22. června 2006
Italský výrobce nákladních vozidel IVECO si na českém trhu udržuje dlouhodobě dobrou pozici. O jeho nové nabídce a dalších aktivitách v České republice jsme hovořili s ředitelem českého zastoupení značky IVECO Ing. Alešem Konrádem. „IVECO se letos v Brně prezentovalo na společném stánku s výrobcem autobusů Karosa, který je prostřednictvím divize Irisbus součástí koncernu IVECO. Můžete přiblížit i ostatní oblasti, na něž se IVECO vedle silničních vozidel a autobusů zaměřuje?“ „IVECO má v současnosti čtyři divize divizi nákladních vozidel, divizi autobusů, divizi požární techniky a divizi vojenské techniky a techniky pro civilní obranu. Divizi nákladních vozidel v České republice reprezentuje naše pražská kancelář, šest distributorů a jednadvacet autorizovaných servisů. Do náplně mé práce však patří i monitoring možností pro podnikání dalších divizí, které na území ČR nejsou zastoupeny, jako například divize vojenské techniky nebo těžkých terénních vozidel Astra. Velice úzce spolupracujeme i s ostatními divizemi. Autobusy na českém trhu zastupuje Karosa (součást koncernu Irisbus s centrem ve Francii) a divize hasičské techniky (s centrem v Německu) má dealera v Janovicích nad Úhlavou.“ „Zmínil jste se o vojenské technice. IVECO mělo zájem dodávat vozidla i České armádě, ale bylo z tendru vyloučeno a odvolalo se proti tomu. Podle posledních informací soud Vaše námitky potvrdil…“ „IVECO vyrábí veškerou techniku pro armádu – logistickou, taktickou i bojovou, a to jak kolovou, tak pásovou. Bojovou techniku vyrábí v konsorciu s firmou Oto Melara, která pro vozidla dodává zbraňové systémy. A právě s kolovým obrněným transportérem Centauro jsme se zúčastnili výběrového řízení na přezbrojení České armády. Byli jsme sice z tendru vyloučeni, avšak Městský soud v Praze označil rozhodnutí ministra obrany, kterým potvrdil vyřazení společnosti Iveco, za nicotné a uznal tak naše námitky. Jsme přesvědčeni o tom, že není správné, aby ministr podepsal kontrakt, aniž by jeho úřad ukončil přezkumné řízení naší námitky proti vyřazení ze soutěže, kterou jsme řádně podali již na podzim roku 2005. Naše stanovisko bylo navíc, jak jsem již řekl, podpořeno i rozhodnutím Městského soudu v Praze.“ „Jaké novinky v současné době zákazníkům nabízíte na poli nákladních vozidel?“ „Na veletrhu Autotec jsme v evropské výstavní premiéře představili veřejnosti nový model IVECO Daily. Novinka se od svého předchůdce výrazně liší, a to jak kompletně přepracovaným interiérem, tak i novým vnějším designem. Tyto změny, které mimo jiné přinesly lepší aerodynamické vlastnosti vozu, má na svědomí přední italský designér Giugiaro. Významné modifikace doznal také podvozek, brzdový systém a v neposlední řadě i motory splňující normu Euro 4. Nová Daily tak představuje skutečně výraznou modernizaci celé této velice populární řady, a to nejen na našem trhu užitkových vozidel. Co se týče hmotnostních kategorií, zůstává nabídka v řadě Daily stejná jako dosud. Vozidla s celkovou hmotností do 3,5 tuny dodáváme s jedno- i dvoumontáží zadních kol, v kategorii nad 3,5 tuny pouze s dvoumontáží. Významnou změnou je naopak to, že vozidla jsou nově vybavována jednak třílitrovým motorem se zvýšeným výkonem 110 kW (150 k) a 132 kW (180 k), jednak 2,3litrovým motorem o výkonu 103 kW (140 k). Takového výkonu dříve dosahoval pouze třílitrový motor. Ale ani další řady nezůstaly bez povšimnutí. Na základě zkušeností a do- poručení od našich klientů jsme udělali technické změny například v řadě EuroCargo. V Brně jsme vystavovali náš kompletní výrobní program splňující normu Euro 4, na přání i Euro 5. Volba technologie SCR nám navíc umožnila zvýšit výkon motorů a zároveň snížit jejich spotřebu, a to jak u střední, tak hlavně u těžké řady.“ „Zaznamenáváte v poslední době nějaké změny rozložení prodeje v jednotlivých segmentech vozidel? Zvyšuje se například zájem o vozidla pro stavební sektor?“ „Zájem o stavební vozidla na českém trhu stabilně roste již několik let, i když v letošním roce ne v takové míře, v jaké rostl zájem o nákladní vozidla střední kategorie nebo o silniční tahače, což je nepochybně důsledek zavádění digitálních tachografů a motorů Euro 4. Pro ilustraci: letos v dubnu byl v České republice zaregistrován stejný počet vozidel jako během celého prvního čtvrtletí roku 2006. Registrace nákladních vozidel za první čtyři měsíce letošního roku odpovídají celému prvnímu pololetí loňského roku a u silničních tahačů dokonce překračují prodeje loňských prvních sedmi měsíců.