12. března 2009
Švýcarský operátor kombinované dopravy Hupac loni přepravil o 1,8 procenta více zboží než v roce 2007. Současné ekonomické recesi čelí omezováním sítě a cílenými opatřeními na podporu konkurenceschopnosti.
Švýcarský koncern loni po železnici přepravil celkem 702 308 ekvivalentů kamionových zásilek. Zatímco první čtvrtletí roku zažíval ještě ve znamení dvouciferného růstu, v průběhu roku se křivka nárůstu objemu zásilek znatelně „zploštila“ a jeho poslední čtvrtletí skončilo hluboko pod úrovní loňských výkonů. „Propad průmyslové výroby se velmi rychle odrazí na zakázkách pro logistiku. Poptávka po přepravních výkonech klesá, výjimkou není ani kombinovaná doprava, ani Hupac samotný,“ uvedl předseda správní rady Hupac AG Hans-Jörg Bertschi.
Divize nedoprovázené kombinované dopravy (Shuttle Net) loni vykázala nárůst o 2,5 procenta. Alpský tranzit přes Švýcarsko sice klesl o 2,3 procenta, ale radost manažerům Hupacu naopak udělal nově zahájený provoz přes Rakousko růstem o plných 6,3 procenta. Nealpská kombinovaná doprava posílila o 14,1 procenta. Divize Ro-La, která se na svatogotthardské trati potýká se silnými infrastrukturními omezeními, utrpěla ztrátu 20,3 procenta.
Navzdory poklesu poptávky se letos zatím švýcarskému operátorovi daří udržovat síť v optimálním stavu. Tam, kde je to nutné, ovšem upravuje jízdní řády a v některých případech omezuje přebytečné kapacity. Přísná kontrola nákladů ve spolupráci s obchodními partnery mu napomáhá udržet „štíhlou“ firemní strukturu a konkurence-schopné ceny. Koncern nadále pokračuje v cílených investicích, mimo jiné do výstavby terminálu v Antverpách a do překladiště v Busto Arsizio – Gallarate u Milána, uvedl Hans-Jörg Bertschi.
Vedení společnosti Hupac je připraveno na to, že hospodářská krize bude přetrvávat a povede k dalšímu poklesu poptávky po přepravě. Podle Hanse-Jörga Bertschiho si v takových podmínkách bude moci kombinovaná doprava svou pozici udržet a případně ji i posílit jen za příznivých dopravněpolitických podmínek. Zvyšování cen ze strany poskytovatelů trakce (naposledy zdražení cen od německé DB Energie o 23 procent) při klesajících objemech přeprav označil za „doslova vražedné“.
Hupac AG byl založen v roce 1967. Patří mezi přední evropské operátory kombinované dopravy se silnou pozicí ve švýcarském alpském tranzitu. Se 443 zaměstnanci provozuje síť 110 denních vlakových spojů mezi největšími evropskými hospodářskými centry a mezi přístavy a vnitrozemím. Skupinu Hupac tvoří deset podniků se sídly ve Švýcarsku, Německu, Itálii, Nizozemsku a Belgii. Centrála koncernu je v Chiassu. n