Švýcarsko

Hupac zvýšil přepravní výkony o 17,4 procenta

Hupac zvýšil přepravní výkony o 17,4 procenta

Kombinovaná doprava znovu získává zakázky, které ztratila během ekonomické krize v posledních necelých dvou letech. Například švýcarský operátor kombinované dopravy Hupac zvýšil v prvním pololetí letošního obchodního roku objem přepravy meziročně o 17,4 procenta. V ještě vyšším nárůstu mu zabránily zejména nedostatky v železničním systému.

Celkem Hupac po železnici přepravil 343 332 silničních zásilek – o 50 tisíc více než v prvním pololetí loňského krizového roku, avšak stále ještě o 30 tisíc méně než v rekordním roce 2008.

Hlavní aktivitou podniku je alpský tranzit přes Švýcarsko, v němž zaznamenal nárůst o 12,3 procenta. Aby zvládl vyšší poptávku, vypravil řadu speciálních vlakových spojů. V relativně nové oblasti tranzitu přes Brennerský průsmyk se operátorovi podařilo téměř zdvojnásobit objem přepravy zavedením spojů Rotterdam – Verona a Ant-verpy – Verona. Nová trasa je zvlášť atraktivní pro přepravu velkoobjemových návěsů díky konti-nuálnímu výškovému profilu přes čtyři metry.

Podnik zaznamenal uspokojivou poptávku i u nealpského provozu na ose východ – západ, kde provoz vzrostl o 20,2 procenta. Linka doprovázené kombinované dopravy Ro-La přes Gotthardský průsmyk posílila o 16,2 procenta a rovněž tak částečně vykompenzovala ztráty z loňského roku.

Ještě většímu nárůstu podle vedení operátora zabránily vážné nedo-statky v evropské železniční síti. Poukázal zejména na to, že v posledních měsících se projevuje nedostatek volných lokomotiv a personálu. Provoz podle něj ovšem omezovaly i různé rekonstrukční a modernizační práce a také živelní pohromy. „Velmi úzce spolupracujeme s našimi železničními partnery na překonání všech stávajících problémů,“ uvedl k tomu předseda představenstva Bernhard Kunz.

Současná neuspokojivá situace podle něj jasně ukazuje, jak důležitá je integrace procesů a spolupráce mezi železničními podniky a operátory kombinované dopravy. Hupac spolupracuje se železničními podniky SBB, DB/BLS, Trenitalia a Crossrail. Vlastní také čtvrtinový podíl v soukromé železniční společnosti Crossrail, která se soustředí na dopravu v ose východ – západ.

Za klíčový předpoklad pro další expanzi Hupac označuje úpravu dalších koridorů na čtyřmetrový profil v době otevření Gotthardského tunelu v roce 2018.
n

spinner