23. února 2006
Společnost Bohemiakombi zahájila loni v říjnu společně s partnerskou společností Kombiverkehr pravidelný provoz vlaku Bohemia Express na první kontinentální lince kombinované dopravy mezi Českou republikou a Německem. O tom, jaký mají zákazníci o Bohemia Express zájem, a o dalších plánech operátora jsme hovořili s jednatelem společnosti Bohemiakombi Ing. Vladimírem Fišerem. „Jaký byl z hlediska hospodaření pro Bohemiakombi loňský rok? Projevilo se nějak snížení poplatků za železniční dopravní cestu, kterým se stát loni rozhodl kombinovanou dopravu podpořit?“ „Snížení poplatků za železniční dopravní cestu pro kombinovanou dopravu se v loňském roce na hospodaření společnosti Bohemiakombi nijak neprojevilo, protože k němu došlo až v průběhu roku, kdy již byly kontrakty s Českými drahami uzavřeny. Po-dle Českých drah byly ovšem slevy v cenách již zohledněny. V první polovině roku jsme také ještě neorganizovali žádné ucelené vlaky, na něž se sleva vztahuje. Ucelený vlak Bohemia Express, který nyní jezdí mezi Lovosicemi a Duisburgem, jsme začali provozovat až v říjnu. Bohemiakombi by jako operátor stejně nemohl zjistit, v jaké míře se sleva do cen promítla. Od Českých drah totiž nakupujeme trakci jako takovou; kolik z celkové ceny tvoří poplatek za použití dopravní cesty, nevíme. Srovnat loňský rok s rokem 2004 je těžké, protože v první polovině roku 2004 jsme ještě provozovali přepravy Ro-La z Lovosic do Drážďan, které byly z hlediska objemů velmi významné. Srovnáme-li pouze nedoprovázené zásilky, lze říci, že loňský rok byl zhruba na úrovni roku předchozího.“ „Můžete říci, jaké pohnutky vás vedly ke zprovoznění uceleného vlaku Bohemia Express?“ „Objemy přeprav jednotlivých zásilek do evropských suchozemských terminálů kombinované dopravy, které jsme dříve uskutečňovali, byly relativně nízké. Kvalita těchto přeprav totiž nikdy nebyla příliš vysoká, zatímco ceny naopak vysoké byly. Proto jsme považovali za nutné přijít s novým produktem s výrazně vyšší kvalitou a výrazně nižší cenou. Tak vznikl Bohemia Express. Bohemia Express by ovšem nezačal jezdit, kdyby mu jak česká, tak i německá strana neposkytla podporu prostřednictvím expertní skupiny pro kombinovanou dopravu, kterou zřídila ministerstva dopravy obou zemí. Skupina po dobu jednoho a půl roku analyzovala příčiny toho, proč se kombinovaná doprava mezi Českou republikou a Německem nerozvíjí tak, jak by měla. Úspěšně se totiž zcela zřetelně rozvíjí přeprava kontejnerů do námořních přístavů, zatímco tzv. kontinentální kombinovaná doprava, tedy doprava mezi ČR a evropskými suchozemskými terminály kombinované dopravy, naopak vůbec ne. Skupina konstatovala, že kontinentální linku, která vznikne, bude z tohoto důvodu nutné v počáteční fázi podpořit. Její rozhodnutí je v souladu s německým programem podpory kombinované dopravy, z nějž lze linku podporovat až po německou státní hranici. Na české straně došlo bohužel ke zpoždění. Podpůrný program již sice prošel vládou, ale zatím nebyl notifikován v Bruselu. Z tohoto důvodu zatím nemůžeme čerpat podporu na pro provoz linky i na českém území.“ „Jaká je současná frekvence a vytížení expresu? Plánujete do budoucna zvýšení četnosti odjezdů?“ „Frekvence vlaků Bohemia Express je zatím stejná jako při říjnovém zahájení provozu, tedy dva páry vlaků týdně. Z Lovosic vlaky odjíždějí každou středu a sobotu, z Duisburgu v pondělí a ve čtvrtek. Zájem zákazníků nicméně zcela zřetelně vzrůstá. Jestliže první vlaky využívali tři čtyři zákazníci, dnes jich je již více než dvacet. Pro produkt tohoto druhu je přitom nesmírně důležité, aby nebyl odkázán na malý okruh klientů. Vytížení sice ještě nedosáhlo hranice provozní efektivnosti, to však ani nebylo za těch pár měsíců možné. Od počátku jsme předpokládali, že efektivním se provoz stane až po delší době. Pokud Bohemia Express srovnáme s vlaky Ro-La, je současný