„Na podporu investic do kombinované dopravy je ve státním rozpočtu 60 milionů Kč“

Ing. Milada Šmejkalová (MD ČR) pro DN

Evropská komise loni notifikovala program Podpora zaváděcí fáze nových linek kombinované dopravy, který na období 2006 až 2010 připravilo Ministerstvo dopravy ČR. Žadatelé o podporu v rámci programu mohli žádosti předkládat do konce loňského roku. O podrobnostech této, ale i dalších forem podpory kombinované (multimodální) dopravy jsme hovořili s vedoucí oddělení kombinované dopravy ministerstva dopravy Ing. Miladou Šmejkalovou. „Můžete říci, kolik váš odbor obdržel žádostí o podporu zaváděcí fáze nových linek kombinované dopravy a o jaké finanční částky by se mělo jednat?“ „Notifikace podpory byla ukončena v dubnu loňského roku. Po vyhlášení výzvy k předkládání žádostí byla uplatněna společná žádost Bohemiakombi, s. r. o., a Českých drah, a. s., na podporu linky Bohemia Express II z Lovosic do Hamburku (terminálu Billwerder). V závěru loňského roku byla uplatněna další žádost, a to na linku East Line společnostmi ARGO Moravia, s. r. o., a ČD, a. s., z Lovosic do Brestu. V souladu s výsledky notifikačního procesu budou obě linky podporovány v zaváděcí fázi, tedy v období maximálně tří let. Celková výše poskytnuté podpory bude závislá na skutečně vzniklých a uhrazených uznatelných provozních nákladech. V průběhu letošního roku ministerstvo dopravy vyhlásí další výzvu. Finanční prostředky, jak pro uvedené dvě linky, tak pro případné nové žadatele, jsou již zajištěny.“ „Kolik finančních prostředků by letos mělo být celkem k dispozici na podporu kombinované dopravy ze státního rozpočtu a evropských fondů?“ „Předpokládá se, že Program podpory kombinované dopravy, notifikovaný v roce 2006, který zahrnuje jak investiční, tak i neinvestiční formu podpory, bude pokračovat i v letošním roce. Na podporu investičních akcí je k dispozici částka zhruba 60 milionů Kč. Program byl notifikován výlučně pro podporu z českých veřejných rozpočtů. Podpora kombinované dopravy je zahrnuta i do priority 6 nového Operačního programu doprava, který byl připraven pro období let 2007 až 2013. Program je zaměřen na podporu nejen z českých veřejných rozpočtů, ale i z fondů Evropské unie. V současné době je jeho realizace ve stadiu přípravy, proto není ještě známa částka, která bude vyčleněna výlučně pro kombinovanou dopravu. K podpoře multimodální dopravy, jejíž součástí je i kombinovaná doprava, je pro letošní rok ze strukturálních fondů Evropské unie vyčleněno zhruba 300 milionů Kč. Prostředky státního rozpočtu na dofinancování nebyly dosud vyčleněny.“ „Můžete říci, jaký zájem projevují čeští provozovatelé kombinované dopravy o podporu v rámci programu Marco Polo?“ „Mezi českými provozovateli kombinované dopravy je o tuto podporu zatím poměrně malý zájem. Jedním z hlavních důvodů je zřejmě poměrně vysoká minimální (prahová) hodnota akce (projektu), které je nutné dosáhnout za dobu nejdéle tří let, a to je převedení nejméně 250 milionů tunokilometrů. Dalším důvodem může být i nízká výše poskytované podpory – 1 € na 500 převedených tkm. Na jednání o přípravě nového programu Marco Polo II se ukázala snaha některých členských států Evropské unie snížit prahové hodnoty pro poskytování podpory; předběžné výsledky z hodnocení projektů v rámci programu Marco Polo I tomuto úsilí dávají za pravdu. Souhrnná analýza programu bude zpracována ještě v letošním roce.“ „Jaký je současný stav výstavby veřejných logistických center, která by podle nové dopravní politiky měla hrát jednu z klíčových rolí při rozšiřování kombinované dopravy?“ „Podpora výstavby veřejných logistických center je rovněž zahrnuta do nového Operačního programu doprava. Finanční částka uvolněná na podporu předpokládaných investic, a to jak ze státního rozpočtu, tak i ze strukturálních fondů Evropské unie, ještě nebyla stanovena. Nastavení tohoto programu předpokládá vypracování takzvané Dokumentace programu a notifikaci Evropskou komisí. Lze soudit, že se bude jednat o dlouhodobější proces, který může probíhat celý letošní rok.“ „Podle analýzy Centra dopravního výzkumu nemůže být v průmyslové zóně umístěna logistika, protože by v takovém případě byly porušeny podmínky pro přidělení dotace. V ČR tak v současné době neexistuje program na podporu logistiky v průmyslových zónách. Mělo by se v brzké budoucnosti na této skutečnosti něco změnit?“ „Podpora logistiky, včetně veřejných logistických center z veřejných zdrojů, má znaky takzvané veřejné podpory. Veřejnou podporu, která ovlivňuje rovné podmínky hospodářské soutěže, je v rámci Evropské unie možné poskytnout pouze na základě výjimky. Výjimku uděluje Evropská komise v rámci procesu notifikace. Veřejnou podporu je pak možné poskytnout pouze v mezích a do výše stanovené udělenou výjimkou. To, zda bude možné podporovat logistiku, včetně výstavby veřejných logistických center, a to nejen v průmyslových zónách, bude záležet na nastavení programu zpracovaného v rámci Operačního programu doprava a na výsledku notifikačního procesu v Evropské komisi.“ „Na úrovni státu dosud také neexistuje podpora pro nákup intermodálních jednotek, speciálních vozů pro kombinovanou dopravu a překládkových mechanismů. Jaké by měly být nejbližší kroky státu v tomto směru?“ „Podpora takzvaných inovačních technologií je v současné době možná na základě notifikovaného programu Podpora kombinované dopravy. S podporou inovačních technologií je uvažováno i v rámci priority 6 Operačního programu doprava, kde by měla být rozšířena i na multimodální dopravu. Zda podpora těchto investic bude možná, bude v konečné fázi záviset na rozhodnutí Evropské komise, neboť i tento program bude muset být notifikován.“ „Státní správa podle CDV dosud nevytvořila legislativní podporu pro výstavbu, rekonstrukci a reaktivaci soukromých vleček. Jak by se mělo postupovat v tomto případě?“ „Podpora jakýchkoli soukromých investic z veřejných rozpočtů je zakázána. Pokud by předmětem podpory měla být podpora investičních či neinvestičních nákladů soukromých vleček, pak program, který by tuto podporu umožňoval, by rovněž musel být projednán Evropskou komisí, která by musela udělit výjimku ze zákazu veřejné podpory. V rámci Operačního programu doprava se investiční podpora železničních vleček předpokládá. V současné době jsou připravovány podklady, které by vytvoření takového programu a jeho projednání ze strany EK umožnily.“

Petr Jechort

spinner