22. ledna 2004
Generální ředitelství pro energii a dopravu Evropské komise vydalo na konci loňského roku konzultační dokument s názvem „Nákladní integrátor“. Úkolem dokumentu je zjistit názory zúčastněných stran na akční plán k podpoře organizátorů intermodální nákladní dopravy – „nákladních integrátorů“. Svaz spedice a logistiky ČR připravil pro lednové setkání podnikatelských svazů v dopravě a logistice ČR – signatářů iniciativy „Česká doprava na cestě do EU“ – o dokumentu následující informaci.
Evropský systém nákladní dopravy bude nutné přizpůsobit výzvám 21. století. Stále větší kongesce, negativní dopady na životní prostředí a závislost na dovážených fosilních palivech ohrožují evropskou přepravu zboží, závislou na silniční dopravě. Silniční doprava rychle poroste i v nadcházejících letech, ale protože její nárůst narazí na určité bariéry, bude nutné lépe využívat alternativní dopravní obory (železnici, námořní dopravu
na krátkou vzdálenost a vnitrozemskou plavbu). Bílá kniha Evropské komise o evropské dopravní politice z roku 2001 definuje jako hlavní zásadu společné dopravní politiky snahu o přijetí všech možných opatření v zájmu usnadnění dělby přepravní práce.
Čtyři okruhy akcí
Podle dokumentu Evropa potřebuje mimo jiné rozvoj dovedností a nástrojů manažerů intermodální nákladní dopravy – „nákladních integrátorů“. Aby mohli plně využívat svého potenciálu, komise pro ně zvažuje čtyři okruhy akcí:
1. zlepšení znalostí a porozumění problematice intermodální dopravy,
2. zjednodušení intermodální dopravy pomocí další standardizace,
3. podporu spolupráce mezi uživateli dopravy,
4. ujasnění odpovědnosti v intermodální dopravě.
Moderní podniky nákladní dopravy – „nákladní integrátoři“
„Nákladní integrátoři jsou poskytovatelé dopravních služeb, kteří organizují dopravu z domu do domu a vybírají a kombinují přitom nejvhodnější a nejefektivnější druhy dopravy,“ zní navržená definice Evropské komise. Dokument se podrobně zabývá integrací různých druhů dopravy a různých zájmů a zapojením malých a středních podniků.
Organizace intermodální dopravy: komplexní výzva
V dokumentu nechybí rozbor nedostatečné pozornosti a porozumění na straně odesilatelů, jejich malé zainteresovanosti a nedostatečné spolupráce z jejich strany. Evropská komise poukazuje i na různou míru odpovědnosti u jednotlivých subjektů a na nedostatek standardizace. Potenciál intermodální dopravy bude podle ní možné využít jen při zjednodušení organizace a za podpory jejích organizátorů. To vše bude vyžadovat souhru všech subjektů, zejména odesilatelů a dopravních operátorů, ale i orgánů Evropské unie.
Podpora organizátorům intermodální dopravy
Jednou z forem podpory by mělo být i vlastní naplnění akčního plánu „Nákladní integrátor“, který předpokládá zvýšení pozornosti a porozumění pro intermodální dopravu, její standardizaci, zvýšení zainteresovanosti odesilatelů a zlepšení spolupráce; v neposlední řadě zahrnuje také zjednodušení otázek odpovědnosti.
(jk)
Hlavní teze evropské dopravy zboží ve 21. století
Omezování růstu silniční dopravy
Očekává se, že do roku 2010 objem silniční dopravy vzroste o 50 procent. Vyjádřeno v dopravním výkonu to bude znamenat, že vozidla ujedou ročně o 156 miliard kilometrů více.
Dělba práce – ústřední motiv evropské dopravní politiky
Bílá kniha klade za cíl omezit nárůst silniční dopravy jen na 38 procent. Aby se dosáhlo maximálního přínosu alternativních druhů dopravy, bude nutná jejich kombinace se silniční dopravou. Nepostačí jejich zlepšování, nezbytné bude propojování dopravních módů při utváření efektivních dopravních řetězců „z domu do domu“.
Logistické trendy a příležitost pro intermodální dopravu
Evropské podniky stále více slučují své operace, aby obsluhovaly větší trhy z menšího počtu distribučních center. To má za následek koncentraci přepravních proudů, omezování počtu dodavatelů a zvyšování dopravních objemů od zbývajících dodavatelů. Prodlužují se dopravní vzdálenosti, strategie „just-in-time“ zvyšuje závislost na dopravě a stále více se uplatňují nové informační a komunikační technologie (ICT).
Proč musí EU reagovat?
Efektivní dopravní systém je základním předpokladem zajištění konkurenceschopnosti Evropy a blahobytu jejích obyvatel. Existuje všeobecný konsensus v tom, že bude nutné snižovat externí dopady dopravy.