19. února 2004
Na konci února uplyne již deset let od zahájení činnosti evropského operátora vlaků kombinovaných přeprav, společnosti European Rail Shuttle BV z Rotterdamu. Letos 14. ledna uplynul navíc přesně rok od příjezdu prvního kontejnerového vlaku ERS na kontejnerové překladiště MIT v areálu Českých přístavů Mělník. Do Mělníka byly tehdy během jediného dne přesunuty všechny dosud provozované ERS vlaky z překladiště Praha-Žižkov (viz DN 35/2003). Obě výročí jsou jistě důvodem k bilancování.
European Rail Shuttle (ERS) zahájil v roce 1994 provoz kontejnerových vlaků z Rotterdamu nejprve třemi odjezdy týdně do německého Germersheimu a čtyřmi do Milána. Hned první rok na nich přepravil přes 22 tisíc TEU. Postupným otevíráním nových linek na dalších relacích se počty vlaků a přepravených kontejnerů pravidelně zvyšovaly, a tato tendence pokračuje i v současnosti. V roce 2000 bylo na vlacích ERS přepraveno 247 tisíc TEU, v roce 2003 397 tisíc TEU a letos společnost předpokládá dosažení objemu 447 tisíc TEU. Počet vypravených kontejnerových vlaků stoupl z 5104 v roce 2000 na loňských 7286, což představovalo přibližně 140 vlaků vypravených týdně z terminálů nebo dvojnásobek vlaků zpracovaných za týden ve všech partnerských terminálech.
Přes překladiště v Mělníku bylo loni ve všech směrech zpracováno 1658 ucelených kontejnerových vlaků, jež přepravily téměř 107 tisíc TEU. Každý týden se dnes v Mělníku zpracovává přes 36 vlaků, k tomuto číslu je třeba připočítat také skupinové či jednotlivé zásilky po železnici i silnici. V roce 1994 zahájila ERS činnost se čtyřmi pracovníky. Ke konci loňského roku se počet jejích pracovníků (včetně dceřiných společností) zvýšil na 66. Vlastní pobočky nebo zástupce má ERS v Mělníku, Bratislavě, Hamburku a Budapešti.
V Mělníku se kontejnerovými vlaky zabývá celkem deset pracovníků ERS. Českým partnerem je společnost MIT a České přístavy, v Bratislavě je to společnost SPAP a terminál Eurokont, v Budapešti pak terminál Mahart.
Přímé kontejnerové vlaky A-B
ERS od počátku vsadil na koncepci přímých ucelených vlaků s pevnou a garantovanou kapacitou, provozovaných podle pevného jízdního řádu mezi dvěma body. Dnes z Rotterdamu obsluhuje relace Moescron (B/F), Athus (L), Duisburg, Neuss, Mohuč (Mainz), Germersheim (D), Milán, Padova (I), Gadki, Varšava a Mělník. Z Mělníka jsou to relace Hamburk, Bremerhaven, Bratislava a Budapešť, dále Budapešť-Koper a Sofie-Soluň (Thessaloniki).
BoxXpress
V červnu roku 2000 převzal ERS podíl 47 procent ve společnosti BoxXpress.de, s níž společně provozuje kontejnerové vlaky z Hamburku a Bremerhavenu do Mnichova, Norimberka, Stuttgartu a Augsburgu. Nově otevřel také spoj do dánské destinace Taulov.
ERS Railways
V říjnu roku 2002 ERS v mateřském Rotterdamu založil dceřinou železniční společnost ERS Railways, aby postupně převzala provoz vybraných vlaků, řízení oběhu soukromých pronajatých vozů a lokomotiv i se strojvedoucími. To vše s cílem nahradit nedostatečné služby železnice, zlepšit včasnost jízdy vlaků, odstranit čekání na lokomotivy, zajistit si dostatek železničních vozů, převzít odpovědnost za svěřené zásilky a dokumenty a celkově uspokojovat stále náročnější zákazníky. Dalším jejím úkolem bylo samozřejmě i snížit náklady s cílem
dosáhnout příznivějších cen pro zákazníky. Přes deset vlastních šestinápravových lokomotiv je přizpůsobeno provozu na čtyřech evropských železnicích; jsou nasazeny na vlacích z Rotterdamu do Neussu, Mohuče, Duisburgu, Padovy a Milána. Společnost má pronajato více než 500 speciálních železničních vozů pro přepravu kontejnerů a výměnných nástaveb.
Nejbližší budoucnost ERS
V současné době se ERS, tak jako většina dopravců, připravuje na změny, které v evropské dopravě nastanou po 1. květnu. V důsledku ukončení pohraničních celních a fyto-veterinárních kontrol a jejich přesunutí do vnitrozemí se jistě zkrátí pobyt vlaků na hraničních přechodech, což v praxi může znamenat až čtyřhodinové zkrácení jízdních dob vlaků mezi výchozím a konečným terminálem. Dnes totiž dobu setrvání vlaků na hranicích mnohdy prodlužují mimořádné kontroly, chyby v přiložených dokladech, různý výklad předpisů, neochota pracovníků státní správy, upřednostňování jiných činností v důsledku nahromadění práce nebo dokonce neobsazení pracoviště vinou postupného snižování pracovníků.
Efekty z odstranění hraničních procedur očekáváme velmi brzy za předpokladu, že se na jednotlivých terminálech a ve vnitrozemí vyjasní a s celními úřady, celními agenturami, veterinární správou a v neposlední řadě i s příslušnou železnicí definitivně dohodnou nové pracovní postupy. Společnost ERS na tom bude ráda spolupracovat.
Jiným problémem je celkové zvyšování objemů kombinovaných přeprav po železnici jako ekologičtějšího druhu přepravy. To bude kromě vlastních aktivit tak jako dosud stále záviset i na cenové politice více či méně transformovaných železnic a majitelů železniční dopravní cesty, na dopravní politice národních ministerstev a stále více i na dopravní politice Evropské unie a jejím postoji k silniční dopravě. Bez ohledu na to bude ERS pokračovat především ve zlepšování služeb všem svým zákazníkům a partnerům, aby dokázala výhodnost a budoucnost přeprav především po železnici.
Ing. Rodan Šenekl,
branch manager
European Rail Shuttle, s. r. o.
e-mail: info@ersrail.cz :