22. února 2007
Společnost European Rail Shuttle (ERS), s. r. o., česká dceřiná společnost nizozemského operátora European Rail Shuttle B. V., loni zaznamenala zvýšení počtu přepravených zásilek (+1,7 %) i počtu vlaků (+2,5 %). Celkem z terminálu Mělník vypravila 1198 vlaků a odbavila v něm 1170 vlaků příchozích. Mělnickým terminálem tak loni prošlo celkem 153 170 TEU, téměř o tři tisíce více než v roce 2005. Část přeprav z/do Maďarska, které v roce 2005 procházely mělnickým terminálem, přitom ERS převedla na přímé vlaky, takže do celkového nárůstu nejsou zahrnuty. Z bratislavského terminálu společnost loni vypravila 163 vlaků, příchozích vlaků v něm odbavila 199. Dohromady přepravily 22 075 TEU. Nové produkty ERS loni upravila a rozšířila nabídku pravidelných vlaků z/do terminálů Mělník a Bratislava. „Přesměrovali jsme vlaky jezdící v relaci Bratislava – Hamburk na Bratislava – Bremerhaven. Od loňského října jezdí dva vlaky týdně z Bremerhavenu do Bratislavy, jeden přímý vlak ve směru Bratislava – Bremerhaven a jeden vlak z Bratislavy do Bremerhavenu s přepracováním v Mělníku,“ uvedl provozní ředitel české pobočky ERS Jaroslav Tyle. Počet vlaků ve směru Bremerhaven – Mělník ERS zvýšila z původních sedmi (na počátku loňského roku) na devět vlaků týdně a v relaci Mělník – Rotterdam počet spojů zvýšila na deset týdně. Po přesměrování části přeprav z Hamburku na Bremerhaven jsou nyní mezi Mělníkem a Hamburkem v provozu jeden až dva vlaky týdně. „V srpnu jsme zavedli nový vlak Mělník – Kopřivnice a zpět, který navazuje na přepravy z a do přístavů. Z Kopřivnice je svozy/rozvozy obsluhována oblast severní Moravy a sousedních regionů Slovenska a Polska. Tento vlak zatím jezdí pravidelně jednou týdně a podle potřeby zavádíme druhý vlak,“ přiblížil další z loňských novinek Jaroslav Tyle. Na duben letošního roku ERS plánuje zavedení dalšího nového produktu: vlaku Mělník – Zeebrugge, který by měl být vypravován v počtu až tří párů vlaků týdně. Podle Jaroslava Tyleho jej budou obdobně jako vlaky Mělník – Rotterdam v úseku Pirna – Zeebrugge táhnout vlastní lokomotivy ERS. Vedle železniční přepravy nabízí ERS zákazníkům také návazné svozy, rozvozy, vystavení T1 dokumentů, skladování kontejnerů, napojení reefer kontejnerů na přípojky elektrického proudu a v Mělníku rovněž nahřívání tankových kontejnerů. Změna ve struktuře ERS „K nejvýznamnějším událostem týkajícím se naší mělnické pobočky patřila skutečnost, že loni v dubnu byla zavedena nová organizační struktura ERS Holding, která se dělí na dvě hlavní skupiny. První z nich – ERS Sales & Kapacity – zajišťuje komerční činnost či plánování přepravních kapacit. Druhá skupina – ERS Operations & Production má na starosti operátorskou činnost a dopravu vlaků vlastními lokomotivami: například Rotterdam – Pirna (– Mělník),“ řekl Jaroslav Tyle. Operátorská činnost European Rail Shuttle se tak přičlenila k činnosti železničního dopravce ERS Railways. Do nové struktury se zařadila i kancelář v Mělníku. Vzhledem k nízkému počtu jejích pracovníků však její činnosti ve srovnání s kancelářemi v Nizozemsku a Německu nejsou plně rozděleny. Kromě dispečerů, kteří spadají výhradně pod ERS Operations & Production, plní ostatní pracovníci úkoly pro obě skupiny. Nové členění společnosti se podle Jaroslava Tyleho již pozitivně projevilo v podobě vyšší efektivity provozu vlaků i v řízení společnosti. ERS poté, co se loni v únoru oba její dřívější podílníci – P&O Nedlloyd a Maersk Sealand – sloučili do společnosti Maersk Line, jež je nyní jediným vlastníkem ERS Holding, působí jako neutrální operátor a zajišťuje přepravy i pro další spediční či rejdařské společnosti. Jejich podíl tvoří třetinu z celkového objemu přeprav. Povodně Terminál v Mělníku loni prožil těžké chvíle na přelomu března a dubna, kdy čelil povodni, která zatopila celou jeho spodní plochu. Voda se zastavila pouhých 70 centimetrů pod úrovní horní terminálové plochy. Nejdříve byly evakuovány kontejnery z dolní plochy na výše položená místa v areálu Českých přístavů, avšak v souvislosti s pokračujícím zvyšováním hladiny Labe bylo z důvodu bezpečnosti a minimalizace škod rozhodnuto o evakuaci celého terminálu. „Byly vypraveny dva kontejnerové vlaky do Kopřivnice a jeden a půl vlaku do Lovosic. Zbývající velká část kontejnerů byla převezena do areálu cukrovaru v Mělníku. ERS zajistila alespoň částečný provoz, a sice přesměrováním pravidelných vlaků z/do Rotterdamu do terminálu v Lovosicích,“ popsal kritickou situaci z loňského jara Jaroslav Tyle. Nejprve se vykládky/nakládky vlaků prováděly v terminálu firmy TSC, později se z kapacitních důvodů překládka přesunula na plochu Českých drah (bývalé překladiště (Ro-La). V té době však České dráhy nevlastnily překladač. Terminál MIT Mělník proto jeden překladač Kalmar poskytl a ten pak po zbývajících pět dní na ploše ČD prováděl překládku. Ostatní vlaky do/z Mělníka musely být na dobu téměř jednoho týdne zrušeny. „Využití lovosického terminálu k zajištění přeprav ERS mělo pro České dráhy obrovský význam. ČD si v praxi ověřily možnosti tohoto terminálu, jichž pak mohly využít k jeho uvedení do pravidelného provozu,“ řekl Jaroslav Tyle. Provozní problémy v přístavu Rotterdam Kromě povodní bylo pro ERS jedním z největších provozních problémů zavádění nového informačního systému v ECT terminálu (Maas-vlakte) v Rotterdamu. Systém byl uveden do provozu v květnu, ale až do srpna docházelo k jeho vážným výpadkům. Způsobovaly zpoždění v nakládkách/vykládkách vlaků a celkový skluz v přepravě kontejnerů z/do Rotterdamu. V důsledku těchto problémů tak ERS nedosáhla plánované osmdesátiprocentní včasnosti jízd vlaků vlastní trakce (63 procent vlaků dojelo se zpožděním do jedné hodiny). „Cílem pro letošní rok je proto dosáhnout této osmdesátiprocentní včasnosti vlaků vlastní trakce a rovněž zvýšení včasnosti vlaků dopravovaných národními železnicemi,“ uvedl Jaroslav Tyle.
(jet)