stav velmi povzbudivý. Vlaky Ro-La se vyznačovaly velmi dobrou vytížeností v rozmezí 67 až 70 procent, což v průměru znamenalo přepravu 16 či 17 kamionů na vlaku. Na vlaku z Duisburgu do Lovosic jsme již krátce po zahájení provozu Bohemia Expressu převáželi tolik ložných jednotek, že to odpovídalo v průměru deseti kamionů na jednom vlaku. To považuji za velmi slušný a nadějný výsledek. Mne osobně navíc překvapil velký podíl zásilek, které pokračují z Lovosic dále po železnici, do Přerova či až na Slovensko. V současné době je již jen otázkou času, kdy přejdeme ze dvou odjezdů týdně na tři. Od toho okamžiku si slibujeme další zvýšení atraktivity produktu, protože současné dva odjezdy týdně mohou být pro některé zákazníky značně limitující. Odjezdem obden jim chceme vyjít vstříc. Kdy přesně třetí vlak zavedeme, budeme vědět do dvou měsíců, mělo by k tomu však dojít ještě letos.“ „Jaké ložné jednotky v přepravách převažují?“ „Jednoznačně převažují tankkontejnery a silokontejnery. Jen v malé míře – asi z deseti procent – jsou zastoupeny také námořní kontejnery. Našim zákazníkům totiž nabízíme mimo jiné i návazné přepravy z Duisburgu až do přístavu Rotterdam. V předvánočním období, kdy přepravní kapacita přímého vlakového spojení Rotterdam – Česká republika plně nepostačovala, mnozí speditéři využili služeb Bohemia Expressu, přestože je tato přeprava ve srovnání s přímým spojem kvůli překládce v Duisburgu poněkud zdlouhavější i nákladnější.“ „Jací speditéři jsou mezi zákazníky Bohemia Expressu nejvíce zastoupeni?“ „Rozhodující podíl na přepravovaných zásilkách mají zahraniční zákazníci, kteří vlastní ložné jednotky vhodné pro kombinované přepravy silnice/železnice. Příliv českých zákazníků by teprve měl přijít. Program podpory kombinované dopravy, který česká vláda projednala loni v říjnu, totiž pamatuje i na investice do ložných jednotek kombinované dopravy, včetně leasingu. V programu se hovoří dokonce o tom, že podpora bude poskytována i na údržbu a opravy těchto jednotek, a to až do výše 30 procent uznatelných nákladů. O těchto možnostech by měli vědět právě čeští speditéři, protože své vozové parky budovali převážně jen pro přepravu po silnici. Není divu, protože na trhu dříve nebyla žádná kvalitní nabídka nedoprovázené přepravy silnice/železnice, pro niž by mohli ložných jednotek kombinované dopravy využít. Dnes již však taková nabídka existuje – pokud tedy stát speditérům v těchto investicích pomůže, určitě to změní jejich rozhodování.“ „Jaké další návazné spoje z Duisburgu nabízíte, jaké nové spoje připravujete?“ „V Duisburgu je k dispozici návazný spoj do jižní Francie a dále do Španělska. Zákazník si tedy s Bohemiakombi může poslat zásilku až na Pyrenejský poloostrov; zakázku zrealizujeme s přechodem na vlak našeho partnera, německé společnosti Kombiverkehr. Nabízíme rovněž přechod na vlaky do hamburského suchozemského terminálu Billwerder s návaznými vlakovými spojeními do celé Skandinávie.“ „Očekáváte, že připravované zavedení mýtného pro silniční nákladní dopravu se výrazněji projeví na poptávce po službách kombinované dopravy?“ „Předpokládám, že se zavedení do jisté míry projeví na přílivu nových českých zákazníků. Mýtné sice nebude tak vysoké, aby přivodilo výrazný přesun přeprav ze silnice na železnici, to by muselo být na úrovni mýtného ve Švýcarsku, ale bude představovat alespoň první krok. Autodopravci i speditéři jistě vědí nebo již alespoň tuší, že po tomto prvním kroku budou následovat kroky další a že výše mýtného postupně poroste. Jako určitá předzvěst do budoucna je tedy zavedení mýtného nepochybně nesmírně důležité. Nemyslím si však, že by mohlo vyvolat přemístění přeprav ze silnice na železnici hromadnějšího rázu. Negativní trend ve znamení dosavadního přesunu nákladních přeprav ze železnice na silnici by se tím však rozhodně mohl alespoň částečně zmírnit.“ Petr Jechort