​Ing. Vladimír Fišer: Koncepcí nastíněné problémy je nutné řešit. Čím dříve, tím lépe.

​Ing. Vladimír Fišer: Koncepcí nastíněné problémy je nutné řešit. Čím dříve, tím lépe.

Vláda premiéra Bohuslava Sobotky nedávno přijala Koncepci nákladní dopravy pro roky 2017 až 2023, která stanovuje priority nutné pro rozvoj nákladní dopravy. Podle jednatele společnosti Bohemiakombi Vladimíra Fišera je koncepce reálným náhledem na daný neutěšený stav a představuje souhrn dlouho neřešených problémů, které je naléhavě nutné řešit.

„Do jaké míry může podle vašeho názoru ovlivnit vládou schválená nová Koncepce nákladní dopravy další rozvoj intermodálních přeprav v ČR?“

„Vznik Koncepce nákladní dopravy považujeme za důležitý krok správným směrem, jehož cílem je vytvoření lepších rámcových podmínek a příznivějšího prostředí pro rozvoj intermodálních přeprav na území České republiky. Vládou schválený materiál popisuje problémy nákladní dopravy, které je naléhavě nutné řešit, aby se nákladní doprava nestala limitujícím faktorem ekonomického rozvoje, a přitom zároveň mohla postupně snižovat svůj podíl na znehodnocování prostředí, v němž žijeme.“

„Který z problémů nastíněných koncepcí považujete za prioritní?“

„Především je to nedostatečná kapacita dopravní cesty na některých důležitých tratích, ale také problematika veřejných terminálů s rovným přístupem pro všechny operátory, které v ČR jednoznačně chybějí. Koncepce správně poukazuje na fakt, že náklady spojené s překládkou silnice/železnice v terminálech, které vlastní privátní subjekty, jsou v ČR nepřiměřeně vysoké. Například v Německu se ceny za celou překládku, tedy za dvojí manipulaci ze železničního vozu na plochu a z plochy na silniční vozidlo či opačně pohybují na úrovni 22 až 23 €. V ČR se k německé cenové úrovni za překládku blíží pouze terminál v Lovosicích se zveřejněnou cenou 30 € za celou překládku. Všechny ostatní terminály si za překládku účtují od 40 do 88 €. To je jedna z největších bariér, která brání přechodu zásilek se zbožím ze silniční na železniční dopravu.“

„V jednom z posledních čísel DN jsme informovali čtenáře o letošním rozšíření portfolia linek nabízených operátorem Kombiverkehr. Mohou být některé z nových linek zajímavé i pro přepravy z a do ČR?“

„Určitě ano. Mezi zajímavé novinky patří například v lednu otevřená vlaková linka z Duisburgu do přístavu Moerdijk. Tím se vytvořilo nové vlakové spojení České republiky s dalším západoevropským námořním přístavem. Vlaky jezdí zatím jen třikrát týdně. Při využití večerních odjezdů vlaku z Lovosic do Duisburgu dorazí kontejnery do terminálu Moerdijk CCT za 37 hodin. V případě odesílání kontejnerů z moravských terminálů v Brně, Přerově nebo Ostravě pak trvá přeprava o jeden den déle.“

„Terminál v Duisburgu je tedy pro vás nejen cílovým terminálem, ale současně i důležitým přestupním bodem do dalších evropských destinací. Které z nich využívají zákazníci Bohemiakombi nejvíce?“

„Nová linka z Duisburgu do přístavu Moerdijk se stala v pořadí už 15. destinací, kterou terminál DUSS v Duisburgu svým uživatelům nabízí. K často vyhledávaným linkám, které využívají zákazníci pro přepravy z/do České republiky, patří především linky do námořních přístavů v Rotterdamu nebo Antverpách, do terminálů v Ludwigshafenu a Lyonu, ale také do terminálů v Itálii, jižní Francii nebo ve Španělsku. Ve spolupráci s operátory Kombiverkehr a Hupac nabízíme českým zákazníkům spojení do dalších desítek destinací po celé Evropě.“

„Jak se v loňském roce dařilo oběma vašim základním linkám, tedy spojení Lovosic a Hamburku, respektive Lovosic a Duisburgu?“

„Zájem o každodenní večerní odjezdy přímých vlaků mezi Lovosicemi a Duisburgem stále roste. Během relativně krátké doby se tato linka stala velmi vyhledávanou nejen mezi českými, ale i mezi zahraničními silničními dopravci a speditéry. Linka je součástí sítě evropských kontinentálních linek, které jsou kvalitní alternativou k přímým kamionovým přepravám. Už v loňském roce jsme přistoupili k částečnému posílení této linky formou delších vlaků, další posílení chystáme na letošní rok. Velmi slušnou naplněnost má i naše linka do Hamburku.“

Tomáš Johánek

spinner