22. června 2006
České zastoupení společnosti Renault Trucks letos do Brna přivezlo celkem 23 vozidel. Celý inovovaný výrobní program francouzské automobilky (viz DN 21/06) na veletrhu reprezentovaly nejnovější modely rozvážkové řady Midlum a Premium Distribution, nejrůznější modifikace dodávkových vozidel, vozidla stavební řady včetně nového modelu Lander, ale i zástupci nejtěžší řady s novými motory splňujícími emisní limity Euro 4 a Euro 5 (a jako třešnička na dortu nakonec i nové závodní Premium Truck Racing Teamu Frankieho Vojtíška v barvách Renault Trucks). O nové nabídce francouzského výrobce jsme přímo v jeho expozici hovořili s generálním ředitelem Renault Trucks ČR Frankem Farským. „Šířce nabídky vozidel Renault Trucks odpovídá i vaše bezkonkurenčně největší expozice na letošním veletrhu Autotec. Jak návštěvníci veletrhu, a hlavně vaši zákazníci, oceňují výsledky letos dovršeného tříletého modernizačního programu, které jste v Brně představili na rekordní ploše 2470 m2?“ „Plocha expozice je v historii naší firmy skutečně rekordní, ale máme tolik novinek, že jsme si nemohli odpustit, abychom je ukázali ve stylu, který si zaslouží. Tomu odpovídají i první dojmy návštěvníků, které jsou veskrze pozitivní. Na hodnocení účinnosti expozice však máme dost času do konce roku, kdy budeme sčítat objednávky a počty skutečně dodaných vozidel.“ „V Brně v české premiéře představená nová distribuční řada je výsledkem čtyřletého vývoje a investic kolem 200 milionů €. Jaká vozidla dostávají čeští zákazníci v podobě modelů Midlum a Premium Distribution do rukou?“ „Především dostávají tu nejvyšší možnou kvalitu a zároveň skvělý nástroj s výrazně nízkými provozními náklady. Renault Trucks se zaměřil obzvláště na spotřebu, jejíž snižování je jednou z jeho priorit. Zcela nové motory splňující normy Euro 4 a Euro 5 skýtají větší točivý moment a optimální maximální výkon. K dalším důležitým novinkám bezesporu patří například nové převodovky, u řady Midlum pak nová řadicí páka zabudovaná v přístrojové desce. Nová vozidla distribuční řady jsou tedy nejen velmi technicky vyspělá – Renault Trucks neopomenul ani pohodlí a bezpečnost řidiče uvnitř kabiny.“ „Mezi novinky však nepatří jen výsledky vývoje celého koncernu. Důstojné místo v expozici našly i výsledky vaší spolupráce s místními dodavateli…“ „Je to tak, nestačí nám, že máme novinky ve všech modelových řadách, ale trvale se snažíme nacházet i další tržní segmenty, v nichž se mohou uplatnit vozidla pro velmi specifické využití. Příkladem jsou dva letošní exponáty. Prvním z nich je vozidlo Master s nástavbou pro přepravu koní od společnosti Paragan. Druhým zajímavým exponátem je Master upravený pro potřeby cyklistického sportu, který vznikl z iniciativy našeho koncesionáře z Hradce Králové, bývalého profe- sionálního cyklisty. V obou případech jsme podle mého názoru vykročili správným směrem. Abychom je mohli nabízet, museli jsme skutečně porozumět potřebám zákazníka a vyjít mu vstříc tím, že vozidlo vyrobíme přesně podle jeho představ.“ „Mohou již čeští zájemci objednávat všechny vystavené modely; případně jak dlouho bude trvat dodání?“ „Na většinu z nich přijímáme objednávky již od února a první dodávky nových modelů jsou naplánovány na červenec. Jako první přijdou na řadu nové midlumy, po nich budou následovat všechny ostatní řady. Celý kompletní sortiment by měl být u dealerů v průběhu podzimu.“ „Je cena nových modelů v relaci s jejich provozními náklady a nižšími náklady na údržbu?“ „Nejen to. V tomto směru si po-dle mého názoru stojíme velice dobře. Značka Renault Trucks dokázala najít optimální vztah mezi cenou, vysokou kvalitou vozidel a nižšími náklady na údržbu. Všechny tyto parametry jistě ocení každý, a to jak z krátkodobého, tak z dlouhodobého hlediska. Navíc jsme využili změnu emisních norem k tomu, abychom všechny naše výrobky zmodernizovali a zabudovali do nich nemálo prvků a inovací. Prioritou je pro nás navýšení hodnoty pro zákazníka, kterou obdrží a získá při koupi a provozu našich vozidel, a to nejen napříč všemi výrobními řadami, ale i službami s tím spojenými, jako je například údržba.