17. července 2003
V obchodním roce 2002 přepravil panevropský operátor kombinované dopravy železnice/silnice
Intercontainer-Interfrigo (ICF) více než 750 tisíc TEU, a to na průměrnou vzdálenost 1100 kilometrů. Ve srovnání s předchozím obdobím tak jeho výkony dále klesaly – devítiprocentní meziroční pokles objemu přepravy vedení operátora nicméně vzhledem k situaci na trhu hodnotí jako „přijatelný
výsledek“. Díky aktivní politice snižování nákladů a mimořádným výnosům navíc skončilo hospodaření podniku čistým ziskem 1,925 miliónu €.
Hrubý obrat ICF vykázal menší meziroční snížení než objem přepravy – klesl o 6,5 procenta na 283,4 miliónu €. Pokles objemu přepravy zapříčinil především přechod zákazníků k jiným operátorům: ICF v jejich prospěch ztratil zakázky v objemu 76 tisíc TEU. Výkony dále nepříznivě ovlivnily také externí faktory, jako například „katastrofální“ trakční služby na některých spojích, dočasné uzavření kanálu pod Lamanšským průlivem kvůli přílivu ilegálních přistěhovalců nebo uzavření tunelu Monte Olimpino II u italského Chiassa, uvedlo v druhé polovině června vedení operátora.
Na nejdůležitějších trzích se nicméně ICF podařilo jeho pozici upevňovat. Největší nárůst vykázala maďarská relace, expanze operátora pokračovala i na řeckém, tureckém a makedonském trhu. Pozitivní vývoj vykázala i doprava v relacích Španělsko-západní Evropa, Švýcarsko-Rotterdam a Itálie-východní Evropa.
2002: rok přechodu
Vedení ICF označuje loňský rok za rok „přechodu“, během nějž se mu podařilo realizovat řadu kroků významných pro další rozvoj podniku. Především k 1. červenci zprovoznilo novou síť kombinované dopravy s označením X.net a s centrem v porúrském Herne, do níž je týdně zapojeno 74 vlaků; 31. října pak také majitelé ICF rozhodli o změně právní formy na akciovou společnost.
Kvůli snížení zátěže ze ztrát divize přeprav pod kontrolovanou teplotou vedení ICF použilo zrychlení odpisů a hodnotu vozového parku „Frigo“ snížilo na nulu. Opatření bylo nezbytné vzhledem k tomu, že většinu chladírenských vagónů nebude možné v rámci nových produktů ICF využít.
Vývoj hospodaření podniku v dalším období ovlivní podle vedení ICF řada pozitivních i negativních faktorů. Pozitivně by se mělo projevit zejména zvýšení objemu dopravy po rozšíření Evropské unie o nové členy v květnu příštího roku, dále zavádění nových dálničních poplatků pro těžkou nákladní silniční dopravu v SRN i dalších zemích, rostoucí hustota provozu na silnicích a nové podniky nabízející atraktivní trakční služby na železnici. Negativně naopak bude působit přetrvávající nevyhovující úroveň trakčních služeb současných provozovatelů, slabý růst světového hospodářství a obecný pokles „nadšení“ pro kombinovanou dopravu.
Společné působení pozitivních i negativních faktorů by mělo podle prognózy vedení ICF letos vyústit v zachování objemu přepravy zhruba na úrovni loňského roku. Podnik se proto hodlá zaměřit na upevňování svých silných stránek za využití moderních informačních technologií. Za hlavní předpoklad dalšího úspěšného rozvoje kombinované dopravy považuje především absolutní spolehlivost železniční trakce. n