10. března 2011
První únorový den měla oficiální premiéru nová linka kombinované dopravy silnice/železnice mezi Ostravou a německým Duisburgem. Kamionové návěsy, které až dosud mohly využívat k cestě z Německa do České republiky železnici jen po severočeské Lovosice, mohou nyní vlakem zamířit až na sever Moravy.
Novou službu provozuje operátor kombinované dopravy Bohemiakombi ve spolupráci s železničním dopravcem ČD Cargo, a. s., a s provozovateli terminálů kombinované dopravy ČD DUSS v Lovosicích a AWT v Ostravě-Paskově. „Přeprava po železničních kolejích je rychlá, přičemž linka nabízí svoje služby každý všední den,“ řekl jednatel společnosti Bohemiakombi Vladimír Fišer. Zboží naložené do intermodálních návěsů v Belgii, Nizozemsku či Německu se podle něj v den nakládky přepravuje po silnici do výchozího terminálu linky v Duisburgu. Rychlým nákladním expresem Bohemia se přes noc přepraví přes celé Německo, aby už na třetí den v odpoledních hodinách mohlo být vyloženo u cílového zákazníka na severní Moravě, přičemž návěs z terminálu AWT v Ostravě-Paskově dojede k zákazníkovi opět po silnici. „Celková doba přepravy se tak stává srovnatelnou s dobou přepravy v případě přímé přepravy po silnici a je nesrovnatelně rychlejší, než dosud železnice při využívání dosavadních technologií umožňovala,“ zdůraznil Vladimír Fišer.
Spolupráce dopravců a operátora
Novou technologii umožňuje nasazení nové techniky jak ze strany silničních, tak i ze strany železničních dopravců, kterými jsou v tomto případě obě národní dráhy ČD Cargo, a. s., a DB Intermo-dal. Speciální šestiosé železniční vozy řady T 3000, tzv. kapsové, poskytuje německý operátor Kombiverkehr. Prvním pravidelným zákazníkem nové linky kombinované dopravy se stal silniční dopravce a speditér EWALS Cargo Care. Do nového technického vybavení musel investovat také provozovatel privátního terminálu v Ostravě-Paskově, společnost AWT, který si pořídil překladač s kleštinami a je tak prvním provozovatelem terminálu kombinované dopravy na Moravě, který zvládne i překládku intermodálních návěsů (viz DN 4/11). Prodloužení přepravní trasy meganávěsů po železnici až do Ostravy si vyžádalo zavedení určitých mimořádných dopravních opatření ze strany Správy železniční dopravní cesty, neboť dopravní infrastruktura na trase stále ještě není pro přepravy návěsů o rohové výšce čtyři metry bez zavedení zvláštních opatření plně způsobilá.
Další linky závisí na zájmu dopravců
Rozšíření přepravy intermodálních návěsů z Lovosic až na Moravu je dalším krokem v realizaci dlouhodobé strategie operátora Bohemiakombi, který se v roce 2005 napojil na západoevropský systém linek, jenž postupně rozšiřuje směrem do střední Evropy. Pokud se zavedením nové služby bude úspěšně dařit získávat i další české silniční dopravce – a takové signály tady už jsou, ocení novou službu nepochybně také motoristé na silnici č. 35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, kde jim těžké kamiony vlekoucí se do táhlých stoupání ztrpčují život. Při větším využívání nového spoje by jich mohlo konečně přestat na přetížené R 35 přibývat.
„Do budoucna uvažujeme i o otevření dalších servisů, záleží to ale na poptávce po tomto druhu dopravy,“ pokračoval dále Vladimír Fišer. Podle jeho slov zaznamenala společnost Bohemiakombi v loňském roce výrazný nárůst poptávky zejména po přepravě návěsů mezi Lovosicemi a Duisburgem, počet návěsů přepravených mezi Lovosicemi a Hamburkem se sice také zvýšil, ale nikoli tak razantně. „Zatímco v roce 2009 jsme vypravovali v průměru 10 vlaků týdně, v závěru loňského roku to už bylo 16 vlaků týdně,“ uvedl Vladimír Fišer. Další rozvoj vnitroevropské kombinované dopravy v České republice bude podle jeho názoru zřejmě brzdit absence vhodných nezávislých terminálů, které by poskytovaly služby všem zájemcům.
Na českých kolejích podle něj chybí také více vhodných ploch pro nakládku intermodálních návěsů a výměnných nástaveb. První překladiště kombinované dopravy s účastí českého národního železničního dopravce v Lovosicích přišlo příliš pozdě, než aby se mohlo uplatnit ve velmi silné konkurenci ostatních terminálů s majetkovou účastí sousedních železnic nebo rejdařů, již dávno orientovaných na přepravy námořních kontejnerů. Naštěstí však překladiště stihlo ještě včas zachytit alespoň nástup kontinentálních kombinovaných přeprav intermodálních návěsů a výměnných nástaveb do ČR.
„Škoda jen, že České dráhy anebo správce železniční infrastruktury stejně prozřetelně jako v případě Lovosic nezrekonstruovali zároveň také některou z ploch podél tzv. všeobecné nakládkové a vykládkové koleje alespoň na jednom z moravských železničních nádraží kdekoliv na hlavním koridoru,“ povzdechl si Vladimír Fišer. Podle nejnovější zprávy UIC z roku 2010 o kombinované dopravě v Evropě 63,2 procenta z mezinárodních kombinovaných přeprav tvoří přepravy kontinentální a na železnici je přivádějí silniční dopravci. V České republice to zatím zřejmě není ani pět procent. „Nedostatek vhodně umístěných překladišť s nediskriminovaným přístupem pro silniční dopravce a operátory vlaků zůstává jednou z hlavních příčin tohoto zaostávání,“ dodal Vladimír Fišer.
Tomáš Johánek