“ „Dopravci však zatím nejspíš většinou dávají přednost dobíhajícím vozidlům s motory Euro 3…“ „Každý zákazník má svůj vlastní logistický systém. Zákazníci, kteří jezdí do západní Evropy hlavně přes Německo, se na vlastní kůži přesvědčili o tom, že vozidla s motory vyhovujícími normě Euro 5 jsou pro ně skutečně – a již dnes – nejvýhodnější. Ale dopravci, kteří se specializují na vnitrostátní dopravu, dopravu na kratší vzdálenosti nebo do jiných destinací, se naopak opravdu snaží maximálně využít zbývající čas, během nějž ještě mohou kupovat vozidla Euro 3.“ „Dokdy budou moci takoví dopravci možnosti nákupu vozidel s motory splňujícími jen normu Euro 3 využívat?“ „Oficiálně do konce září. Vozy, které budou dovezeny do této doby, ovšem mohou být při udělení výjimky do určitého množství prodávány ještě dalších dvanáct měsíců. V naší nabídce budou každopádně minimálně do konce září. A dovezená vozidla, která bychom snad do té doby neprodali, pak budeme nabízet ještě několik následujících měsíců.“ „Atraktivitu nových modelů by měl kromě špičkové technologie zvýšit i bezchybný servis a další poprodejní služby. Jaké servisní balíčky českým dopravcům nabízíte?“ „Já bych to tak trochu otočil – v případě servisních balíčků nejde o to zvyšovat atraktivitu vozidel, nýbrž naplňovat rostoucí požadavky našich zákazníků. Dopravci totiž chtějí mít zcela předvídatelné náklady nejen na pořízení nového vozidla, ale i na další údržbu. A my se jim v tom snažíme vyjít vstříc. Díky našim novým produktům si mohou přesně do haléře spočítat, co je bude stát každý den a každý měsíc provozu a každý ujetý kilometr. Připravili jsme pro ně celou škálu produktů, z nichž si mohou vybírat – včetně tříleté záruky a stoprocentní údržby. Některé balíčky jsou dokonce již součástí standardní výbavy našich vozidel.“ „Nabídli jste na tomto poli letos také něco nového?“ „Ano, mezi novinky patří záruka GO24. Zavazujeme se, že v jejím rámci odstraníme na vozidle jakoukoli poruchu do dvanácti hodin; v opačném případě vyplatíme odškodné. Zatím se nabídka vztahuje jen k nejtěžší řadě, tedy vozidlům Magnum a Premium Route, postupně ji však budeme rozšiřovat i na všechny ostatní modely. To je, myslím, jasný důkaz toho, že to se zákazníky myslíme vážně. Chápeme, že potřebují být za každé situace mobilní, a ručíme jim za to vlastními penězi.“ „V prvním čtvrtletí jste prodali 280 nových vozidel, o třicet procent více než loni. Stali jste se tak třetí nejprodávanější značkou vozidel nad 3,5 tuny s tržním podílem téměř patnáct procent. Jste s tím spokojen? Jak dopadne druhé pololetí a celý rok?“ „Počtem prodaných vozidel je dnes Česká republika pro Renault Trucks šestým až sedmým největším evropským trhem, podle mého názoru ovšem máme na víc. Naše součas-ná pozice na českém trhu je stále trošku ústupem z minulé slávy, což ovšem bereme jako příležitost a prostor do budoucna. Pokud jde o výhled do konce roku, letošní rok je tak atypický, že z jeho dosavadního průběhu lze jen těžko vyvozovat jakékoli trendy. Zatímco duben byl z prodejního hlediska fantastický, květen přinesl zklamání, ale zklamání očekávané, protože po dubnu se každý výsledek musel zdát slabý. Zavazujeme se, že v rámci záruky GO 24 na vozidle jakoukoli poruchu odstraníme do dvanácti hodin; v opačném případě vyplatíme odškodné Obecně nebude v druhém a třetím čtvrtletí rozhodovat síla nabídky – v době zbývající pro prodej vozidel Euro 3 bude rozhodující to, kdo má k dispozici jaké výrobní kapacity nebo kolik vozidel si spekulativně předobjednal. Pokud jde o nás, jsem rád, že některé naše modely Euro 3 jsou již vyprodány a jednoznačně tak potvrdily svou kvalitu a popularitu.“ „Jaké cíle si tedy na celý rok kladete?“ „Samozřejmě vyšší než loni. Nerad bych hovořil o konkrétních číslech, protože bude velmi záležet na tom, jak rychle naběhnou naše modely Euro 4 a Euro 5. Je jasné, že si naše fabrika tím, že současně nabíhají všechny nové modely, před sebe postavila obrovský úkol. V této situaci pro mě nejsou rozhodující počty, ale to, abychom dodali nové kvalitní vozy a dodali je na čas.“ Luboš Spálovský