Švýcarsko

Hupac letos udržuje stabilní přepravní výkony

Hupac letos udržuje stabilní přepravní výkony

V prvním pololetí letošního roku si švýcarský operátor kombinované dopravy Hupac navzdory silné konkurenci ze strany silničních dopravců a celkově slabému růstu evropské ekonomiky udržel víceméně stabilní přepravní výkony. Během prvních šesti měsíců roku přepravil v rámci nedoprovázené kombinované dopravy 327 366 zásilek, meziročně jen o 1,4 procenta méně. Jeho alpský tranzit přitom vykázal meziroční pokles o 1,3 procenta, mimoalpský provoz o 1,7 procenta.

Obnovená krize, která výměnu zboží v Evropě od konce roku 2011 poznamenává, protože omezuje poptávku po přepravních výkonech, pokračovala i v letošním prvním pololetí. Obtížná situace panovala obzvláště v Itálii, nejvýznamnějším trhu, na nějž směřují zásilky v péči Hupacu. Druhá polovina roku by měla být podle vedení švýcarského koncernu podobně stabilní, problémy však mohou přinést zvýšené náklady na železnici provázené současně poklesem nákladů silniční dopravy. „Železnice jako systém musí udělat vše pro to, aby zvýšila produktivitu,“ řekl k tomu ředitel společnosti Hupac Bernhard Kunz. „Procesy mezi trakcí, terminály a poptávkou na trhu je nutné ještě lépe propojit. A v tomto směru máme ještě určitý prostor pro to, abychom s našimi železničními partnery dosáhli optimálního stavu,“ dodal.

Nutné infrastrukturní počiny na italské straně

Za základní stavební kámen plné funkčnosti transevropského železničního nákladního koridoru Rotterdam – Janov považuje Hupac zprovoznění Svatogotthardského tunelu v roce 2016. Samotná stávající „rovinná“ trať ovšem podle něj pro zajištění vyšší konkurenceschop­nosti železnice nebude postačovat. Švýcarský parlament bude v následujících měsících rozhodovat o podpoře pro projekt zvýšení profilu trati na čtyři metry, aby po ní mohly jezdit vlaky s větším nákladem. Bude rovněž nutné prodloužit úseky s více kolejemi pro „předjíždění“ vla­ků.

Nutné investice

„Pokud se podaří tyto infrastrukturní požadavky splnit, budou podmínky pro činnost operátorů kombinované dopravy výrazně příznivější. Klíčové je prodloužení čtyřmetrového profilu koridoru až k velkým terminálům na jihu přes Luino a Chiasso. Zajištění souvisejících investic na italském úseku je nezbytné, aby bylo možné nově získaný potenciál využít co nejdříve. Bez součinnosti s italskou stranou, tedy bez prodloužení vyššího profilu až k terminálům v Itálii, ovšem nebude celý koridor smysluplný,“ zdůraznil Bernhard Kunz.

www.hupac.ch

spinner