27. září 2007
Kombinovaná doprava železnice/silnice v Evropě zažívá opět dobré období. Ani zastřešující organizace oboru – Mezinárodní unie společností pro kombinovanou dopravu železnice/silnice (UIRR) – ve své v srpnu zveřejněné výroční zprávě za loňský rok nešetřila optimismem. Členští operátoři se loni podle ní těšili z „mimořádného nárůstu“.
Členské společnosti kombinované dopravy loni přepravily o patnáct procent více zásilek než v roce 2005 – celkem 2,7 milionu v celkovém objemu 5,4 milionu TEU. Největší měrou se na tom stejně jako v minulosti podílela mezinárodní nedoprovázená kombinovaná doprava (1,5 milionu zásilek, meziročně +19 procent). Vnitrostátní nedoprovázená kombinovaná doprava loni vzrostla meziročně o šest procent na 823 406 zásilek. Mezinárodní doprovázená kombinovaná doprava vykázala čtyřprocentní nárůst na 283 tisíc zásilek, zatímco vnitrostátní doprovázená kombinovaná doprava zaznamenala nárůst o 125 procent na téměř sto tisíc přepravených zásilek.
Za skutečně výrazným nárůstem objemu přepravy stojí podle výroční zprávy UIRR hospodářský růst ve většině evropských zemí, ale také rozšiřování nabídky operátorů. Jednou z nejvýkonnějších relací je nadále alpský tranzit, který loni vykázal nárůst o 24 procent (v tunokilometrech).
Mezi problémy, které obor kombinované dopravy loni nejvíce tížily, patřilo nadále nedodržování jízdních řádů na železnici. Nepřesnost vlakových spojů zůstává podle výroční zprávy UIRR „alarmující“. Z celkem 23 tisíc mezinárodních vlaků, které UIRR do statistiky zahrnula, jich dojelo na čas (respektive se zpožděním do třiceti minut, které metodika toleruje) jen 53 procent. V téměř třetině případů (30 procent) zpoždění přesáhlo tři hodiny, jedna desetina spojů dojela dokonce o 24 hodin později. O něco lepší situace panuje u národních spojů kombinované dopravy.
Konkrétní návrhy ještě letos
Dodržování jízdních řádů představuje podle UIRR problém, s nímž se operátoři potýkají již řadu let. Generální ředitel UIRR Martin Burkhardt uvedl, že mnohdy je na vině přílišná vytíženost některých železničních koridorů. Operátoři kombinované dopravy musejí využívat stávající tahy, které v některých případech narážejí na hranice kapacitních možností. Volnější provoz panuje na tratích v neatraktivních časech nebo v úsecích umožňujících malé rychlosti.
Podle Martina Burkhardta by řešením mohla být výstavba čistě nákladních koridorů a urychlené zavedení společného evropského zabezpečovacího železničního systému ERTMS/ETCS, který zvládne hustší provoz než dosavadní systémy. Dalším cílem UIRR je zvýšení hmotnosti vlaků na 1500 tun a prodloužení souprav až na 750 metrů v celé evropské železniční síti.
Určité rezervy mají také terminály kombinované dopravy, v nichž by se měly zefektivnit odbavovací procesy a zkrátit čekací doby. Konkrétní návrhy hodlá UIRR předložit do konce letošního roku v rámci Plánu rozvoje kombinované dopravy v Evropě.
Dopravu omezuje i nedostatek vozů
Předseda představenstva členské společnosti Polzug Walter Schulze-Freyberg poukázal na další problém – nedostatek vhodných vagonů. Železniční dopravci v uplynulých letech investovali do specializovaných vagonů pouze zanedbatelné prostředky. „V následujících třech či čtyřech letech se systémový nedostatek může stát velmi vážnou překážkou pro další rozvoj. Společnosti kombinované dopravy by pak nedokázaly zvládnout očekávaný nárůst poptávky ve vnitrozemí,“ řekl Walter Schulze-Freyberg.
Ne obřím silničním soupravám
Podle vedení UIRR je důležité, aby se obor kombinované dopravy nadále těšil výrazné podpoře ze strany Evropské unie i jednotlivých národních vlád. Členští operátoři se opakovaně odmítavě vyjadřují k možnosti povolení provozu obřích silničních souprav (Eurokombi) o délce 25 metrů. Jejich vpuštění na evropské silnice by podle jejich názoru mohlo oslabit pozici ekologičtější železnice. Věří, že si toto riziko uvědomuje i Evropská komise. n