28. listopadu 2015
Význam kombinované dopravy jak v Evropě, tak i na celém světě nepochybně roste, do konce roku 2019 se celosvětově předpokládá nárůst tohoto druhu přeprav o 5,4 procenta. Dopravci a logističtí operátoři zaznamenávají stoupající trend a zájem o intermodální služby, které poskytují svým zákazníkům, i s ohledem na její rychlost a v dnešní době tolik diskutovanou ekologii. Zároveň dopravcům ušetří spoustu času. Právě na toto téma jsme si popovídali s Viktorem Bystrianem, obchodním ředitelem skupiny AWT, který je již několik let velkým zastáncem intermodální dopravy.
„Jak se AWT staví ke kombinované dopravě?“
„Skupina AWT se kombinované dopravě věnuje již od roku 2006, kdy na území brownfieldu bývalého Dolu Paskov se začala psát historie v současnosti největšího otevřeného překladiště v České republice, terminálu Ostrava-Paskov. V AWT jsme vždy v budoucnost kombinované dopravy věřili. Velkou výhodou skupiny AWT je, že dokáže využít a propojit služby překladiště, vlastní železniční dopravu a spedici. Terminál má zároveň velmi strategickou polohu v srdci Evropy, leží jak na přepravní ose sever-jih tak západ-východ. V neposlední řadě za námi stojí mateřská společnost PKP CARGO, která je druhým největším železničním operátorem v Evropě a vlastní 25 terminálů, již dnes využíváme vzájemných synergií, abychom našim zákazníkům poskytli ještě kvalitnější a komplexnější služby. Samozřejmě chceme, aby terminál byl součástí plánovaného velkého logistického trojúhelníku Balt-Jadran-Severní moře.“
„Jaké máte plány s terminálem do budoucna?“
„V současné době má terminál na ploše 31 000 m2 kapacitu 2400 TEU a napojení na největší evropské přístavy jako jsou Hamburg, Rotterdam, Bremerhaven, Koper nebo Trieste i české terminály v Praze, Mělníku a Lovosicích. V rámci 3. etapy modernizace plánujeme do roku 2018 terminál rozšířit o dalších 40 000 m2 a jeho kapacitu zvýšit až na téměř 5000 TEU. Dále zde budou vybudovány dvě nové koleje, každá v délce 350 metrů, parkovací plocha pro 40 tahačů, napojení pro chladící kontejnery a speciální místo pro kontejnery s nebezpečným zbožím. Samozřejmě toto rozšíření plochy a poskytovaných služeb si vyžádá výstavbu nového moderního řídícího střediska pro dispečink.“
„Kde vidíte největší potenciál pro rozvoj terminálu, plánujete nějaká nová napojení například na námořní přístavy?“
„Jak jsem již řekl, Paskov je propojen s terminály PKP CARGO a chceme, aby byl součástí logistického trojúhelníku Balt-Jadran-Severní moře, proto plánujeme Paskov napojit s využitím synergií s PKP CARGO na další evropské přístavy, jakou jsou Gdańsk, Gdynia v Polsku nebo Antverpy v Severním moři. V rámci tohoto trojúhelníku by měl být náš terminál jakýmsi hlavním logistickým hubem na jižní straně.“
„Kde vidíte hlavní výhody kombinované dopravy do budoucna, nebo naopak jaké bariéry brání rozvoji tohoto druhu přepravy zboží?“
„Zájem o kombinovanou dopravu obecně stoupá. Hlavní výhodou intermodalu je především rychlost a to, že je mnohem ekologičtější než doprava silniční, což je v dnešní době v Evropě vítaným prvkem. Zároveň mnoho operátorů řeší velkým problém s nedostatkem řidičů pro tahače, tzn. řečeno jinými slovy, intermodální doprava „spotřebuje“ na jedné trase méně řidičů. Kombinovaná doprava jako taková má i velký potenciál při spojení s námořními přístavy, kdy je mnohem jednodušší dostat zboží z moře na železnici. Naopak dnešní cena nafty zvýhodňuje silniční dopravu, rozvoji kombinované dopravy na ose západ-východ zase brání velké množství osobní dopravy a je nejen pro nás velmi obtížné jezdit just in time přepravy během dne. Velkým problémem jsou i například nekoordinované opravy na železnici nebo slabší infrastruktura v některých částech Evropy. V neposlední řadě v České republice oproti státům západní Evropy nemůžeme běžně přepravovat vlaky delší než 610 metrů. I přes některé tyto bariéry přinášíme našim zákazníkům řešení a můžeme jim nabídnout opravdu komplexní intermodální služby.
(PR)