Ing. Vladimír Zdražil (CARU Praha) pro DN

„Ekonomické problémy zatím obchod s kontejnery výrazně nepoznamenaly“

Společnost CARU Praha, která pronajímá a prodává přepravní kontejnery, vznikla v roce 1995 jako dceřiná firma společností Martimex Omega z Martina a CATU Containers z Ženevy. Podíl Martimexu Omega později převzala nizozemská firma CARU Rotterdam, která následně získala také podíl v CATU Containers. S jednatelem společnosti Ing. Vladimírem Zdražilem jsme hovořili o současnosti firmy i o jejích výhledech do budoucna.

„Jak se rozvíjela společnost CARU Praha od svého založení do současnosti?“

„Začínali jsme se dvěma pracovníky a kontejnery jsme deponovali na terminálu společnosti Metrans Praha. Postupně jsme činnost dále rozšiřovali a pro ukládání kontejnerů jsme hledali další prostory na území ČR. V současné době využíváme kromě našich dep v Zápech a v Brně i služeb dep v Kopřivnici, Praze-Žižkově, Bratislavě, Košicích, Budapešti, protože jsme rozšířili naše služby po celé ČR, na Slovensko a do Maďarska. Také počet zaměstnanců se zvyšoval, dnes máme sedm pracovníků v kanceláři v Zápech u Brandýsa nad Labem. Požadavky zákazníků z Moravy uspokojuje náš pracovník v Otrokovicích a externí spolupracovník v Brně. Na Slovensku se naše kancelář nachází v Prešově. V České republice se zaměřujeme především na pronájem a prodej přepravních kontejnerů, jako doplněk nabízíme také obytné kontejnery. V letošním roce zahájila česká pobočka expanzi na polském trhu.“

„CARU Praha je součástí celosvětové sítě CARU…“

„Skupina společností CARU se rozšiřuje mimo jiné i prostřednictvím nákupů společností. Před dvěma lety byla zakoupena společnost Schouten, která nabízí obytné kontejnery, v letošním roce je před dokončením akvizice německé společnosti.

Naše přepravní kontejnery určené k pronájmu jsou uloženy v 95 depech po celém světě. Kontejnery na prodej dodáváme z přibližně 300 dep. CARU Praha má na starosti trhy nejen ve střední Evropě, ale také dále na východ. To pro nás znamená mnoho příležitostí, ale také úkolů.

Zákazníci mohou získat kontejnery i ke kontinentálním přepravám

Při našem vstupu na český trh jsme se zpočátku domnívali, že budeme pronajímat kontejnery rejdařským společnostem. Skutečnost je ovšem taková, že zastoupení rejdařů v ČR nemají od svého vedení souhlas, aby si zde najímala kontejnery pro své zakázky. Tato zodpovědnost spočívá na logistických odděleních v centrálách jejich mateřských firem. Většinou však naše kontejnery pronajímáme především spedičním, dopravním a logistickým společnostem na území střední Evropy. Druhou část našich zákazníků tvoří obchodní či výrobní společnosti, které kontejnery nepoužívají jako přepravní prostředek, ale pro jiné účely. Nezanedbatelným tržním segmentem se pro nás v posledních dvou až třech letech staly například firmy, které nakupují nové námořní kontejnery pro vestavby technologií.

Nabízíme kontejnery různých velikostí a provedení, univerzální, chladírenské, izotermické, open-top, dodáváme rovněž speciální kontejnery, například double-door, flat-rack, hard-top, open-side, side-door či side-door palletwide ve velikostech 20’ a 40’, některé i ve velikostech 10’, 30’, 45’.“

„Na jak dlouhou dobu se kontejnery většinou pronajímají?“

„Nabízíme kontejnery k termínovanému pronájmu, dále na master lease a purchase lease. Obvykle rozlišujeme tři druhy termínovaných pronájmů: krátkodobý termínovaný pronájem na půl roku, střednědobý na jeden až tři roky a potom dlouhodobý pronájem na více než tři roky.

Naši zákazníci mohou získat kontejnery i ke kontinentálním přepravám. Právě v tom vidíme značný potenciál pro další rozvoj, ovšem reakce trhů za hranicemi Slovenska může být poněkud nevypočitatelná. Další možností je využít při prodeji kontejnerů nabídky jejich zpětného odkupu naší společností v místě určení. V podstatě jde o to, že zákazník při vyzvednutí kontejneru uhradí určitou částku a obdrží instrukce pro jeho vrácení. Jde o kombinaci pronájmu kontejneru a prodeje na tzv. one way. V letošním roce zahájila česká pobočka expanzi na polském trhu.“

„Jak se skupina CARU dále rozšiřuje?“

„V loňském roce byla například založena pobočka CARU v Bostonu, která pokrývá Spojené státy americké. Letos se bude otevírat pobočka v Asii, další naši kolegové pracují ve Švýcarsku a v Belgii. Dohromady máme na celém světě přibližně padesát zaměstnanců (kromě dělnických profesí) a obrat celé skupiny CARU za loňský rok dosáhl zhruba 73 milionů €. V letošním roce bychom měli pronajímat park 91 tisíc TEU, do pěti let 250 tisíc TEU. V loňském roce celá skupina prodala přibližně 36 tisíc kontejnerů.

Ačkoli je filozofií leasingových společností nepořizovat si vlastní depa, mateřská společnost CARU se před několika lety rozhodla zřídit si vlastní depo v Rotterdamu. V České republice pak jako jediná pobočka CARU máme vlastní depa.“

Naše skupina bude vystavovat na letošním veletrhu transport logistic v Mnichově

„Jak se ve vašem oboru začala projevovat současná ekonomická krize?“

„Dopady krize jsme dosud výrazně nepocítili a rovněž kolegové v Rotterdamu hlásí, že obchody jdou stále dobře. Nicméně určitá rizika samozřejmě existují. Proto podnikáme opatření, aby nedošlo k ohrožení finanční stability společnosti. Hodláme například zrevidovat naše kontrolní mechanismy, abychom byli schopni včas odhalit případný pro-blém s placením či vracením kontejnerů.

Naše skupina bude také vystavovatelem na veletrhu transport logistic, který se uskuteční v květnu v Mnichově. K návštěvě našeho stánku zvu již nyní budoucí návštěvníky z České republiky. Věřím, že zde bude prostor pro diskusi nad jejich projekty, které by mohly využít služeb naší kontejnerové leasingové společnosti.“

Pavel Toman

spinner