28. listopadu 2024, Libor Krejčí
29.11. - Na přelomu roku 2024 a 2025 bude v rámci Programu Doprava 2021 – 2027 vypsána další výzva pro rozvoj železničních vleček. V rozhovoru to uvedla to Ing. Pavlína Dohnanská Tomková, vedoucí Oddělení rozvoje železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy, a přiblížila také další formy podpory kombinované dopravy.
Na jakém základě Ministerstvo dopravy podporuje využívání kombinované dopravy?
V roce 2019 byla Evropskou komisí představena Zelená dohoda pro Evropu (European Green Deal), která deklaruje, jakým způsobem má Evropská unie dosáhnout cíle vyplývající z tzv. Pařížské dohody. Cílem Zelené dohody pro Evropu je dosažení klimatické neutrality v EU v roce 2050. Sama o sobě je poměrně krátkým dokumentem, který představuje vizi klimatické neutrality v EU. Teprve následná prováděcí legislativa stanovuje více či méně konkrétní cíle a regulace v různých oblastech, která funguje jako nástroj plnění této vize. V souvislosti s těmito stanovenými cíli EU a ČR ve snižování emisí z dopravy je třeba zvýšit přepravní výkony environmentálně šetrnějších dopravních módů, tedy železniční a vnitrozemské vodní dopravy. Synergické využití předností více dopravních módů nabízí právě kombinovaná doprava.
Kontinentální kombinovaná doprava může využít přidaných vlastností jak železniční, tak silniční dopravy. To znamená, že efektivně využívá vlastností železniční dopravy jako je přeprava většího objemu zboží na delší vzdálenosti a u silniční dopravy je to flexibilní obsluha koncových zákazníků, neboť silniční síť je mnohem rozsáhlejší a dokáže zboží dopravit na téměř jakémkoliv území.
Jedná se tedy o perspektivní způsob řešení dopravních potřeb?
Ano, ale bohužel právě výkony kontinentální kombinované dopravy v posledních letech stagnovaly, nebo dokonce mírně klesly. To bylo zapříčiněno především nepříznivou energetickou situací, která způsobila skokové navýšení cen v železniční dopravě, čímž se zvýšily ceny také kombinované dopravy, a to o desítky procent. Další nákladem navíc je překládková operace v terminálu kombinované dopravy nebo na přístupovém bodu na železnici. V současné době vítězí cena přepravy, nikoli její přidaná hodnota v podobě ekologizace tak, jak si to EU přestavuje. Nicméně už i nyní se na trhu objevují firmy, pro které je tento trend zajímavý a významný, neboť díky zelené dopravě mají tyto firmy usnadněn přístup k bankovním produktům, které jsou v souladu s ESG (Environmental, Social, Governance). Jedná se o to, že firma udržitelně a odpovědně vnímá vliv firmy na životní prostředí a společnost. Je to metoda, díky níž firmy formulují své udržitelné obchodní strategie a efektivně naplňují stanovené cíle.
Jak konkrétně Ministerstvo dopravy podporuje kombinovanou dopravu?
Rolí Ministerstva dopravy je dlouhodobě připravovat podmínky pro využívání kombinované dopravy v ČR. V minulých letech to bylo především v rámci Operačního programu Doprava, kdy byly vypsány dotační tituly na podporu výstavby a modernizace překladišť kombinované dopravy a pořízení přepravních jednotek. Na přelomu roku 2024 a 2025 bude v rámci Programu Doprava 2021 – 2027 vypsána další výzva pro rozvoj železničních vleček za obdobných podmínek, jako měly výzvy předešlé. Ministerstvo dopravy provedlo průzkum absorpční kapacity ohledně revitalizace vleček. Do průzkumu se dobrovolně zapojily soukromé subjekty jako majitelé železničních vleček, kteří uvažují o podání projektové žádosti do připravované výzvy a současně mají svůj projekt v nějaké fázi projektové přípravy. Do průzkumu se zapojilo 17 podnikatelských subjektů s 21 připravovanými projektovými žádostmi. Všechny předložené projektové záměry vychází z reálné potřeby subjektů zvýšit technické, provozní nebo kapacitní parametry své železniční vlečky.
Kde mají možnost zájemci zjistit více informací o kombinovanou dopravě?
Například na novém webovém portálu http://kombinovanapreprava.cz/, který obsahuje elektronický vzdělávací program (e-learning), který byl cíleně připraven pro různé skupiny uživatelů (silniční dopravci, zasílatelé a speditéři, odesilatelé a příjemci, veřejná správa a studenti). Jednotlivé moduly popisují různé aspekty kombinované dopravy, ať už je to právní rámec, technika používaná vkombinované dopravě, informace o využití železničních tratí nebo finanční aspekty využití kombinované dopravy. Samostatně je v mapovém podkladu zpracován přehled tuzemských terminálů a provozovaných vlakových linek s kontakty na provozovatele terminálů i daných linek. Pro řadu uživatelů může být inspirativní kapitola představující různorodé přístupy kvyužití kombinované dopravy vpraxi. Celý e-learning lze ukončit testem, kterým se zhodnotí znalosti zájemců o kombinovanou dopravu.
Ing. Bc. Libor Krejčí, Ph.D.,
Oblast silniční dopravy a inteligentních dopravních systémů Centra dopravního výzkumu
Foto: MD