22. prosince 2013
Kombinovaná doprava nepotřebuje pro svůj další rozvoj „revoluční objevování nového“. Vsadit by měla spíše na „optimalizaci stávajících struktur“. Navrhují to experti výzkumné společnosti pro kombinovanou dopravu SGKV. Organizace vypracovala seznam sedmi klíčových doporučení pro další rozvoj dopravní politiky. Cílem je pomocí vhodných opatření zvýšit efektivitu intermodálního systému.
Katalog požadavků má následující body:
1/ Infrastrukturu je třeba rozvíjet dlouhodobě a v souladu s rostoucími potřebami. Výkonná infrastruktura je nezbytným předpokladem pro úspěšný rozvoj mobility. Dostatečná kapacita infrastruktury zvládne uspokojit i budoucí nároky. Je třeba myslet dopředu – platí to zvláště v případě železnice a vnitrozemské vodní dopravy. Prioritou pro evropskou kombinovanou dopravu je identifikace důležitých koridorů a jejich rozšíření.
2/ Prosazení strategie rozvoje spojení námořních přístavů s vnitrozemím. Zde se totiž otevírá obrovská příležitost pro nasazení kombinované dopravy jako hlavního systému přepravy zboží mezi vnitrozemím a přístavy.
3/ Do výzkumu optimalizace technologie a procesů je nezbytné vložit další finanční prostředky. Výzkum musí být vyvážený – orientovaný na praxi i jako základní výzkum. To by měly zohlednit odpovídající programy jednotlivých ministerstev.
4/ Je třeba zlepšit volnou soutěž na trhu. Pro snížení nákladů musí být dále podporována konkurenceschopnost železnice. Přístup na železniční síť se musí zjednodušit, v zájmu uživatelů je nezbytné vylepšit transparentnost trhu. Smysluplné jsou dotace na pořizování vybavení (speciálních intermodálních vagonů a návěsů, s nimiž lze snadno manipulovat jeřáby). Přímý přesun přepravních toků na železnici není nutné v takovém případě finančně podporovat, aby nebyla narušena volná soutěž mezi jednotlivými druhy dopravy. Intermodální provoz musí být z principu konkurenceschopný svou kvalitou.
5/ Je nezbytné podporovat výstavbu terminálů i za hranicemi Německa. Německá síť spojů kombinované dopravy nemůže stavět pouze na domácích zařízeních, její evropský přesah si logicky žádá širší strategickou podporu. Kombinovaná doprava je nejefektivnější na velké vzdálenosti a měla by tak být i nadále podporována. Žádoucí je vypracování standardů, resp. minimálních požadavků na projekty intermodálních terminálů pro evropskou kombinovanou dopravu.
6/ Evropa potřebuje interoperabilitu. Efektivní intermodální doprava se bez zjednodušení systémů neobejde. Po celé Evropě by měly být povoleny vlaky o délce až 700 metrů. Systém schvalování a povolování kolejových vozidel a dalšího vybavení na národní i celoevropské úrovni je třeba maximálně sjednotit a zjednodušit. Při dalším vývoji přepravních jednotek a dílčích systémů se musí stavět na vysoké kompatibilitě.
7/ Investice do odborného personálu se při budování výkonných intermodálních řetězců bohatě vyplatí. Odborně zdatný personál tvoří jeden ze základních pilířů funkčnosti celého systému.
wwww sgkv.de