29. prosince 2013
Německý železniční koncern DB Schenker rozšířil svou nabídku přeprav v Norsku o spojení po železnici a silnici mezi Oslem a městy za severním polárním kruhem. Spoj DB Schenker North Rail Express byl po úseku dlouhém 1960 kilometrů v provozu pětkrát za týden. Rostoucí poptávka si vynutila zavedení tří dalších vlakových spojů za týden. Od 1. února 2014 bude nabídka vylepšena o terminál Kiruna, který bude do železniční sítě zapojen prostřednictvím silničních přeprav.
„Pro producenty, a zvláště pak exportéry mořských plodů je to dobrá zpráva. Zboží na cestě z a do Finska bude na místě určení dříve, nová nabídka ušetří více než jeden den,“ řekl Michael Holmstrom, předseda představenstva regionálního zastoupení Schenker AS. DB Schenker bude přes švédský terminál Kiruna nabízet nové silniční přepravy do lokalit Alta a Kirkenes v severním Norsku. Nákladní vozy by měly vzdálenost 450 kilometrů do Alty ujet za přibližně devět hodin, do 750 kilometrů vzdáleného Kirkenes dorazí za 13 hodin.
Dva tisíce kilometrů za 26 hodin
Vlaky DB Schenker North Rail Express vyjíždějí z terminálu Alnabru v norské metropoli Oslo a přes Švédsko zamíří do norského přístavu Narvik. Železnice pro překonání necelých dvou tisíc kilometrů potřebuje 26 hodin, což je výrazně kratší doba, než může nabídnout silniční přeprava. Vlaky jsou dlouhé kolem 600 metrů a mají přepravní kapacitu 1600 tun. Souprava dosahuje průměrné rychlosti 75 km/h. DB Schenker North Rail Express je v provozu od ledna 2012. Nejčastěji tvoří vlak 28 dvojitých kapsových vozů a 20 nákladních vagonů vybavených speciálně do drsných klimatických podmínek skandinávského severu. Vlak přepravuje kolem 90 procent veškerého zboží DB Schenker pro severní Norsko. Roční objem přepravy představuje ekvivalent 12 500 jízd kamionů.