18. července 2011
Moderní logistika stále více spoléhá na nové postupy a její účastníci každodenně skloňují slova modernizace, optimalizace a racionalizace. Přesto nebývá zvykem, aby úspěšný proces racionalizace zvládla celá oblast logistiky, a to zcela samostatně bez vnějšího politického zásahu. Kontinentální kombinovaná doprava v posledních měsících dokázala, že to je možné, když pod vedením Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice UIRR úspěšně iniciovala přepracování normy EN13044. První červencový den roku díky tomu představuje významný krok v racionalizaci značení ložných jednotek kontinentální kombinované dopravy.
Standardizace ložných jednotek v kombinované dopravě hraje z mnoha důvodů důležitou roli od samého počátku. Z pohledu železniční infrastruktury především proto, že téměř všechny tyto jednotky překračují povolené ložné míry, a standardizace tedy významně usnadňuje jejich přijetí k přepravě. Společně se znalostí klasifikace průjezdných profilů tratí lze již ve fázi zpracování poptávky od zákazníka zvolit vhodnou trasu přepravy. Zatímco námořní kontejnery jsou dlouhodobě standardizovány podle ISO norem, jejich vlastníci mohou získat tzv. BIC kód a na základě normy ISO 6346 si je označit, situace u ložných jednotek v kontinentální kombinované dopravě byla dosud podstatně komplikovanější.
Použití intermodálních návěsů, výměnných nástaveb a nádržkových kontejnerů na železnici vyžaduje jejich předchozí označení kódovým štítkem. Platný systém kodifikace vychází z postupů zakotvených v 70. letech minulého století a klade odpovědnost především na majitele ložné jednotky, který je povinen zajistit pro každou ložnou jednotku kódový štítek u příslušné oprávněné organizace, většinou národního železničního dopravce. Samotný kódový štítek následně potvrzuje, že ložná jednotka je konstruována podle norem, jednoznačně určuje její velikost a tím nejmenší povolený průjezdný profil na železnici a v neposlední řadě jednoznačně identifikuje vlastníka. Nutnost změny současného systému dokládají s ním spojené nevýhody, přičemž k nejpalčivějším patří:
- relativně vysoké finanční náklady spojené s procesem kodifikace, které nese majitel ložné jednotky;
- administrativní zátěž a odklad možnosti využití ložné jednotky do doby, než je kodifikována;
- nutnost nové kodifikace v případě změny majitele ložné jednotky.
Čeští dopravci jsou navíc znevýhodněni, neboť v České republice neexistuje organizace, která by v současnosti vydávala kódové štítky. Jedinou možností tak zůstává využití zahraničních organizací, především Deutsche Bahn.
Norma přesouvá povinnosti na výrobce
Všechny tyto nevýhody odstraňuje norma EN13044 přijatá Evropským výborem pro normalizaci CEN, která zavádí od 1. července oproti současnému systému řadu změn. Především přesouvá část povinností z majitele ložné jednotky na jejího výrobce a zavádí tzv. ILU kód kompatibilní s BIC kódem. V souladu s normou bude výrobce nově odpovědný za výrobu normovaného prototypu ložné jednotky, který bude na základě přezkoušení sloužit jako vzor pro výrobu dalších jednotek stejného typu. Výrobce dále u vyrobených ložných jednotek garantuje jejich velikost, tedy přípustný průjezdný profil na železnici. Vlastník ložné jednotky nebude nadále povinen zajišťovat její přezkoušení a lož-nou jednotku má povinnost pouze označit.
Označením ložné jednotky v souladu s normou se stane jedenáctimístný ILU kód kompatibilním s kódy pro označování námořních kontejnerů, tj. BIC kódy. Samot- ný kód bude složen ze tří písmen identifikujících majitele, jednoho písmene identifikujícího produktovou skupinu ložných jednotek (A, B, D, E nebo K), šesti registračních číslic přidělovaných majitelem jednotky a kontrolní číslice kalkulované podle předem daného vzoru. Třípísmenný kód identifikující majitele přidělí organizace UIRR, která bude také spravovat databázi přidělených ILU kódů. Náklady na správu by podle předběžných odhadů měly činit 250 € za přidělení ILU kódu a 100 € za obnovení databáze každého majitele v dvouletém cyklu.
Lze předpokládat, že nový systém kodifikace výrazně usnadní práci silničních dopravců, kterým sníží náklady na kodifikaci a zároveň urychlí administrativní proces. Kompatibilita s BIC kódy zároveň usnadní integraci nové normy do stávajících informačních systémů. V neposlední řadě nová norma společně se zveřejněním třípísmenných identifikátorů majitelů ložných jednotek usnadní jejich identifikaci pro všechny články přepravního řetězce. Nelze než doufat, že zjednodušení kodifikace ložných jednotek dále podpoří jejich využití i mezi českými silničními dopravci.
Ing. Tomáš Petrusek, vedoucí obchodního oddělení, BOHEMIAKOMBI, spol. s r. o.