“ „Jaké byly loňské prodejní výsledky značky IVECO v České republice?“ „V hmotnostní kategorii 3,5 tuny jsme posílili náš podíl na trhu a získali přes 17 procent zákazníků v této kategorii. V segmentu od 3,5 do šesti tun jsme s 44 procenty jednoznačně nejoblíbenější značkou v ČR. Jedničkou na trhu jsme také ve střední třídě (vozidla EuroCargo), kde jsme náš tržní podíl – zhruba 28 procent dále upevnili. Tržní podíl jsme zvýšili i v segmentu těžkých podvozků a dostali jsme se tak doprostřed peletonu s devítiprocentním podílem. Letos se chceme zaměřit na segment těžké silniční řady, především na tahače. Mimochodem i proto jsme na letošním Autotecu v Brně prezentovali tahače splňující normu Euro 5.“ „A jak prodává IVECO v České republice v letošním roce?“ „Pokud použiji stejného rozdělení jako v předcházející odpovědi, tak jsme s výjimkou jedné, a to střední řady, zvýšili náš podíl na trhu ve všech ostatních kategoriích. Pro IVECO je potěšující, že jsme celkově navýšili naše prodeje o 270 vozidel za čtyři měsíce, což představuje nárůst o téměř 75 procent, a v celkovém výsledku jsme tak náš podíl na trhu vylepšili o necelá dvě procenta oproti stejnému období loňského roku. Rád bych touto cestou poděkoval našim zákazníkům za důvěru a našim partnerům a prodejcům za dobrou práci.“ „Pořizují si dopravci vozidla s motory Euro 4 nebo dávají, například kvůli německému mýtu, přednost vozidlům s motory Euro 5?“ „Jsem přesvědčen o tom, že norma Euro 4 bude u silničních tahačů přeskočena. Sami v kategorii tahačů motory Euro 4 v podstatě ani nenabízíme, nabízíme rovnou verze Euro 5. U stavebních řad si provozovatelé budou pořizovat vozidla s motory Euro 4, protože v tomto segmentu zatím pro nákup techniky, splňující limity Euro 5, nemají žádný důvod. Trh v této kategorii pravděpodobně dozná jistý pokles, ale s rostoucím stavebním sektorem poroste i trh stavebních vozidel. Osobně se však nejvíc obávám propadu ve střední řadě, kde si myslím – podstatná část klientů soustředila svoje požadavky na letošní rok do prvního čtvrtletí.“ „Můžete přiblížit vaše stávající poprodejní služby?“ „Loni jsme v České republice otevřeli další dva autorizované servisy, a to v Děčíně a Týnci nad Labem. Letos na začátku roku jsme pak otevřeli nový autorizovaný servis v Opavě, který splňuje nejvyšší servisní standardy typu A. IVECO má v současnosti tři úrovně servisů: servisy úrovně A, které mají uzavřenu smlouvu s výrobcem a poskytují servisní služby pro kompletní výrobní řadu Iveco, servisy úrovně B, které také poskytují poprodejní služby všem zákazníkům IVECO, ale jsou smluvním partnerem jednoho ze šesti hlavních distributorů, a v neposlední řadě Daily Centra (smluvní úroveň C), která se orientují na řadu Daily, například lehké EuroCargo, tedy na vozidla do deseti tun. Tato strategie, kterou jsme připravovali od roku 2002 a do roku 2004 postupně realizovali, se nám osvědčila a je plně v souladu s tzv. blokovou výjimkou. Celkem tak v České republice máme 21 autorizovaných servisů. V oblasti diagnostiky jsme udělali další krok vpřed a vyvinuli jsme za- řízení, které dnes umožňuje bezdrátově diagnostikovat vozidlo až do vzdálenosti sto metrů. Diagnostický přístroj tedy nemusí být přímo v servisní hale. Je umístěn například v místnosti, kde pracuje specialista na elektroniku, který je schopen na dálku kdekoliv v servisu a přilehlých parkovacích plochách provádět na vozidle veškeré potřebné testy včetně například bezdrátového nastartování motoru a jeho kompletního testu. Tuto novinku ocení všichni ti, kteří mají jednak své zkušenosti s propojovacími kabely táhnoucími se z kabin vozidel po podlaze servisu, ale hlavně ti, co musejí při poruše vozidla na silnici diagnostikovat závadu v jakémkoliv počasí. S naším novým systémem dnes diagnostikují poruchu z kabiny svého servisního vozidla, což navíc jednoznačně zvyšuje i bezpečnost a pohodlí zasahujících mechaniků. Letos jsme navíc ještě zkrátili čas mezi objednáním a dodáním náhradních dílů. Naše síť je pětkrát týdně zásobována z centrálního skladu náhradních dílů v Ulmu a dvakrát týdně z Turína. Pracujeme i na dalších velice významných změnách v poprodejní oblasti v České republice společně s naší autobusovou divizí, jejímž členem je i Karosa.“ Milan Frydrysek