5. září 2014
Řada evropských dopravních svazů a sdružení se připojila k iniciativě Mezinárodní unie společností kombinované dopravy železnice/silnice UIRR vytvořit společný standard pro oceňování nejlepších příkladů z praxe a prosadit jeho široké přijetí v rámci intermodálního sektoru. Projekt nese název DESTINY (DEployment of STandards for INtermodal efficiencY) a je organizován pod hlavičkou vzdělávací sekce (Common Learning Action) programu Evropské komise na podporu kombinované dopravy Marco Polo.
Jeho cílem je získat reprezentativní sbírku nejlepších počinů z praxe, a to především v oblasti vývoje a zavádění intermodálních přepravních jednotek ILU, zabezpečení nákladu, přepravy a odbavení nebezpečného zboží, vývoje technologie spolehlivého optického rozpoznávání písma (OCR), rozšiřování nástrojů eLearningu a budování evropské databáze ILU. Poslední konference věnovaná projektu DESTINY se konala 18. července v Bruselu za přítomnosti zástupců Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER, Asociace evropských spedičních svazů CLECAT, Evropské federace přístavů EFIP, Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, Mezinárodní železniční unie UIC, Mezinárodní unie vlastníků soukromých nákladních železničních vozů UIP a koordinátora unikátní společné aktivity UIRR.
Z diskusí na jednání jednoznačně vyplynul zájem zainteresovaných prohloubit spolupráci a stanovit vlastní standardy pro odvětví. „Dobrovolná společná platforma je mnohem lepší variantou než vládami vnucené regulace,“ uvádí se v závěrečném komuniké. UIRR jako zastřešující organizace společností působících v kombinované dopravě dlouhodobě podporuje evropské použití intermodálních přepravních jednotek ILU a jejich celosvětovou kompatibilitu s kontejnerovými BIC kódy. Norma EN13044 nyní umožňuje v ILU kódu snadnou a mezinárodně kompatibilní identifikaci majitelů intermodálních přepravních jednotek. Administrátorem ILU kódu se stala přirozeně UIRR (www.ilu-code.eu). Logistika slouží celé společnosti a výrazně přispívá k zajištění konkurenceschopnosti celé ekonomiky. Její efektivita, bezpečnost, plynulost a spolehlivost jsou proto ve všeobecném zájmu. Záměr stanovit standardy a sdílet nejlepší příklady z praxe v rámci projektu DESTINY v oboru intermodální dopravy ocenila Evropská komise schválením dotace na 50 procent dvouletého rozpočtu projektu, který činí celkem 883 tisíc €.
Tomáš Johánek