl prvním měsícem, v němž Bohemia Express překročila loňské výkony, mimo jiné zásluhou znatelného růstu přeprav pro české silniční dopravce. Z pohledu použité silniční techniky na vlacích Bohemia Express v průběhu posledního roku nejvíce posílil podíl sedlových návěsů, který už přesáhl hodnotu 22 procent. Naopak podíl námořních kontejnerů je jen mizivý a pohybuje se kolem tří procent.
Od září už vlaky Bohemia Express znovu jezdí ve stejném počtu jako před krizí a měsíčně přepravují zhruba 1700 přepravních jednotek – nejčastěji tankových kontejnerů – což představuje ekvivalent asi 1500 kamionů. Očekávané budoucí navýšení kombinovaných přeprav v přímé souvislosti s poskytnutím letošní státní dotace do pořízení přepravních jednotek kontinentální kombinované dopravy se v letošní statistice dosud nemohlo projevit.
Nedostatek infrastruktury překládkových míst s garancí volného přístupu
V dopravě a logistice je úkolem privátního sektoru organizovat přepravní a logistické služby, úlohou státu je dát k dispozici infrastrukturu. Kombinovaná přeprava silnice/železnice může být efektivní jedině za podmínky, že bude provozována v masovém měřítku. Zdá se, že nepříjemnou brzdou dalšího žádoucího rozvoje linek kombinované dopravy bude především chybějící infrastruktura překladišť s garancí volného přístupu. Infrastruktura překládkových míst, která tuto důležitou podmínku splňují, bude pravděpodobně už v příštím roce velmi citelně chybět především v oblasti střední Moravy.
Ing. Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi